کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

از نماز آیت‌الله اراکی در عرفات تا سجاده‌ای رو به آسمان

خبرگزاری فارس , 8 خرداد 1399 ساعت 18:21

یکی از مکان های دیدنی شهر مقدس قم در جوار بیت نورانی حضرت امام راحل (ره)، خانه موزه گنجینه آثار مراجع تقلید است که البته رونق بیشتر آن نیازمند معرفی بهتر و همچنین گسترش کمی و کیفی آثار عرضه شده است.


به گزارش قم نیوز چند روزی است که با تصمیم ستاد ملی مقابله با کرونا، اجازه بازگشایی موزه ها و اماکن تاریخی کشور با رعایت همه پروتکل های بهداشتی صادر شده است.

در این بین می توان به موزه مراجع در قم اشاره کرد که به عنوان گنجینه آثار برخی از مراجع معظم تقلید در جوار بیت حضرت روح الله (ره) در بلوار معلم قم واقع است.

باید گفت همچنان که آن بیت نورانی، بازدیدکنندگان بسیاری را از جمع زائران آستان مقدس فاطمی (س) و همچنین گردشگران داخلی و خارجی به سوی خود جذب می کند، این گنجینه هم به صورت بالقوه این توانایی را دارد که زائران و یا گردشگران را به سوی خود دعوت کند.

در این باره اشاره به این نکته لازم است که جانمایی این موزه تقریبا نوپا، بسیار مناسب و اختصاص یکی از خانه های قدیمی این منطقه برای عرضه آثار موزه ای مراجع عظام، تدبیر درستی بوده است.

 

دالانی از تاریخ فقه

ورودی این خانه، دالانی است زیبا که برخی پرسش ها بر روی دیوار دو سوی آن نقش بسته است، پرسش هایی مانند این که «فقیه کیست؟» یا «دین را از چه کسی بگیریم؟».

همچنین در همین دالان ورودی موزه است که نام برخی بزرگان و فحول علم و اجتهاد مانند آیت الله شیخ محمدحسن نجفی (متوفّای 1266 هجری قمری) و یا آیت الله شیخ مرتضی انصاری (متوفّای 1281 هجری قمری) به چشم می خورَد.

پایان این دالان البته به حیاط موزه ختم می شود که مسقّف شده و در یک سوی آن نیز چند اتاق اندرونی و یک سرداب با تعدادی دیگر اتاق دیده می شود.

و اما گِرداگِرد دیوارهای حیاط مسقّف شده این موزه، جمله ای به دفعات خودنمایی می کند و هر بازدیدکننده از موزه را به ذکر صلوات و هدیه کردن فاتحه به روح عُلَما و مراجع درگذشته فرا می خوانَد:

«فاتحه و صلوات، علوّ درجه علما و سعادت ما و شما است.»

 

نمازی در باران

در عین حال در این بخش از موزه، عکس ها و تصاویر مختلفی از برخی مراجع درگذشته قابل رؤیت است که عکس نماز مرحوم آیت الله بروجردی بر پیکر مرحوم آیت الله فیض در قم و در حالی که باران می بارد و همچنین عکس مرحوم آیت الله اراکی در صحرای عرفات از مهم ترین آن هاست.

همچنین بخش دیگری از اسناد و مدارک موجود در این موزه، به دست خطِّ برخی از علما و مراجع مانند آیات عظام امام خمینی، بروجردی، خوانساری، کوه کمره ای، گلپایگانی و اراکی اختصاص دارد که در نوع خود جالب توجه است.

 

سجاده ای رو به آسمان

سجاده پهن شده مرحوم آیت الله بهجت نیز بخش دیگری از موزه مراجع تقلید است که معنویت آن، هر بیننده ای را مجذوب خویش می کند و وی را به آسمان پیوند می زنَد.

به هر حال نگاهی به گوشه گوشه موزه مراجع عظام در قم حکایت از آن دارد که این گنجینه معنوی می تواند با گسترش کمّی و کیفی اسناد و مدارک خود، ضمن جذب بیشتر مخاطبان، آنان را به شکل بهتر و کامل تری با میراث گرانسنگ اجتهاد و مرجعیت آشنا سازد.

بر این اساس باید اذعان کرد که جای نام بسیاری دیگر از مراجع عظام در این موزه خالی است و از این رو، لزوم استفاده از برخی آثار و گنجینه های آنان در این مکان معنوی کاملا احساس می شود، بویژه آن که موزه مراجع در شرایط فعلی، فضاهای استفاده نشده ای هم دارد که می توان آن ها را با برخی گنجینه های جدید از دیگر مراجع تقلید سیراب کرد.

همچنین ضرورت ترمیم برخی اسناد و تصاویر موجود در این موزه، از مواردی است که در یک نگاه اولیه به چشم می آید، بویژه آن که این اسناد و تصاویر مربوط به مراجعی مانند حضرت امام راحل عظیم الشأن (ره) است که فاصله زمانی چندانی با زمان حال ندارند.

بنابراین در عین حال که باید به دست اندکاران این گنجینه معنوی برای جمع آوری این آثار و مدارک مهم دست مریزاد گفت، می توان به آنان این پیشنهاد را نیز تقدیم کرد که استفاده از صوت و فیلم موجود از برخی مراجع درگذشته و پخش این مدارک در ساعات مشخصی از ساعت کار هر روز موزه، می تواند بازدیدکنندگان از این گنجینه معنوی را بیشتر و بیشتر از جرعه های معنوی سیراب سازد.

انتهای پیام/ 137


کد مطلب: 88911

آدرس مطلب :
https://www.qomnews.ir/fa/news/88911/نماز-آیت-الله-اراکی-عرفات-سجاده-ای-رو-آسمان

قم نیوز
  https://www.qomnews.ir