يکشنبه ۱۱ خرداد ۱۳۹۹ ساعت ۲۱:۴۲
کد مطلب : 88978
منبع : خبرگزاری تسنیم

عملیات نهال‌کاری و بوته‌کاری در سال 98 در قم از مرز 3000 هکتار گذشت

قم نيوز : مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان قم گفت: عملیات نهال‌کاری و بوته کاری در سال ۹۸ از مرز سه هزار هکتار گذشته و ۱۴ میلیون اصله نهال در استان قم کاشته شده است.
عملیات نهال‌کاری و بوته‌کاری در سال ۹۸ در قم از مرز ۳۰۰۰ هکتار گذشت
عملیات نهال‌کاری و بوته‌کاری در سال ۹۸ در قم از مرز ۳۰۰۰ هکتار گذشت
به گزارش قم نیوز سید محمدتقی سجادی امروز در نشست خبری که در سالن جلسات اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان قم برگزار شد، به ارائه گزارشی از عملکرد سال 98 این اداره کل پرداخت و اظهار داشت: متأسفانه شیوع  ویروس کرونا بسیاری از برنامه‌های هفته منابع طبیعی را تحت تأثیر خود قرارداد.

وی محور برنامه‌های سال 97 و 98 اداره کل منابع طبیعی را بر اساس منویات مقام معظم رهبری تشریح کرد و افزود: آبخیزداری و آبخوان‌داری، مقابله با بیابان‌زدایی و صیانت از جنگل‌ها در کنار توقف بهره‌برداری چوب از جنگل‌ها محورهای اصلی برنامه‌های این اداره کل بوده است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان قم اعتبار اختصاص داده‌شده در سال 97 را به حوزه آبخیزداری 15 میلیارد تومان اعلام و تصریح کرد: خوشبختانه در سال 98 این اعتبار به عددی بالغ‌بر 40 میلیارد تومان افزایش پیدا کرد.

وی تعداد پروژه‌های اجراشده در سال 98 را بیش از 150 سازه دانست و بیان کرد: در سال 98، 152 سازه آبخیزداری در حوزه پایین سد 15 خرداد و در مساحتی برابر 330 هزار هکتار اجرا شد.

  سجادی در ادامه مناطقی را که سازه‌های آبخیزداری در آن اجراشده را نام برد و گفت: محدوده بالای پردیسان، محمودآباد، خدیجه خاتون،، قلعه چم، چاله گنبد، خلج آباد، روستای طایقان و علی‌آباد نیزار حوزه‌هایی بوده که در دو سال گذشته عملیات آبخیزداری در آن اجراشده است.

وی سطح حوزه‌های آبخیزداری استان را عددی برابر 300 هزار هکتار بیان و خاطرنشان کرد:  70 هزار هکتار از 300 هزار هکتار مساحتی که سازه آبخیزداری در آن اجراشده مربوط 330 هزار هکتار بالای شهر قم است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان قم یکی از مسائل موردتوجه در حوزه آبخیزداری را جلوگیری از خسارت‌های سیل عنوان و بیان کرد: ذخیره حجمی سیلاب، کنترل سرعت سیل و تنظیم سیلاب مواردی است که در اجرای سازه‌های آبخیزداری موردتوجه قرار می‌گیرد.

وی در ادامه عملکرد استان قم را در حوزه بیابان‌زدایی بی‌سابقه دانست و افزود: عملیات نهال‌کاری و بوته کاری در سال 98 از مرز سه هزار هکتار گذشته و 14 میلیون اصله نهال در استان کاشته شده است.

سجادی استان قم را در اجرای طرح درختکاری در کشور پایلوت اعلام کرد و گفت: این طرح از 14 آذرماه در قم آغازشده و استان قم به‌عنوان پایلوت این طرح بیش از 14 میلیون اصله درخت را کاشته است.

وی در پایان با اشاره به بهبود کیفیت شاخصه‌های زیست‌محیطی با گسترش ویروس کرونا در دنیا تأکید کرد: منابع طبیعی در معرض آسیب جدی در کشور بوده و باید به این مسئله به‌صورت جدی بپردازیم.

انتهای پیام/ 137
https://qomnews.ir/vdcjoheo.uqeoazsffu.html
نام شما
آدرس ايميل شما