چهارشنبه ۴ تير ۱۳۹۹ ساعت ۲۱:۴۹
کد مطلب : 89624
منبع : خبرگزاری تسنیم

شانه‌به‌شانه با کرونا در خیابان‌های قم

قم نيوز : این روزها شرایط برای مردم قم عادی و فاصله‌ها را زیر پا گذاشته و دل به دریازده و در خیابان‌ها و اماکن شلوغ شهر بدون ماسک و دستکش و یا رعایت پروتکل‌های بهداشتی در بوستان‌ها دورهمی‌های خانوادگی تشکیل می‌دهند.
شانه‌به‌شانه با کرونا در خیابان‌های قم/ نگرانی از شیوع بیماری با برگزاری عروسی و ترحیم
شانه‌به‌شانه با کرونا در خیابان‌های قم/ نگرانی از شیوع بیماری با برگزاری عروسی و ترحیم
به گزارش قم نیوز 5 ماه از خبر شیوع کرونا در قم می‌گذرد. ویروس منحوسی که  قربانیان بسیاری را گرفت و هنوز هم با توجه به زیر پا گذاشتن پروتکل‌های بهداشتی در شهر، بازار و مراکز شلوغ قم در حال جولان است.

در ابتدای شروع ویروس کرونا با همکاری ارگان‌های مختلف و ستاد بحران و هم‌چنین کادر درمانی و گروه‌های جهادی این ویروس خوب مدیریت شد و اندک زمان کوتاهی ورودی بیمارستا‌ن‌های استان کاهش یافت و بحران در قم کاسته شد، دولت با شیوع کرونا فاصله‌گذاری اجتماعی و هوشمند را اجرا کرد و کسب‌وکارها و فعالیت‌های اجتماعی هم محدود شد.

ستاد ملی مبارزه با کرونا با توجه به وضعیت موجود کشور و هم‌چنین رعایت پروتکل‌های بهداشتی از سوی مردم اقدام به بازگشایی‌ها‌ی پلکانی کرد و محدودیت‌های اجتماعی برداشته شد و به دنبال آن بازگشایی‎ها ادامه و اماکن مذهبی، بازارها و مجتمع‌های تجاری و... هم بازگشایی و شروع به فعالیت کرد.

حال با این بازگشایی‌هایی که به دنبال رعایت خوب پروتکل‌های بهداشتی و فاصله‌های اجتماعی صورت گرفت خیابان‌ها شلوغ شد همچنین با اندکی تعطیلات برخی مردم شال و کلاه کرده و دل به بوستان‌ها و مسافرت‌ها زدند حین بازگشت هم برای اطرافیان خود ارمغانی به نام ویروس کرونا به همراه آوردند.

در ساعات خنکی از روز و بیشتر در شب با گشت‌وگذاری در مناطق مختلف شهر قم به‌ویژه میدان شهید صدوقی یا همان فلکه بستنی، صفائیه و زنبیل آباد و ... و یا مناطق پرتراکمی در اطراف حرم مطهر کریمه اهل بیت(س) و بازارهای شهر قم  به‌قدری با ترافیک خودروها و شلوغی ترددها روبه‌رو می‌شویم که گویی دیگر وضعیت عادی شده و بحران کرونا را پشت سر گذاشته‌ایم.

درحالی‌که قبل از بازگشایی‌ها مردم فاصله‌های اجتماعی را خوب رعایت می‌کردند این روزها در کنار بازگشایی‌های صورت گرفته شرایط هم دیگر برای مردم قم عادی و فاصله‌ها را زیر پا گذاشته و دل به دریازده و در خیابان‌ها و اماکن شلوغ شهر بدون ماسک و دستکش و یا رعایت پروتکل‌های بهداشتی در بوستان‌ها دورهمی‌های خانوادگی تشکیل و یا اقدام به برگزاری عروسی‌های به‌اصطلاح زیرزمینی می‌کنند.

اکنون مسئولان بهداشت پشت هر تریبونی به مردم نسبت به وضع موجود هشدار می‌دهند، با توجه به 5 ماه نبرد بی‌امان کادر درمانی و جهاد در خط مقدم مبارزه با این ویروس منحوس اکنون مردم با زیرپا گذاشتن فاصله‌های اجتماعی رشته‌های کادر درمانی را پنبه کردند و این مجاهدت‌ها را فراموش کردند و  آمار ورودی بیمارستان‌ها هم افزایش یافت و تا شروع پاییز اگر این بحران اندکی جمع‌وجور نشود خدا می‌داند با چه بحران و فاجعه‌ای روبه‌رو هستیم؟ چراکه تازه در فصل پاییز باید ترس ویروس آنفولانزا هم داشته باشیم.

وقتی مردم ویروس تاج‌دار را جدی نمی‌گیرند

در این رابطه یک شهروند قمی می‌گوید: با دیدن شلوغی در بازار و پاساژها و هم‌چنین دیگر اماکن شهر فکر می‌کنم واقعاً بر ویروس غلبه کردیم درحالی‌که با این شلوغی‌ها ویروس هم شانه‌به‌شانه مردم در این مکان‌ها در حال جولان است مردم باید بیشتر احتیاط کنند ولی عکس آن را می‌بینیم کرونا برای مردم عادی شده و دیگر آن را جدی نمی‌گیرند.

وی که خود را محمد فراشاهی معرفی می‌کند در ادامه گفت‌وگوی خود عنوان می‌کند: به‌نظر من وقتی فردی پروتکل‌ها و فاصله را زیر پای بی‌توجهی خود قرار می‌دهد حق‌الناس را زیرپا گذاشته چراکه به‌واسطه این سهل‌انگاری چندین نفر از اطرافیان خود را آلوده می‌کنند، اکنون هم که ناقلان از خود نشانه‌ای ندارند و در حال جولان و تردد در شهر هستند.

کافی است بعدازظهر و در ساعات خنکی از روز سری به بازارهای مهم شهر داشته باشیم مردم به‌قدری گرم خریدهای غیرضروری هستند که فکر می‌کنیم اکنون در دوران بعد از کرونا یا قبل از بحران قرار داریم شلوغی در مغازه‌های خرید لوازم‌آرایشی، فست فودی و کافی‌شاپ‌ها زنگ خطری برای بحرانی دوباره است.

فست‌فود و بستنی‌هایی با طعم کرونا

این روزها کافی شاب‌ها، بستنی‌فروشی‌ها و برخی اغذیه‌فروشی‌ها پاتوق خوبی برای جوانان و خانواده‌های قمی بعد از برداشتن محدودیت‌ها است دریکی از میدان‌های پرتردد شهر که به فلکه بستنی‌فروشی‌ها معروف است در بعدازظهرها و پاسی از شب میزبان خانواده‌های قمی برای یک دورهمی خوب کرونایی هستند.

یک شهروند دیگر قمی بیان می‌کند: از ساعت 8 تا پاسی از شب به‌قدری در این منطقه با ترافیک روبه‌رو است که جای پارک خودرو برای خود مغازه‌داران این منطقه هم وجود ندارد اندک افرادی را می‌بینیم که ماسکی را زده و پروتکل بهداشتی را رعایت کنند بعضاً این فسفودی‎ها با شلوغی روبرو هستند و دیگر خبری از فاصله اجتماعی نیست.

محسن بابایی می‎افزاید: میزهای پذیرایی برای خانواده‌ها هم کنار هم است و حتی شهروندان برای سفارش غذا و یا بستنی باید در صف باشند این مهم عامل مهمی برای انتقال ویروس خواهد بود مردم دیگر توجهی به بحران کرونا ندارند.

بیگانه‌شدن مردم قم با ماسک و مواد بهداشتی

یک بانوی قمی با اشاره به اینکه ماسک عاملی برای جلوگیری از انتقال است عنوان می‌کند: با شروع بحران در اوایل مردم ترس بیشتری از ویروس کرونا داشتند و اگر به یاد داشته باشید ماسک در داروخانه نایاب و سبب اعتراض مردم می‌شد اکنون‌که کارگاه‌های تولید ماسک در قم افزایش‌یافته به دنبال آن‌هم ماسک در بیشتر داروخانه‌ها بدون محدودیت در تعداد به مردم ارائه می‌شود ولی مردم دیگر با ماسک بیگانه شدند.

آمنه حاجی‌حسینی که یک فرهنگی بازنشسته است می‌افزاید: اندک افرادی را در شهر می‌بینم که ماسکی زده باشند، حتی در اماکن شلوغ در بوستان‌ها که انگار در شرایط بسیار عادی قرار داریم و مردم بدون هیچ دغدغه‌ای اقدام به درهمی‌های خانوادگی می‌کنند حتی برای تفریح قلیان کشیده و با این امر باید گفت کرونا در شهر شانه‌به‌شانه مردم در حال طغیان است.

سرایت ویروس به مناطق ییلاقی استان

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان قم با اعلام این هشدار که هنوز در شرایط مطلوب قرار نداریم و با این بیماری درگیر هستیم می‌گوید: هم‌چنان درگیر بیماری هستیم و هنوز به شرایط عادی نرسیده‌ایم و این هشدار است این بیماری در شرایط کنونی رو به افزایش‌یافته است درحالی‌که تنها 50 درصد مردم با عوامل بیماری روبرو شدند.

سیامک محبی عنوان می‌کند: در مناطق ییلاقی که میزان ابتلا در مقایسه با استان بسیار اندک است اما با توجه به سفرهای مردم به این مناطق احتمال آلودگی این مناطق بیشتر محسوس می‌شود و ما هیچ سازوکاری برای مصون ماندن مناطق ییلاقی استان نداریم.

نگرانی از شیوع بیماری با برگزاری عروسی و عزا در قم

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان قم می‌گوید: مردم دیگری ویروس کرونا را جدی نمی‌گیرند و این زنگ خطر بزرگی است اکنون مردم به‌طور عادی اقدام به برگزاری عروسی و عزا می‌کنند و به دنبال آن باید منتظر انتقال به چندین نفر از اعضای خانواده این افراد باشیم.

محمدرضا قدیر می‌افزاید: ما هنوز موج اول بیماری را کامل تجربه نکردیم باید کاری کنیم که پیک دوم نداشته باشیم، رفتار ویروس در حال تغییر بوده و ویروس پیچیده‌ای است تا پایان سال هم بعید است واکسنی برای این ویروس کشف شود افراد مسن، چاق و دارای بیماری زمینه‌ای بیشتر در معرض خطر هستند.

به گفته وی، اگر نتوانیم میزان شیوع را در این روزها کاهش دهیم در پاییز با توجه به فصل آنفولانزا کار ما را دشوارتر خواهد کرد؛ درحالی‌که کرونا برای مردم عادی شده است هم‌زیستی با کرونا یک چالش است و مردم هم باید پروتکل‌های بهداشتی و فاصله اجتماعی را رعایت کنند.

انتهای پیام/ 137
https://qomnews.ir/vdci5qav.t1a3r2bcct.html
نام شما
آدرس ايميل شما