پنجشنبه ۲۲ خرداد ۱۳۹۹ ساعت ۱۸:۰۳
کد مطلب : 89267
منبع : خبرگزاری مهر
مدیر کل حفاظت محیط زیست قم:

عدم تأمین حق آبه تالاب‌ها مشکل اصلی زیست محیطی قم است

قم نيوز : مدیرکل حفاظت محیط زیست استان قم مهمترین مشکل تالاب‌های قم را عدم تأمین حق آبه زیست محیطی دانست و افزود: ۱۵۰ میلیون متر مکعب حق آبه زیست محیطی دریاچه نمک تخصیص داده نشده است.
عدم تأمین حق آبه تالاب‌ها مشکل اصلی زیست محیطی قم است
عدم تأمین حق آبه تالاب‌ها مشکل اصلی زیست محیطی قم است
به گزارش قم نیوز سید رضا موسوی مشکینی شامگاه چهارشنبه در جمع خبرنگاران اظهار داشت: روزانه حدود ۷۰۰ تن پسماند عادی در شهر قم تولید می‌شود که حدود ۱۹ درصد در مبدأ تفکیک شده و باقی پسماند به سایت دفع پسماند البرز منتقل می‌شود.

وی با اشاره به جانمایی مناسب سایت البرز افزود: در این سایت یک خط تفکیک با ظرفیت ۳۰۰ تن ایجاد شده و خط دیگری نیز در دست احداث است بنابراین بخش قابل توجه پسماند تولید شده در این سایت یا دفن شده و یا تبدیل می‌شود.

مدیر کل حفاظت محیط زیست استان قم بیان کرد: به منظور حفظ محیط زیست در زمینه پسماند ابتدا باید تولید پسماند را کاهش داد و در مرحله بعد به تفکیک از مبدأ توجه ویژه داشت و در نهایت نیز باید با تبدیل پسماند میزان دفن آن را به حداقل برسانیم.

وی با بیان اینکه با وجود هماهنگی‌های خوبی که در زمینه پسماندهای بیمارستانی وجود دارد اما هنوز به طور کامل منطبق با استانداردها نیست، افزود: پسماندهای بیمارستانی باید در مبدأ مرحله بی خطرسازی را طی کنند که خوشبختانه در بیمارستان‌های قم این اقدام انجام می‌شود و پس از تبدیل به پسماند بی خطر در سایت البرز با شیوه‌ای متفاوت از پسماند عادی دفن می‌شوند.

موسوی ادامه داد: با مطب‌ها نیز در حال رایزنی هستیم تا پسماندهای آنها نیز همانند پسماندهای بیمارستانی جمع آوری شوند.

وی در خصوص پسماندهای صنعتی افزود: پسماندهای صنعتی دارای اشکال مختلفی هستند بنابراین نیازمند مدیریت خاص هستند.

مدیر کل حفاظت محیط زیست استان قم بیان کرد: اشکالی که در بحث صنعت وجود دارد این است که تولید کننده به بهترین نحو تولید را انجام می‌دهد اما پسماند را به عنوان یک عامل مضر می‌داند.

وی گفت: سامانه‌ای برای مدیریت پسماند صنعتی ایجاد شده که واحدهای صنعتی باید در این سامانه ثبت نام و میزان پسماندهایشان را خود اظهاری کنند.

موسوی ابراز داشت: از سال گذشته برنامه ریزی انجام شده و اکنون محلی به عنوان مکان مجاز مدیریت پسماند ویژه تعیین و منتظر ورود سرمایه گذار برای انجام سایر اقدامات هستیم.

وی گفت: تالاب‌ها عرصه‌های کم عمقی هستند که به دلیل جذب رسوبات حاصل خیز مکان مناسبی برای کشاورزی محسوب می‌شوند اما ممکن است به کانون بحران تبدیل شوند.

مدیر کل حفاظت محیط زیست استان قم عمده مشکل تالاب‌ها را عدم تأمین حق آبه زیست محیطی آنها دانست و افزود: ۱۵۰ میلیون متر مکعب حق آبه زیست محیطی دریاچه نمک است که عملاً تخصیص داده نشد اما سال گذشته ۴۵ میلیون متر مکعب از سد ۱۵ خرداد آب آزاد شد که پنج میلیون متر مکعب برای کشاورزی و ۴۰ میلیون متر مکعب برای تأمین حق آبه زیست محیطی صرف شد.

وی بیان کرد: مجوزهایی برای برداشت نمک طی سال‌های گذشته از دریاچه حوض سلطان داده شده که تأثیر منفی برای این دریاچه ندارد.

وی گفت: قانون جدیدی تحت عنوان قانون مدیریت و احیای تالاب‌های کشور مصوب شده که هر گونه فعالیتی که منجر به تخریب تالاب‌ها شود، ممنوع است بنابراین در تمدید مجوزهای حوض سلطان باید تلاش کنیم ضوابطی داشته باشیم که منجر به تخریب آن نشود.
انتهای پیام / 137
https://qomnews.ir/vdcbz5bw.rhb90piuur.html
نام شما
آدرس ايميل شما