شنبه ۳۱ خرداد ۱۳۹۹ ساعت ۲۲:۳۳
کد مطلب : 89490
منبع : خبرگزاری مهر
یک فوق تخصص ریه عنوان کرد؛

گرم شدن هوا بر شدت بیماری کرونا افزوده است

قم نيوز : رئیس مرکز تحقیقات سل بالینی بیمارستان مسیح دانشوری، با اشاره به اینکه گرمای هوا تاثیری در کاهش قدرت سرایت پذیری ویروس کووید ۱۹ ندارد، گفت: گرم شدن هوا بر شدت این بیماری افزوده است.
گرم شدن هوا بر شدت بیماری کرونا افزوده است
گرم شدن هوا بر شدت بیماری کرونا افزوده است
به گزارش قم نیوز پیام طبرسی، با اشاره به اینکه همچنان اپیدمی کرونا در پیک اول قرار دارد، اظهار کرد: اپیدمی دوره های مختلفی دارد ولی تا به امروز نشانه ای از سبک شدن بار مبتلایان دیده نمی شود.

وی افزود: کماکان بیماران بدحال با روند رو به رشد بیماری و مشکلات جدی روبرو هستند.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، خاطرنشان کرد: با کاهش محدودیت های پیشگیرانه کووید ۱۹، رعایت اصول بهداشتی به کمترین میزان خود رسیده است.

این فوق تخصص ریه با بیان اینکه استفاده از ماسک و رعایت فاصله گذاری اجتماعی در پایین ترین سطح قراردارد، تاکید کرد: در سطح شهر، بانک ها، رستوران ها و در سایر اماکن عمومی تقریبا مردم توجه به فاصله گذاری اجتماعی را نادیده می گیرند و غالبا از ماسک نیز استفاده نمی کنند.

طبرسی با انتقاد از اینکه در مترو و اماکن عمومی به هیچ عنوان رعایت فاصله گذاری اجتماعی معنایی ندارد، خاطرنشان کرد: مادامی که مردم و مسوولان توصیه ها را جدی نگیرند نمی توان انتظار داشت که بار بیماری کاهش یابد.

وی افزود: ادامه این روند افزایش صد درصدی بیماری را در پی خواهد داشت.

این متخصص بیماری های عفونی و گرمسیری، توضیح داد: هنوز هم اختلاف نظرهایی مبنی بر این که در پیک اول یا دوم قرار داریم وجود دارد ولی امید داریم که با رعایت اصول بهداشتی از سوی مردم به وضعیت بحرانی ابتلا به کرونا نرسیم.

طبرسی، سفر رفتن را یکی از پرمخاطره ترین اقدامات در بحران کرونا ذکر کرد و گفت: بسیاری از افرادی که امروز با حال عمومی وخیم در بیمارستانهای تهران و یا سایر شهرها بستری هستند، بعد ازبازگشت از سفر مستقیما به بیمارستان مراجعه کرده اند بنابراین سفر رفتن در دوره اپیدمی کرونا می تواند بسیار کار خطرناک و پرمخاطره ای تلقی شود.

وی با بیان اینکه مسافرت های دسته جمعی امکان ابتلا به کرونا را به میزان قابل توجهی افزایش می دهد، اظهار کرد: هنوز بیماری کرونا به مرحله مهار حتی نزدیک هم نشده بنابراین در کشور منطقه قرمز، زرد و یا سفید مفهوم علمی ندارد چرا که مرزی میان شهرها وجود ندارد و افراد می توانند به راحتی با هواپیما، قطار و سایر وسایل حمل و نقل از استانی به استان دیگر سفر و بیماری را منتقل کنند.

این متخصص بیماری های عفونی و گرمسیری با اشاره به این که گرمای هوا تاثیری در کاهش قدرت سرایت پذیری ویروس کووید ۱۹ ندارد، خاطرنشان کرد: پیش از این بنظر می رسید با گرمتر شدن هوا عفونت های تنفسی کاهش یابد ولی این فرمول در مورد کرونا بی پایه و اساس است تا جائیکه متاسفانه گرم شدن هوا بر شدت این بیماری نیز افزوده است.

طبرسی، گسترش اپیدمی کرونا در استانهای جنوبی را مهر تاییدی بر کنار آمدن این ویروس با گرما دانست.

وی با اشاره به افرادی که دارای علائم خفیف بیماری کووید ۱۹ هستند نیز توصیه کرد: بهترین راهکار ماندن در منزل، جدا کردن اتاق، استفاده از ماسک، جدا کردن وسایل شخصی، به حداقل رساندن ارتباطات اجتماعی و استراحت کردن است.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، گفت: تنگی نفس و درد قفسه سینه از جمله نشانه های پرمخاطره در بیماری کرونا محسوب می شود که نیازمند مداخلات پزشکی و مراجعه به مراکز درمانی و بهداشتی دارد.

رئیس مرکز تحقیقات سل بالینی و اپیدمیولوژی بیمارستان مسیح دانشوری، مسافرت را مهم ترین عامل ابتلا به ویروس کووید ۱۹ دانست.

وی با اشاره به اینکه مبتلایان به سه بیماری فشارخون، دیابت و چاقی مفرط، بیش از سایرین در معرض خطر ابتلا و مرگ  و میر ناشی از کووید هستند افزود: این افراد بیش از سایرگروهها در معرض خطر عوارض ابتلا به کرونا هستند بنابراین باید شدت بیشتری ملاحظات و توصیه های بهداشتی را مد نظر قرار دهند.

طبرسی در ادمه سن بالای ۶۵ سال را یکی دیگر از فاکتورهای تشدید کننده عوارض ناشی از کرونا دانست و گفت: طبق تحقیقات متاسفانه، مرگ و میر افراد بالای ۶۵ سال بیش از ۱۴ درصد را شامل می شود بنابراین ملاحظات بهداشتی در این افراد باید دو برابر سایرین باشد.
انتهای پیام / 137
https://qomnews.ir/vdcjyxeo.uqehhzsffu.html
نام شما
آدرس ايميل شما