شنبه ۱۰ خرداد ۱۳۹۹ ساعت ۱۶:۱۲
کد مطلب : 88933
منبع : خبرگزاری فارس

سطح حوزه‌های آبخیز قم از مرز 300 هزار هکتار فراتر رفت

قم نيوز : مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان قم گفت: با اجرای پروژه‌های آبخیزداری در استان قم سطح حوزه‌های آبخیز استان از مرز 300 هزار هکتار فراتر رفت و از مجموع حدود یک میلیون هکتار عرصه‌های ملی بیش از 300 هزار هکتار پروژه‌های آبخیزداری طبق مطالعات در آنان اجرا شده است.
سطح حوزه‌های آبخیز قم از مرز 300 هزار هکتار فراتر رفت
سطح حوزه‌های آبخیز قم از مرز 300 هزار هکتار فراتر رفت
به گزارش قم نیوز سید محمد تقی سجادی در نشست خبری که ظهر امروز با حضور اهالی رسانه در سالن اجتماعات اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان قم برگزار شد اظهار کرد: هر ساله در هفته منابع طبیعی که مصادف با نیمه اسفند ماه است برنامه‌های مختلفی در این راستا برگزار می‌شود ولی سال گذشته به دلیل شیوع کرونا و ممنوعیت تجمع، برنامه جامعی به این مناسبت اجرا نشد.

وی ادامه داد: محور برنامه‌های اداره منابع طبیعی در سال 1397 و 1398 بیشتر حول مدیریت سازمان جنگل‌ها و توسعه آبخیزداری در سطح کشور بود.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان قم اضافه کرد: با توجهاتی که مقام معظم رهبری نسبت به مباحث آبخیزداری و توسعه زیرساخت‌های آن در کشور داشتند و در جریان پروژه‌هایی که در این خصوص پیگیری شد در سال 1397 حدود 15 میلیارد تومان و در سال 1398 حدود 40 میلیارد تومان صرف پروژه‌های آبخیزداری در استان قم شد.

سجادی عنوان کرد: با توجه به نیاز استان قم به برنامه‌های مختلف در حوزه آبخیزداری پروژه‌های مختلفی در قم طی سال‌های گذشته اجرا شد.

وی ادامه داد: حوزه 330 هزار هکتاری در پایین سد 15 خرداد با محوریت آبخیزداری شهری اجرا و حدود 152 سازه آبخیزداری نیز احداث شد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان قم بیان کرد: بالای پردیسان شروع کار بود، بالای روستای طایقان، حوزه محمودآباد، خدیجه خاتون، خلج آباد، قلعه چم، چاله گنبد و علی آباد نیزار زیرحوزه‌های مشرف به شهر قم بودند که طی دو سال اخیر با تمرکز بر حوزه‌های آبخیزداری پروژه‌هایی در آن‌ها توسعه پیدا کرد.

سجادی افزود: پروژه مربوط به وشنوه نیز از دیگر پروژه‌های مربوط به حوزه آبخیزداری بود که در قم اجرا شد.

وی اضافه کرد: با اجرای پروژه‌های آبخیزداری در استان قم سطح حوزه‌های آبخیز استان از مرز 300 هزار هکتار فراتر رفت و از مجموع حدود یک میلیون هکتار عرصه‌های ملی بیش از 300 هزار هکتار پروژه‌های آبخیزداری طبق مطالعات در آنان اجرا شده است که حدود 70 هزار هکتار آن مربوط به 330 هزار هکتار بالای شهر قم است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان قم عنوان کرد: خوشبختانه در سال‌هایی که پروژه‌های آبخیزداری دنبال می‌شد ایام پر بارانی در استان شکل گرفت که منجر شد کارآیی این پروژه‌ها بیشتر به رخ کشیده شود.

سجادی ادامه داد: در حوزه پروژه‌های مربوط به آبخیزداری جلوگیری از خسارت سیل یکی از مسائل مورد پیگیری بود که به چند شکل از جمله ذخیره حجمی سیلاب، کنترل سرعت سیل و تنظیمی اجرا شد.

وی تصریح کرد: اقدام بی‌سابقه‌ای که در راستای بیابان‌زدایی در استان قم صورت گرفت در خصوص توسعه کشت عملیات نهال‌کاری و بوته‌کاری در استان قم بود که سال گذشته از مرز سه هزار هکتار فراتر رفت.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان قم بیان کرد: در خصوص فعالیت‌های صورت گرفته در زمینه بوته‌کاری و نهال‌کاری در حوزه بیولوژی به قدری کار خوب پیش رفت که قم به عنوان الگوی نمونه کشوری، پایلوت طرح کاشت 14 میلیون اصله نهال در کشور قرار گفت و شروع کار از 14 آذر ماه از قم آغاز شد و قم میزبان برنامه ملی قرار گرفت.

سجادی افزود: با بارندگی‌های اخیر تضمین و ضریب گیرایی 450 هزار اصله نهالی که در جریان طرح کاشت 14 میلیون اصله نهال، در قم کاشته شد افزایش یافت.

وی تصریح کرد: شاخصه‌های زیست محیطی در جهان با شیوع کرونا بهبود پیدا کرده است، البته اینگونه بهبود یافتن مطلوب نیست و آنچه مطلوب است بهبود شرایط با کنترل صحیح است.

انتهای پیام/ 137
https://qomnews.ir/vdcaeona.49nae15kk4.html
نام شما
آدرس ايميل شما