کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

مدرسه علمیه حجتیه قم مرمت می‌شود

خبرگزاری تسنیم , 18 خرداد 1399 ساعت 11:05

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار قم گفت: مدرسه علمیه حجتیه در اطراف حرم مطهر حضرت معصومه(س) به‌عنوان یک اثر تاریخی، مرمت می‌شود.


به گزارش قم نیوز محسن بهشتی امروز در جلسه ستاد بازآفرینی شهری در سالن کرامت استانداری اظهار داشت:پیشنهاد توسعه مدرسه حجتیه بسیار خوب است به‌ویژه اینکه این بنا به دست آیت‌الله حجت و با طراحی مرحوم علامه طباطبایی ساخته‌شده است.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار قم افزود: با اجرای طرح بازآفرینی، مدرسه علمیه حجتیه در اطراف حرم مطهر کریمه اهل‌بیت(س) به‌عنوان یک اثر تاریخی، مرمت می‌شود.

وی بیان کرد: زمین مجاور جایگاه مهمی در ورودی ضلع جنوبی به حرم دارد و چون قرار است به‌طورکلی تملک شود، مدرسه حجتیه می‌تواند از سمت پشت به سمت حرم مطهر توسعه یابد تا از سمت ورودی، راه گرفته نشود.

بهشتی خاطرنشان کرد: البته سازوکار مدرسه حجتیه با دیگر بناها نیز فرق دارد و باید طبق وقف نامه، توسعه یابد و الحاق زمین نیز باید با موافقت مدرسه صورت بگیرد.

وی تصریح کرد: در ساماندهی 48 هکتاری پردیسان و ارزش‌افزوده آن، قرار است اطراف حرم مطهر توسعه یابد و تملکات نیز در جهت توسعه و بازآفرینی انجام شود.

2016 هکتار در قم سکونتگاه غیررسمی وجود دارد

 غلامرضا جانقربان نیز در جلسه ستاد بازآفرینی شهری در سالن کرامت استانداری اظهار داشت:در قم 13 هکتار محدوده خدمات شهری وجود دارد که طبق مطالعات راه و شهرسازی 4 هزار هکتار آن بافت فرسوده است اما 1580 هکتار بافت فرسوده مصوب در قم داریم که 1300 هکتار بافت تاریخی است.

معاون شهرسازی و معماری شهرداری قم افزود: همچنین 2016 هکتار در قم سکونتگاه غیررسمی است، در این زمینه پروژه‌هایی در ستاد بازآفرینی تعریف‌شده که باید با مشارکت دستگاه‌های اجرایی، عملیاتی شود.

وی تصریح کرد: با توجه به مشکلاتی که در بازآفرینی داریم، بافت فرسوده در قم، حال خوبی ندارد، هرچند تجربیات ارزشمندی در احیای بافت‌های فرسوده داشتیم و در کشور مقام اول را در بازآفرینی کسب کرده‌ایم.

جانقربان بیان کرد: بضاعت ما در مدیریت شهری بیش از این است؛ اگر دولت اعتبارات لازم را به شهرهای مذهبی و زائرپذیر طبق تبصره 18 می‌داد تاکنون بخش زیادی از طرح انجام می‌شد.

وی خاطرنشان کرد: ازنظر مطالعه هیچ مشکلی نداریم و شهرداری در چند سال قبل اعتبارات را به این سمت سوق داده است، دراین‌باره دستگاه‌ها تا حد زیادی مشارکت داشته‌اند اما شهرداری دارای اعتبارات سالانه محدودی است.

معاون شهرسازی و معماری شهرداری قم گفت: این اعتبارات در حد توان شهرداری به‌صورت مستقیم و غیرمستقیم در انجام طرح‌های بازآفرینی صرف می‌شد.

وی افزود: در ابتدای امر، بسیاری از شهروندان با اجرای طرح بازآفرینی، مقابله و مخالفت می‌کردند اما با انجام چند طرح مهم به‌ویژه بازگشایی چند محور به دلیل انجام تملکات، مورد استقبال مردم قرار گرفت.

جانقربان عنوان کرد: در اجرای طرح‌های بازآفرینی و اجرای 13 محور مهم در شهر، رضایتمندی خوبی میان شهروندان ایجاد شد و خواستار توسعه معابر و محورهای دیگری هستند.

وی تصریح کرد: مدیریت شهری امسال 200 میلیارد تومان به دلیل اهمیت بازآفرینی و توسعه محورها اختصاص داده است و در اجرای طرحی مانند محور عمار یاسر در سال قبل، 590 میلیارد تومان هزینه شد.

معاون شهرسازی و معماری شهرداری قم خاطرنشان کرد: یکی از طرح‌های مهم، توسعه مساجد است و پروژه‌های فضای سبز در طرح تفضیلی در جوار این مساجد دیده‌شده است.

وی بیان کرد:قرار است در طرح بازآفرینی دو محور عمار یاسر و برقعی و بافت اطراف حرم عملیاتی شود و دراین‌باره اعتباراتی در نظر گرفته‌شده است.

انتهای پیام/111


کد مطلب: 89113

آدرس مطلب :
https://www.qomnews.ir/fa/news/89113/مدرسه-علمیه-حجتیه-قم-مرمت-می-شود

قم نیوز
  https://www.qomnews.ir