سه شنبه ۲۰ خرداد ۱۳۹۹ ساعت ۱۲:۱۵
کد مطلب : 89178
منبع : سايت خبری باشگاه خبرنگاران جوان
مدیر عامل آبفای قم؛

از تکنولوژی روز در احداث چهار تصفیه خانه قم استفاده شده است

قم نيوز : جان صادق پور گفت:۴۰ درصد شهر قم تحت پوشش تصفیه خانه فاضلاب است و در اجرا و نگهداری تصفیه خانه‌ها بهینه‌ ترین حالت را به کار برده‌ایم.
از تکنولوژی روز در احداث چهار تصفیه خانه قم استفاده شده است
از تکنولوژی روز در احداث چهار تصفیه خانه قم استفاده شده است
به گزارش قم نیوز علی جان صادق پور مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب استان قم با بیان اینکه چهار تصفیه خانه در استان قم فعال است که همگی بازسازی و نوسازی شده‌اند، گفت: هنوز فقط ۴۰ درصد شهر قم از تصفیه خانه فاضلاب استفاده می‌کند و ۱۰ درصد نیز با فعال کردن بخشی از خطوط انتقال شهر به این سیستم متصل می‌شوند.

جان صادق پور با بیان اینکه در شرق شهر قم تصفیه خانه جدید باید احداث شود که پس از انجام مطالعات و تأمین منابع مالی احداث آن آغاز می‌شود، تصریح کرد: سالانه ۴۴۴ میلیون متر مکعب فاضلاب توسط چهار شبکه فاضلاب تصفیه می‌شود که هزار و ۳۰ لیتر در ثانیه است و جمعیت ۷۰۰ هزار نفری را می‌تواند تحت پوشش قرار دهد.

مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب استان قم بیان کرد: تصفیه خانه فاضلاب شماره ۲ قبلاً احداث، اما به مرور زمان از مدار بهره برداری خارج شده بود که خوشبختانه مطالعات لازم انجام و عملیات اجرایی و بازسازی از آبان ماه سال ۹۷ آغاز شد و امروز به بهره برداری رسید.

او با بیان اینکه ۱۰۰ درصد تجهیزات تصفیه خانه شماره ۲ به صورت بومی بوده است، افزود: در این تصفیه خانه سازه‌هایی که در گذشته احداث شده بود بازسازی شدند.

صادق‌پور تصریح کرد: منابع مالی برای احداث تصفیه خانه شماره ۲ فاضلاب عمدتاً از منابع داخلی شرکت آب و فاضلاب قم و بخشی نیز اعتبارات ملی استانی شده بوده است.

مدیر عامل آبفای قم گفت: یکی از مشکلات تصفیه خانه‌ها منابع مالی برای نگهداری آنهاست، اما به دنبال فرایندی هستیم که این تصفیه خانه‌ها را به صورت ۲۰ ساله به بخش خصوصی واگذار کنیم تا تمهیدات نگهداری ۲۰ ساله را فراهم آورد، زیرا فاضلاب می‌تواند منبع سرشار مالی باشد، زیرا می‌توان از آن در بخش صنعت و فضای سبز استفاده کرد، اما در این زمینه چندان توسعه پیدا نکرده‌ایم.

جان صادق پور گفت: از محل فروش پساب نه تنها می‌توان نگهداری آن‌ها را تضمین کرد بلکه امکان ایجاد احداث تصفیه خانه جدید نیز فراهم می‌شود.

مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب استان قم عنوان کرد: در ۳۸ میلیون متر مکعب در سال ۹۸ پساب تولید شده که می‌تواند در کشاورزی و صنعت استفاده شود.

جان صادق‌پور با بیان اینکه از تکنولوژی روز در احداث چهار تصفیه خانه قم استفاده شده است، افزود: در اجرا و نگهداری تصفیه خانه‌ها از نظر اقتصادی بهینه‌ترین حالت را به کار برده‌ایم.

او تصریح کرد: تولید گاز متان توسط لجن فاضلاب که می‌تواند به گاز اتان تبدیل شود و امکان تبدیل انرژی را فراهم می‌آورد از جمله فواید فاضلاب است که سیستم آن آماده شده، اما با توجه به تحریم‌ها هنوز کاملاً فعال نشده است.

مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب استان قم گفت: شبکه فاضلاب قم نوار میانی شهر دو طرف رودخانه فاصله ۲۵۰ متری حریم رودخانه قمرود، نوار میانی هفت هزار هکتاری و مابقی در منطقه ۲ و ۶ و ناحیه چهار شهرداری و پردیسان اجرا شده است، پسابی که تولید می‌شود به صورت کانال طبیعی به قمرود هدایت می‌شود.

انتهای پیام/111
https://qomnews.ir/vdcc4sq4.2bqom8laa2.html
نام شما
آدرس ايميل شما