کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

شهردار قم:

هیچ اقدامی برای بازآفرینی بافت فرسوده قم انجام نشده است

خبرگزاری مهر , 9 تير 1399 ساعت 16:03

شهردار قم گفت: برای بازآفرینی بافت فرسوده قم باید مشوق‌هایی برای سرمایه‌گذاری باشد و به افراد کم برخوردار تسهیلات لازم ارائه شود که هیچکدام از این موارد به صورت قاطع انجام نشده است.


به گزارش قم نیوز مرتضی سقائیان نژاد ظهر دوشنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه که در شهرداری قم برگزار شد، بیش از ۸۰ درصد فعالیت‌های شهری را متعلق به شهرداری و مدیریت شهری دانست و افزود: بودجه شهرداری اکنون به بیش از سه هزار میلیارد تومان رسیده است.

وی با بیان اینکه سالیانه بیش از ۳۰۰ هزار تن آسفالت در شهر قم ریخته می‌شود، افزود: به منظور توسعه شهری دائماً بودجه به شهرداری منطقه ۲ و ۶ تزریق می‌شده و از شهرداری منطقه یک و چهار نیز پول دریافت کرده و به این مناطق تزریق می‌شود.

شهردار قم با اشاره به اینکه طی ماه گذشته ۵۷۰ میلیارد تومان توسط سرمایه گذاران جذب شده است، تصریح کرد: یکی از موارد جذب سرمایه گذار در بلوار پیامبر اعظم (ص) بوده که آورده شهرداری در این زمینه ۱۳۲ میلیارد تومان و آورده سرمایه گذار نیز بیش از ۲۴۰ میلیارد بوده است.

احداث سه هتل پنج ستاره در بلوار پیامبر اعظم (ص)

وی ادامه داد: اکنون سه هتل پنج ستاره در بلوار پیامبر اعظم (ص) توسط سرمایه گذاران در حال احداث است.

سقائیان نژاد در خصوص بدهی‌های شهرداری قم نیز افزود: شهرداری قم در زمان انتصاب من به عنوان شهردار دو هزار میلیارد تومان بدهی داشت که فقط ۴۵۰ میلیارد تومان را بدهی پیمانکاران تشکیل می‌داد اما اکنون شهرداری قم جمعاً ۷۰۰ میلیارد تومان بدهی دارد.

وی با اشاره به ضرورت بهبود زیرساخت‌های شهری، حمل و نقل و اقامتگاه‌ها برای ترغیب زائران جهت حضور در شهر قم، تصریح کرد: به منظور بهبود زیرساخت‌های حمل و نقل ۴۰۰ دستگاه اتوبوس جدید به شهر قم اضافه و تاکسی‌های فرسوده نیز از مدار خارج شده است.

شهردار قم بیان کرد: باید برای ورود زائران به شهر قم به صورت سیستمی برنامه ریزی شود که این امر نیازمند ورود بخش خصوصی است.

عقد قرارداد خواهرخواندگی نیازمند فراهم کردن زیرساخت هاست

وی ارتباط شهر قم با شهرهای سایر کشورها در قالب خواهرخواندگی را دارای ضعف‌هایی دانست و افزود: باید برای عقد قرارداد خواهر خواندگی زیرساخت‌های لازم فراهم شود.

سقائیان نژاد در زمینه وضعیت باغ پرندگان نیز تصریح کرد: با توجه به گران شدن ارز و همچنین تحریم‌ها ورود تور به باغ پرندگان با مشکل مواجه شد اما سایر اقدامات انجام گرفته و فقط باید پرندگان وارد شوند و در اولین فرصت این اقدام انجام می‌شود و در تلاشیم که طی شهریور ماه باغ پرندگان مورد بهره برداری قرار گیرد.

وی در خصوص وضعیت شهربازی‌های شهر قم نیز افزود: با شیوع کرونا استفاده از شهربازی محدود شد و اکنون با وجود اینکه شهربازی بوستان غدیر آماده است اما به دلیل رعایت پروتکل‌های بهداشتی افتتاح آن به تأخیر افتاده است.

احداث آرامستان جدید توسط شهرداری قم

سقائیان نژاد در خصوص احداث آرامستان در شهر قم نیز تصریح کرد: برای آماده سازی آرامستان یک دهه جهت تأمین زیرساخت‌ها لازم است که از دهه ۸۰ این امر مطرح و زمینی برای آرامستان در نظر گرفته شد و در سال ۹۲ کلنگ زنی شد و شهرداری نیز در همین راستا نزدیک به پنج میلیارد تومان هزینه کرد اما این طرح متوقف شد ولی مجدداً بررسی انجام گرفت و مقرر شد اقدامات کارشناسی انجام شود و رأی شورای برنامه ریزی مبنی بر این بود که مجدداً این آرامستان دایر شود که علت رأی این بود که کمربندی در این بخش احداث می‌شود که آرامستان را از مراکز شهری جدا می‌سازد.

وی ادامه داد: ۹۰ هکتار از زمین در نظر گرفته شده برای این آرامستان شامل فضای سبز است و در نظر داریم این بخش را تبدیل به تفرجگاه کنیم.

شهردار قم بیان کرد: به منظور بازآفرینی بافت فرسوده مقرر شد که معاونت عمرانی استانداری، راه و شهرسازی و شهرداری تصمیم گیری کنند زیرا در بافت فرسوده باید مدیریت واحد انجام گیرد و باید مشوق‌هایی برای سرمایه گذاری وجود داشته باشد، همچنین به افراد کم برخوردار تسهیلات لازم ارائه شود اما هیچکدام از این موارد به صورت قاطع انجام نشده است.

وی گفت: در مصوبات مجلس مقرر شده بود که بودجه ۱۰ درصد بافت فرسوده توسط دولت قرار داده شود اما این اقدام انجام نگرفت.

سقائیان نژاد عنوان کرد: دو بخش اطراف حرم مطهر و بخش مربوط به سکونتگاه‌های غیر رسمی از جمله منازل زیر دکل‌ها و منطقه اسماعیل آباد در اولویت قرار دارند که هنوز تصمیمی در این زمینه گرفته نشده است.

زمین ۴۸ هکتاری برای نوسازی بافت فرسوده اطراف حرم اختصاص داده نشد

وی گفت: دولت در نظر داشت که زمینی ۴۸ هکتاری در منطقه پردیسان برای بافت فرسوده اطراف حرم حضرت معصومه (س) به شهرداری اختصاص دهد اما این زمین‌ها برای مسکن ملی در نظر گرفته شده‌اند.

شهردار قم یکی از دلایل نشست زمین در مناطق مختلف قم را وجود بافت فرسوده دانست و افزود: در زمینه آب‌های سطحی طرح جامعی وجود دارد و برنامه ریزی همه ساله انجام می‌شود تا بتوان مشکلاتی از این قبیل را در بخش فرسوده مرتفع ساخت.
انتهای پیام / 137


کد مطلب: 89743

آدرس مطلب :
https://www.qomnews.ir/fa/news/89743/هیچ-اقدامی-بازآفرینی-بافت-فرسوده-قم-انجام-نشده

قم نیوز
  https://www.qomnews.ir