کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

احداث آرامستان جدید قم به تایید محیط زیست رسیده است

خبرگزاری فارس , 17 خرداد 1399 ساعت 23:56

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان قم در خصوص احداث آرامستان جدید قم گفت:‌ این موضوع،‌ بحث پرچالشی است اما استقرار این آرامستان با ضوابط محیط زیستی هماهنگ است و چون این آرامستان خارج از کمربندی قم قرار گرفته، توسعه شهری در اطراف آن صورت نمی‌گیرد


 به گزارش قم نیوز سید رضا موسوی مشکینی پیش از ظهر امروز در نشست خبری با بیان اینکه موضوعات زیست محیطی موضوعات پرچالشی است، اظهار کرد: نمی توان بحث اقتصادی را مطرح کرد و از مسئله محیط زیست غافل شد و یا آن را نادیده گرفت.

وی با بیان اینکه ارتباط تنگاتنگی بین اقتصاد و محیط زیست وجود دارد، گفت: اگر به مسائل زیست محیطی اهمیتی داده نشود نه تنها محیط زیست بلکه اقتصاد نیز دچار آسیب جدی خواهد شد و به همین دلیل باید محیط زیست و اقتصاد در کنار یکدیگر دیده شود تا بتوانیم پروژه موفق اقتصادی را داشته باشیم.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان قم، به برخی اقداماتی که در طول سال گذشته در این حوزه انجام شده است اشاره و بیان کرد: در حال حاضر سه ایستگاه سنجش آلودگی هوا در استان قم دایر است که یکی از آنها سال گذشته در ساختمان مدیریت بحران افتتاح و به بهره برداری رسید.

وی با اشاره به مکان سایرایستگاه های سنجش آلودگی هوا بیان کرد: یک ایستگاه سنجش آلودگی هوا نیز که از پیش در محل پل حجتیه فعالیت داشت و به دلیل مشکلات فنی و مالی کار نمی کرد، وارد چرخه شد. همچنین دیگر ایستگاه نیز نبش 30 متری کیوانفر واقع در خیابان امام خمینی فعالیت دارد.

موسوی مشکینی ادامه داد: پیش بینی شده است که امسال یک ایستگاه دیگر نیز به شمار ایستگاه های شهر قم اضافه شود و با راه اندازی این ایستگاه داده های سنجش آلودگی هوا اعتبار بیشتری پیدا می کند اما حتی با اضافه شدن این ایستگاه نیز تا رسیدن به نقطه ایده آل فاصله داریم.

وی اضافه کرد: کارکارشناسی که در این زمینه صورت گرفته است و با توجه به پراکندگی سکونتگاه ها و فعالیت های اطراف آن به حدود 10 ایستگاه ثابت سنجش آلودگی هوا نیاز داریم.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان قم در بخش دیگری از سخنان خویش با بیان اینکه در سال گذشته حدود 30 واحد صنعتی به سیستم سنجش آلودگی هوا مجهز شدند، تصریح کرد: دغدغه ای که در این راستا به ویژه در شهرک های صنعتی یا واحدهای پراکنده صنعتی وجود داشت با تجهیز به سیستم سنجش آلودگی هوا پاسخ داده شد.

وی یکی از مشکلاتی که همواره با آن مواجه هستیم را حاشیه شهرها به ویژه ورودی و خروجی شهرها ذکر کرد و گفت: از نظر اقتصادی جذابیتی در محورهای مواصلاتی نزدیک شهر وجود دارد اما این اصل اقتصادی با سلامت مردم ارتباط مستقیم دارد.

موسوی مشکینی اضافه کرد: در محورهای مواصلاتی به ویژه محور قدیم اصفهان، محور اراک، جاده کوه سفید و... از دیرباز محلی برای تجمع انواع فعالیت های صنعتی شده است و آن دسته صنایعی که قدیمی تر هستند از دستگاه های قدیمی و فرسوده بهره می برند که آلودگی هوا و فاضلاب را به دنبال دارد.

وی با اشاره به اقدامات شاخص اداره کل حفاظت محیط زیست استان قم در این خصوص، عنوان کرد: یکی از موارد شاخص در این خصوص به کمربندی امام علی (ع) اختصاص داشت که برخی فعالیت های غیر اصولی آلودگی هایی را به دنبال داشت که در این راستا با حضور مقام قضایی و مدیریت پسماند شهرداری، حدود 90 واحد صنعتی مورد پایش قرار گرفتند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان قم اضافه کرد: این اقدامات در مسیر خوبی قرار گرفته است که امیدواریم به زودی واحدهای دامداری مستقر در این مسیر نیز ساماندهی شوند و این محدوده نیز از حیث آلودگی های زیست محیطی پاک شود.

وی اضافه کرد: قم مسیر تردد میلیون ها زائر و گردشگر داخلی و خارجی است که باید ورودی ها و خروجی های آن به بهترین شیوه ممکن حفظ شوند.

موسوی مشکینی با بیان اینکه تعیین مکان پسماندهای صنعتی از دیگر برنامه هایی است که اداره کل حفاظت محیط زیست استان قم آن را پیگیری کرده است، تصریح کرد: این طرح از 10 سال پیش استارت خورده بود و محیط زیست از سال 1386 مطالعه ای را انجام داده و مکان هایی را برای دفع پسماندهای صنعتی پیشنهاد داده بود اما در طول این سال ها هیچ گونه اجماعی صورت نگرفت.

تعیین محدوده جدید برای دفع پسماندهای صنعتی

وی با بیان اینکه براساس پیگیری های صورت گرفته با کمک اعضای کارگروه پسماند به ویژه معاون عمران استانداری قم، محلی را با به روز کردن مطالعات کارشناسی سابق پیشنهاد کردیم، گفت: این طرح در شورای کارگروه زیربنایی و شورای برنامه ریزی استان مصوب شد و محدوده ای را برای دفع پسماندهای صنعتی معرفی شد تا فعالیت های اقتصادی که صورت می گیرد و پسماندهای صنعتی دارند بتوانند با خیال راحت و با هزینه کمتر این پسماندها را مدیریت کنند و این یک گام مثبتی است که در قم برداشته شده و این طرح در حال حاضر مراحل قانونی لازم برای واگذاری به بخش خصوصی را سپری می‌کند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان قم اضافه کرد: در سال گذشته 765 مورد استعلام استقرار، تاسیس و بهره‌برداری از واحدهای تولیدی و خدماتی از این اداره کل صورت گرفت که با 90 درصد این موارد موافقت شد.

وی اضافه کرد: سال گذشته 29 پرونده در حوزه محیط‌زیست انسانی و 14 پرونده در حوزه محیط‌زیست طبیعی در قم تشکیل شد که برخی از آن‌ها صدور رای را به همراه داشت.

موسوی مشکینی همچنین با اشاره به لزوم هوشیاری جمعی برای جلوگیری از آتش‌سوزی عرصه‌های طبیعی در قم بیان کرد:‌ طی سال‌های اخیر با افزایش میزان بارندگی‌ها و تقویت پوشش گیاهی،‌ موضوع آتش‌سوزی در عرصه‌های طبیعی در روزهای گرم سال بیشتر می‌شود که تاکنون نیز آتش‌سوزی‌هایی در سطح محیط‌زیست استان رخ‌داده که به‌سرعت مهارشده است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به ضرورت تقویت فرهنگ استفاده از دوچرخه در شهر قم اشاره کرد و ادامه داد: باید تفکر خودرو محوری در ذهن مسئولان و مردم کمرنگ شود و استفاده از دوچرخه که عامل سلامت فردی و محیط‌زیست است بیشتر موردتوجه قرار گیرد.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست قم در پاسخ به خبرنگار فارس در ارتباط با دیده شدن حیوانات زینتی و برخی خزندگان مانند مارها در سطح شهر بیان کرد: خوشبختانه از روزگاری که مردم با خزندگانی مانند مار برخورد داشته و سعی در کشتن این موجودات داشتند، عبور کردیم.

موسوی مشکینی ادامه داد: فرهنگ برخورد مسئولانه شهروندان در مواجهه با حیوانات در سطح شهر بسیار تقویت شده است و بسیاری از شهروندان در سطح شهر به‌محض برخورد با یک حیوان،‌ موضوع را به نهادهای مسؤول اطلاع می‌دهند که این مسئله جای تشکر دارد.

ضوابط زیست محیطی در احداث آرامستان جدید لحاظ شده است

وی در خصوص بحث آرامستان جدید قم بیان کرد:‌ این موضوع،‌ بحث پرچالشی است اما استقرار این آرامستان با ضوابط محیط زیستی هماهنگ است و چون این آرامستان خارج از کمربندی قم قرار گرفته، توسعه شهری در اطراف آن صورت نمی‌گیرد.

وی همچنین در خصوص برداشت مواد معدنی از دریاچه نمک، گفت:‌ باید هرگونه فعالیت در محدوده دریاچه نمک با رعایت اصول زیست‌محیطی باشد تا از نابودی گنجینه طبیعی که در سال‌های اخیر به دلیل خشکسالی‌های گسترده،‌ بسیار آسیب‌پذیر شده است،‌ جلوگیری شود.

موسوی مشکینی پیرامون احداث باغ پرندگان در قم نیز بیان کرد: از جمله الزامات احداث این مجموعه، مجوز اداره کل محیط‌زیست استان است که شهرداری قم در این زمینه همکاری‌هایی با ما داشته و ضوابط لازم به متولیان آن ابلاغ‌شده است تا روند کار بر اساس قانون دنبال شود.

انتهای پیام/ 137


کد مطلب: 89102

آدرس مطلب :
https://www.qomnews.ir/fa/news/89102/احداث-آرامستان-جدید-قم-تایید-محیط-زیست-رسیده

قم نیوز
  https://www.qomnews.ir