يکشنبه ۱۸ خرداد ۱۳۹۹ ساعت ۱۰:۱۵
کد مطلب : 89110
منبع : خبرگزاری تسنیم

وضعیت اراضی ۴۸ هکتاری پردیسان قم تا پایان خرداد تعیین تکلیف شود

قم نيوز : معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: وضعیت ۴۸ و ۳۲ هکتاری اراضی قم و نوسازی اطراف حرم مطهر، تا پایان خردادماه تعیین تکلیف و با محوریت شهرداری مسائل اطراف حرم مطهر برطرف شود.
وضعیت اراضی ۴۸ هکتاری پردیسان قم تا پایان خرداد تعیین تکلیف شود
وضعیت اراضی ۴۸ هکتاری پردیسان قم تا پایان خرداد تعیین تکلیف شود
به گزارش قم نیوز مهدی عبوری امروز در جلسه ستاد بازآفرینی شهری در سالن کرامت استانداری اظهار داشت:جلساتی با تولیت آستان مقدس حضرت معصومه(س) و مدیران قم و شهردار سخت‌کوش قم در خصوص احیای بافت‌های فرسوده داشته‌ایم.

معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: احیای بافت‌های فرسوده کاری دشوار و پرهزینه است که به‌تنهایی از عهده یک‌نهاد و ارگان برنمی‌آید و همه باید در اجرای آن مشارکت داشته باشند تا مسیر اجرای نوسازی و بهسازی تسهیل شود.

وی تصریح کرد: ستادهای بازآفرینی در استان‌ها تشکیل‌شده است، در این زمینه اواخر سال 97 بحث ایجاد اشتغال و استفاده از ظرفیت‌های قانونی تبصره 18 و طرح‌ها و خدمات زیربنایی و روبنایی در قالب این تبصره قانونی مطرح شد.

عبوری بیان کرد:در اجرای طرح‌های بازآفرینی کشور، مبلغ 1500 میلیارد تومان وجه نقد توسط سازمان برنامه‌وبودجه کشور تأمین و تخصیص آن برای همه استان‌ها به خزانه واگذار شد.

معاون وزیر راه و شهرسازی عنوان کرد: اولین موافقت‌نامه در اسفند سال 97 ردوبدل و مقرر شد در 5 فقره به‌صورت 20 درصدی این مبالغ پرداخت شود و سهم استان‌ها بر اساس اولویت‌ها، سرانه و آمایش از قبل انجام‌شده است که اولین سهم سال قبل به قم ابلاغ شد.

وی خاطرنشان کرد: موافقت‌نامه مرحله دوم نیز در اواخر اسفند سال 98 ردوبدل شد و در فروردین 99 به استان قم ابلاغ اعتبار شد و فردا ظهر قرار است کل مبلغ مرحله دوم به مبلغ 7 میلیارد و 700 میلیون تومان وجه نقد به‌حساب راه و شهرسازی قم واریز شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: با نظارت استان برجذب این اعتبار امید است بودجه در حوزه‌های طرح قرارداد ورد استفاده قرار بگیرد مورداستفاده قرار گیرد، در خصوص پروژه‌های جدیدی مانند نوسازی مدرسه حجتیه نیز اولویت‌ها بر اساس مصوبات ستاد استانی اعلام می‌شود و دخل و تصرفی در این پروژه‌ها نداریم.

وی افزود: در خصوص نوسازی کلانتری 13 با تخصیص مرحله دوم اعتبارات به قم، پروژه عملیاتی می‌شود و در رابطه با احداث کلانتری‌ها در شیخ‌آباد و کامکار و نیروگاه با توجه به اینکه منطقه پرجمعیتی است تا چند ماه دیگر اجرایی می‌شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی بیان کرد: دانشگاه علوم پزشکی نیز در مورد احداث بناهای درمانی و بهداشتی نیز جلسات کارشناسی برگزار کند تا از تخصیص بهره‌مند شود.

وی عنوان کرد: وضعیت 48 و 32 هکتاری اراضی قم و نوسازی اطراف حرم، تا پایان خردادماه تعیین تکلیف و با محوریت شهرداری مسائل اطراف حرم حل شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: در خاکفرج بافت تاریخی و قدیمی و ارزشمند وجود دارد که به دلیل معابر و آسیب‌پذیری در زمان بحران مشکلاتی ایجاد می‌شود، قرار بود زمین را تقبل کنیم و بنیاد مسکن نیز خاک‌برداری را انجام دهد.

وی تصریح کرد: صیانت و نگهداری از بافت‌های تاریخی، لازمه بازآفرینی شهری است و باید در این راه همه دستگاه‌های اجرایی مشارکت داشته باشند.

7 میلیارد و 700 میلیون تومان به بهسازی بافت فرسوده قم اختصاص یافت

همچنین حسن صبوری در جلسه ستاد بازآفرینی شهری در سالن کرامت استانداری اظهار داشت: در تخصیص مرحله اول در سال گذشته 5 میلیارد و 500 میلیون تومان برای خدمات روبنایی و زیربنایی بافت فرسوده در قم پرداخت شد.

مدیرکل راه و شهرسازی استان قم افزود: امسال نیز در مرحله دوم از تبصره 18، مبلغ 7 میلیارد و 700 میلیون تومان به بهسازی بافت فرسوده قم اختصاص یافت که یکشنبه 18 خرداد واریز می‌شود و با جذب این اعتبارات، مرحله سوم نیز تا چند ماه دیگر تخصیص پیدا می‌کند.

وی تصریح کرد: درمجموع 39 میلیارد تومان اعتبار مصوب قم در بافت فرسوده است که به‌صورت 20 درصدی ابلاغ می‌شود تا طرح‌های بازآفرینی در قم ساماندهی شود.

صبوری بیان کرد: پیشنهادات توانمندسازی بافت‌های نیازمند بازآفرینی شهری پایدار با رویکرد توسعه گردشگری ارائه‌شده است که دراین‌باره در بخش گردشگری تاریخی و فرهنگی، تکمیل و ساماندهی محورهای تاریخی و فرهنگی و تأمین زیرساخت‌ها و خدمات محله‌ای و بهسازی و جداره سازی چهار مردان و ساماندهی خیابان آذر در دست اقدام است.

وی اظهار داشت: در بخش گردشگری اقتصادی نیز ساماندهی و بهسازی بازار نو و کهنه و ساماندهی قبرستان نو و اجرای طرح‌های مطالعاتی شهرداری در 8 محله بافت میانی مدنظر قرار دارد.

مدیرکل راه و شهرسازی استان قم عنوان کرد: در حوزه گردشگری اجتماعی نیز مجموعه شهری پیرامون حرم امام زادگان چهل اختران و تملک کوچه ارگ جهت احداث مجموعه شهری مورد ارزیابی قرار گرفت.

وی تصریح کرد: در توسعه امتداد ضلع جنوبی حرم در خیابان ارم نیز برنامه‌هایی در دست اقدام داریم همچنین سند توسعه محله دروازه ری نیز در حال بررسی است.

صبوری خاطرنشان کرد: بازدیدی در جهت توسعه چهل اختران انجام شد که گسترگی زیادی دارد و باید مجدد طراحی شود تا با فضایی اعتباری موجود بتوانیم آن را اجرایی کنیم.

وی گفت: ضلع جنوبی حرم تنها نقطه توسعه است و در دستور کار قرار گرفت و از ظرفیت 48 و 32 هکتاری نیز برای منطقه استفاده می‌کنیم  و از منابع قم این ظرفیت را ایجاد کنیم.

مدیرکل راه و شهرسازی استان قم در مورد طرح توسعه عنوان کرد: مدرسه حجتیه تاریخی است و هنوز بهسازی برای آن انجام‌نشده و در یک سال آینده با اعتبارات لازم مرمت می‌شود.

انتهای پیام/111
https://qomnews.ir/vdciuzav.t1a3z2bcct.html
نام شما
آدرس ايميل شما