يکشنبه ۲۵ خرداد ۱۳۹۹ ساعت ۱۱:۱۰
کد مطلب : 89323
منبع : خبرگزاری ايرنا
رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت قم:

روند خام فروشی در معادن قم اصلاح می‌شود

قم نيوز : رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت قم گفت: در سال جهش تولید به‌منظور افزایش سطح درآمدزایی فعالیت‌ اقتصادی در حوزه معادن استان، روند خام فروشی مواد معدنی درقم اصلاح می‌شود.
روند خام فروشی در معادن قم اصلاح می‌شود
روند خام فروشی در معادن قم اصلاح می‌شود
به گزارش قم نیوز محمود سیجانی بیان کرد: قم ظرفیت‌های مهمی درحوزه معادن دارد و در این بخش توانایی تولید ثروت و ایجاد اشتغال گسترده به خصوص در حوزه‌ فرآوری مواد معدنی فراهم است.

وی افزود:‌ خام فروشی مواد معدنی درقم باید اصلاح ‌شده و این مواد در واحدهای مجهز فرآوری به محصولات متنوع تبدیل و سپس به بازار مصرف عرضه شود تا ارزش ‌افزوده فعالیت در این بخش به میزان مورد انتظار برسد.

وی ادامه داد: برای این منظور درصدور مجوزهای موردنیاز برای فعالیت واحدهای فرآوری در کنار معادن قم با رعایت استانداردهای محیط زیستی،‌ تسهیلات خوبی درنظر گرفته ‌شده‌است و از سرمایه‌گذاران دراین بخش حمایت می‌شود.

سیجانی با اشاره به این‌که می‌توانیم از معادن قم به بهترین نحو ممکن برای توسعه استان استفاده کنیم، گفت: البته این هدف نیازمند همکاری دستگاه‌های اجرایی و بانک‌های عامل است،‌ تا درصدور مجوزهای موردنیاز تسهیل شود و تسهیلات بانکی موردنیاز در اختیار بهره‌برداران قرار گیرد.

وی بیان کرد:ازدیگر عوامل مورد انتظار برای افزایش سهم معادن در توسعه اقتصادی استان،‌ نوسازی تجهیزات و ماشین‌آلات این بخش است که می‌تواند نقش مهمی در بهبود فرآیند اکتشاف و استخراج مواد معدنی داشته باشد.

وی ادامه داد: تلاش می‌کنیم تا در جریان توسعه فعالیت‌ معادن در قم،‌ معدن کاری سبز را به‌منظور مدیریت بهینه منابع طبیعی و محیط‌زیست ترویج دهیم.

در حال حاضر ۹۸ معدن با سرمایه‌گذاری بیش از یکهزار و ۶۵ میلیارد ریال و ایجاد اشتغال برای یکهزار و ۲۹۴ تن در استان فعال است.

به‌طورکلی درقم ۱۸۲ فقره پروانه بهره‌برداری معدن صادرشده که ۹۸ معدن فعال بوده و ۴۸ معدن نیز در لیست مزایده قرار دارد.

قم ازجمله مناطق دارای ظرفیت بالا در حوزه معادن است و توجه به این حوزه اقتصادی می‌تواند درآمدزایی بالایی را برای استان به همراه داشته باشد.

۲ درصد معادن کل کشور در قم وجود دارد و همین مساله ضرورت توجه بیشتر به ظرفیت‌های این حوزه برای افزایش سطح درآمدهای استان را نشان می‌دهد؛ در همین رابطه راهبرد سازمان صنعت،‌معدن و تجارت قم جلوگیری از خام فروشی مواد معدنی استخراج‌شده است تا با فرآوری آن‌ها، ارزش‌افزوده اقتصادی بیشتری در بخش معادن استان ایجاد شود.

‌مهم‌ترین ذخایر شناخته‌شده استان شامل معادن فلزی (سرب، روی، مس، منگنز)، معادن غیرفلزی (کائولن، باریت، نمک و سولفات سدیم) و معادن مواد اولیه مصالح ساختمانی (سنگ‌های تزئینی، مرمریت، گرانیت، سنگ‌های لاشه، سنگ آهک و سنگ گچ) است که با به‌کارگیری طرح‌های جدید و استفاده بهینه از این مواد معدنی می‌توان کسب‌وکارهای درآمدزا در زمینه صنایع معدنی در استان ایجاد کرد.

انتهای پیام/111
https://qomnews.ir/vdcexx8v.jh8owi9bbj.html
نام شما
آدرس ايميل شما