يکشنبه ۱۱ خرداد ۱۳۹۹ ساعت ۲۰:۴۰
کد مطلب : 88977
منبع : خبرگزاری تسنیم

ورودی تاریخی شهر قم بازسازی می‌شود

قم نيوز : ورودی قم از سمت جعفریه یکی از مهم‌ترین و پرترددترین مکان‌های ورود به شهر و به‌عنوان ورودی تاریخی قم شناخته می‌شود که چند سالی است درگیر مسائل عمرانی بوده و پایان سال ۹۹ به نظر آخرین زمان بهره‌برداری از این پروژه است.
ورودی تاریخی شهر قم بازسازی می‌شود
ورودی تاریخی شهر قم بازسازی می‌شود
به گزارش قم نیوز برای هر شهری وضعیت ورودی‌ها نشان‌دهنده میزان پذیرندگی شهر و نمادی برای خوشامدگویی به میهمانانی است که به هر بهانه وارد شهر قم می‌شوند.

ورودی‌های قم در گذشته هم از عناصر مهم شهری محسوب شده و مورد توجه طراحان شهری و تصمیم‌گیران پروژه‌های عمرانی بوده‌اند، به‌طوری‌ که در زمان صفویه و قاجار شهر قم از هر طرف ورودی‌های مشرف به گنبد مطلا داشته و نقاط مرتفعی که در ورودی‌ها قرار می‌گرفتند، تپه سلام نام داشتند.

حتی وقتی در زمان قاجار راه شوسه قم- تهران به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین پروژه‌های عمرانی آن روزگار اجرا شد، داشتن یک مسیر مستقیم به حرم مطهر و گنبدنما بودن مسیر از مسافتی دور مورد توجه مهندسان قرار گرفت.

امروزه ورودی‌های شهر قم اما کمتر مورد توجه قرار می‌گیرد و بسیاری از ما شاید فراموش کرده‌ایم که کیفیت این ورودی‌ها چه اثری بر لذت بصری زائرانی که از راه‌های دور و نزدیک به قم سفر می‌کنند دارد.

در این میان ورودی جعفریه به علت قدمتی که داشته و وجود روایت‌های تاریخی درباره ورود حضرت معصومه(س) برای نخستین بار از این محدوده به شهر بیشتر مورد توجه است. این ورودی اما وضعیت به سامانی در سال‌های گذشته نداشت.

محور قم-جعفریه مسیر شریانی و پرحادثه

محور جعفریه که یکی از مهم‌ترین محورهای شریانی قم و مسیری برای دسترسی غرب کشور به شهر قم است، یکی از محورهای حادثه‌خیز محسوب می‌شود و سیما و منظر ورودی آن‌ هم در گذشته چندان مورد توجه نبود تا اینکه شهرداری قم تصمیم گرفت به این امر جدی وارد شده و قدم‌های محکمی برای ساماندهی این محور بردارد.

آن‌طور که معاون شهرسازی و معماری شهرداری قم چندی پیش گفت، شهرداری قم ساماندهی 6 ورودی شهر را در دستور کار خود دارد و هدف از این کار ارتقای کیفی، تمام ورودی‌های شهر قم از نظر سیمای شهری، معماری و شهرسازی، اقتصادی شهری و ساماندهی ترافیکی است.

غلامرضا جانقربان افزود: طرح ارتقای کیفی ورودی جعفریه به قم در سال 94 آغاز و این طرح علاوه بر محور ساماندهی 200 هکتار از راضی مجاور آن در حال عملیاتی شدن است.

در این میان شهرداری منطقه مدتی است که از نظر سیما و منظر و محوطه‌سازی فضای سبز کار را در ورودی جعفریه مدتی بوده که آغاز کرده اما معضل فقط این نیست و این ورودی به ساماندهی ترافیکی هم نیاز داشت.

لزوم اجرای تقاطع غیرهمسطح

در این میان اجرای پروژه تقاطع محور جعفریه با کمربندی امام علی(ع) از مهم‌ترین قطعات این پازل است که توسط شهرداری قم پیگیری می‌شود.

عباس حلوایی‌زاده معاون فنی و عمرانی شهرداری قم در گفت‌وگو با تسنیم با اشاره به تلاش شهرداری قم برای ساماندهی به وضعیت ورودی شهر قم از سمت جعفریه اظهار داشت: ورودی شهر قم از سمت جعفریه وضعیت نامناسبی داست و تنها با یک خط عبور رفت‌ و برگشت تأمین می‌شد.

وی افزود: در دو سه سال گذشته شهرداری سعی کرد یک مقدار رمپ و لوپ داخلی شهر در این ورودی را تکمیل کند که این کار انجام شد اما به این دلیل که رمپ و لوپ‌های بالادست شکل نگرفته بود، نیاز بود که شهرداری وارد این موضوع شود.

معاون فنی  و عمرانی شهرداری قم اضافه کرد: محدودیتی که در آن منطقه داشتیم این بود که تونل مترو از این محدوده عبور می‌کند و طراحی این کار را خاص می‌کرد.

وی با اشاره به وجود سه فاز اجرایی در این پروژه ادامه داد: یک بخش تأمین کنارگذر از سمت میدان 72 به سمت تقاطع شهید کلانتری که این پروژه کاملاً انجام‌ شده است.

حلوایی‌زاده ادامه داد: در مرحله اخذ مجوز ترافیکی هستیم تا محور رفت امام علی(ع) در این قسمت مسدود شده و عملیات شمع گذاری و تابلیه زیرگذر در این قسمت انجام شود.

اجرای فاز به فاز دلیل تأخیر در بهره‌برداری

وی با اشاره به اینکه فاز سوم این پروژه تکمیل مسیر برگشت است افزود: اعتبار این پروژه حدود 9 میلیارد تومان است که با تعدیل و اضافه بها شاید 12 میلیارد تومان هزینه برای شهرداری داشته باشد.

معاون فنی و عمرانی شهرداری قم گفت: دلیل طولانی شدن پروژه این است که باید فاز به فاز انجام شود. بیشترین حجم ترافیک کمربندی در این محدوده است و نمی‌توانیم وقفه در عبور و مرور ایجاد کنیم.

اگر بدانیم ورودی‌های هر شهر چه تأثیری بر فضاسازی از آن شهر در ذهن مخاطبان دارند، قطعاً به این نکته خواهیم رسید که ساماندهی ورودی‌ها به جز اثرات ترافیکی و معماری بر اقتصاد شهری هم می‌تواند تأثیرات فراوانی داشته باشد.

انتهای پیام/ 137
https://qomnews.ir/vdciy3av.t1avy2bcct.html
نام شما
آدرس ايميل شما