کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

برخی به جای پیگیری مشکلات به‌دنبال عکس یادگاری با زخم‌های مردمند

خبرگزاری فارس , 9 تير 1399 ساعت 19:27

سردبیر فارس گفت: بعضی‌ها به‌دنبال گرفتن عکس یادگاری با مشکلات هستند. خبرگزاری فارس ولی با پیگیری مطالبات واقعی مردم در «فارس من»، خود را مقید به تلاش برای حل واقعی این مشکلات و امیدبخشی به جامعه می‌داند.


به گزارش قم نیوز عبدالمطهر محمدخانی در نشست استانی مطالبه‌گران مردمی که در مجتمع پلاک 313 مسجد مقدس جمکران برگزار شد، گفت: مطالبه‌گران انقلابی و فعالان جهادی برای پیگیری اهداف خود باید ابتدا تصویر جامعی از شرایط کشور، راهبرد دشمن و مطالبات رهبر انقلاب به صورت توأمان داشته باشند.

محمدخانی در توصیف وضعیت کشور گفت: جامعه ما همچنان در وضعیت رکود تورمی از سال 89 تاکنون به سر می‌برد، یعنی اقتصاد ما همزمان دچارافسارگسیختگی نرخ تورم اقتصادی و بیکاری فزاینده شده‌ است. این رشد شدید نرخ بیکاری در کنار کاهش قدرت خرید و نواسانات قیمت ارز فشار مضاعفی را به مردم وارد می‌کند.

وی افزود: از طرفی از سال 92 با یک «دولت تک‌گزینه» مواجهیم که تنها راهبرد خود برای حل مشکلات کشور را در گفت‌وگو با غرب و به‌خصوص آمریکا می‌داند. راهبردی که منجر به توافقنامه برجام شد. برجامی که در یکی دو سال اخیر با تحولات رخ داده، طرفداران متعصب خود را هم از دست داده است.

سردبیر خبرگزاری فارس با اشاره به خالی بودن جایگاه سخنگویی در سال اول دولت دوزادهم، افزود: امروز با دولت‌مردانی مواجهیم که سن و سال بالایی دارند و به دلیل تنبلی و بی‌انگیزگی برای رفع مشکلات مردم راه‌حلی ندارند. آنها حتی در مواجهه با انتقادات مردم و بروز مشکلات خود را چندان ملزم به پاسخگویی نمی‌دانند.

محمدخانی ادامه داد: ماجرای شیوع «کرونا» مشکلات اقتصادی را دوچندان کرد. تا جایی که گزارشات مجلس نشان می‌دهد با افزایش رقم بیکاری پس از شیوع کرونا مواجه هستیم. براساس آمارها چند میلیون خانواده در زمان شیوع کرونا با مشکلات جدی دست و پنجه نرم می‌کنند.
وی با اشاره به سخنان رهبرمعظم انقلاب در ارتباط با ادامه طولانی‌مدت تحریم‌های ظالمانه علیه ملت ایران، بیان کرد: باید بپذیریم که هم‌چنان تا سال‌ها درگیر این پروژه پیچیده و گسترده دشمن علیه مردممان هستیم.

مدیر اتاق خبر فارس با اشاره به اظهارات «ریچارد نفیو» مشهور به معمار تحریم‌های آمریکا علیه ایران، بیان کرد: نویسنده کتاب «هنر تحریم‌ها» به صراحت هدف از طراحی و اجرای این تحریم‌ها را ایجاد نارضایتی عمومی و شورش خیابانی عنوان می‌کند.  این تحریم‌ها بیش از آن‌که بر روی اقتصاد دولتی و یا زیرساخت‌های کشور تاثیرگذار باشد، مشخصاً اهرمی برای نومیدی و عصبی کردن مردم و قرار دادن آنها مقابل حاکمیت طراحی شده است.

وی افزود: آمریکایی‌ها در نگاه حداکثری به این راهبرد به فکر فروپاشی کلیتی به نام «ایران» و از هم گسیختگی تمامیت ارضی کشور ما هستند و می‌گویند اساساً نباید کشوری به نام ایران با این مختصات از قدرت قدرت منطقه‌ای وجود داشته باشد؛ چرا که دولت مستقل و قدرتمند ایران با هر ایدئولوژی و روشی برای حاکمیت، اگر عاقلانه به دنبال منافع خود و مردمش باشد به صورت طبیعی مهمترین مانع سیاست‌های آمریکا در منطقه خواهد بود.

محمدخانی اهداف کوچکتر دشمن در صورت عدم تحقق سراب فروپاشی اجتماعی را براندازی جمهوری اسلامی خواند و گفت: حداقل آورده‌ای که آمریکا برای معماری تحریم‌ها برای ایران تصویر کرده است، اعتراضات و آشوب‌های طولانی مدت برای تضعیف نظام و کم اثر کردن ایران در پیگیری منافع منطقه‌ای خود است.

وی افزود: اینها راهبرد دشمن و تصویری واقع‌بینانه از وضعیت داخلی کشور است، اما همه ماجرا همین نیست و روحیه جهادی ما جوانان می‌تواند این ورق را برگرداند.

محمدخانی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به بیانیه گام دوم انقلاب آن را فراتر از یک سخنرانی مناسبتی یا زمان‌دار دانست که رهبر انقلاب روی آن وقت مفصلی گذاشته و آن را خطاب به نسل جوان برای سالها به یادگار گذاشته‌اند،  گفت: روح کلی این بیانیه روحیه امید و لزوم امیدآفرینی است تا این که حتی رهبر انقلاب در بخش پایانی پیش از توصیه‌های 7 گانه شرط لازم تحقق همه این توصیه‌های راهبردی را ایجاد روحیه امید در جامعه و به خصوص جوانان عنوان کرده‌اند.

وی اضافه کرد: پیش از این نیز ایشان در هر دیداری که با اصحاب فرهنگ و رسانه داشته‌اند و یا پیام‌هایی که در این حوزه صادر کرده‌اند، موضوع «امیدافزایی» را به صورت جدی توصیه می‌کردند.
این فعال رسانه ای بیان کرد: از طرفی رهبر معظم انقلاب، در پیامی که به مناسبت آغاز مجلس یازدهم صادر کردند و البته در بسیاری از سخنرانی‌های سال‌های اخیر، به موضوع حل مشکلات مردم، پیگیری مطالبات و پاسخگویی به نیازهای اولیه بر زمین مانده آنان بیش از بحث افشاگری و مبارزه با فساد اولویت داده‌اند.

محمدخانی ادامه داد: با همین نگاه به شرایط کشور و اولویت‌های رسانه به سراغ دو موضوع مهم انتشار «خبر خوب» و ایجاد سازوکار رسانه‌‍ای برای پیگیری مشکلات مردم رفتیم. حاصل این تلاش‌ها تاسیس سامانه «فارس من» بود. چراکه معتقدیم رسانه انقلابی در این شرایط پیچیده زمانی می‌تواند واقعاً انقلابی باشد که دغدغه‌ها و مطالبات مردم را دنبال کند. رسانه‌های انقلابی باید این موضوع را از طریق ایجاد زمینه سیستمی مطالبه‌گری از مسئولان پیگیری کنند. هرگاه این مطالبات به نتیجه رسید، همان را به عنوان «خبر خوب» و امیدوار کننده به مردم ارائه بدهد.

وی با بیان اینکه سعی داشتیم در برابر آنچه که مردم را نگران می‌کند خبرهای خوب واقعی و امیدبخش را به جامعه تزریق کنیم، تصریح کرد: به زبان ساده، در رسانه حرف و خواسته پرتکرار مردم را از مسئولان مطالبه می‌کنیم و آن را درصورتی‌که مطابق با قانون باشد تا تحقق پیگیری خواهیم کرد. اگر پیگیری‌های ما موفقیت‌آمیز باشد،‌ خبر آن را به مطالبه‌گران و همه مردم اطلاع می‌دهیم.

مدیر اتاق خبر فارس ادامه داد: این نگاه در رسانه در مقابل مدل افشاگری و عدالت‌خواهی‌های پرسروصدا و کم‌بهره است که جز تشدید روحیه یاس و ناامیدی اثر دیگری ندارد.

محمدخانی با بیان اینکه جریان پرهیاهو و افشاگر هرجا یک زخم و فسادی بر پیکر جامعه و کشور می‌بیند به سرعت در کنار آن حاضر می‌شود و با گرفتن عکس یادگاری خود را مثل یک برچسب در کنار زخم مردم نشان می‌دهد، گفت: خبرگزاری فارس به عنوان پرمخاطب‌ترین خبرگزاری کشور با پیگیری مطالبات واقعی مردم در سامانه «فارس من» خود را مقید به حضور در صحنه زندگی و دغدغه‌های مردم نه برای هیاهو و جنجال بلکه برای حل واقعی این مشکلات و نویدبخشی به مردم می‌داند.

وی افزود: این مطالبات در قالب سوژه‌های رسانه‌ای از طرف مردم که ما آنها را «سردبیر» خبرگزاری خطاب کرده‌ایم ثبت می‌شود و توسط خود آنها در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک گذاشته می‌شود تا سایرین هم در صورت تمایل از آن مطالبه حمایت کنند. به هر میزان این حمایت‌ها افزایش پیدا کند خبرنگاران فارس سطح و میزان پیگیری را تشدید می‌کنند.

محمدخانی در پاسخ به سؤالی در خصوص میزان موفقیت مطالبات در «فارس من» علی‌رغم مشکلاتی چون کمبود آبا در منطقه «غیزانیه» بیان کرد: ما به عنوان رسانه به مردم تعهد داده‌ایم تا پیگیر حل مسائل و مشکلات باشیم. البته طبیعتا تحقق موضوعات و انجام کارها بر عهده ما نیست و مسئولان اجرایی باید به این مطالبات پاسخ بدهند. اما به عنوان مثال تاکنون چند مورد از قطع آب و مشکلات آبرسانی روستایی در سامانه فارس من توسط مخاطبان ثبت شده و پس از پیگیری خبرنگاران محلی، استانی و یا در سطح ملی مشکل آن روستا یا منطقه برطرف شده است.

وی افزود: مدل مطالبه جمعی و همراهی رسانه‌های انقلابی مانند آنچه در فارس من رخ داده است، می‌تواند از وقوع اتفاقات تلخی چون حادثه غیزانیه جلوگیری کند.

مدیر اتاق خبر فارس خاطرنشان کرد: از طرفی ما به عنوان یک رسانه انقلابی در میان انبوه مطالبات مردمی و مشکلات کشور باید بدانیم کدام مشکلات و مسائل در اولویت جامعه و مردم است و کدام‌یک بیش از بقیه موارد مردم را رنج می‌دهد تا وقت و انرژی بیشتری در رسانه برای آنها اختصاص بدهیم. مدل پویشی مطالبات و تعداد امضاهای جمع‌آوری شده می‌تواند تا حدودی این موضوع را برای تحریریه خبرگزاری روشن کند.

محمدخانی در پاسخ به سوال دیگری درباره خط قرمزها در پیگیری مطالبات گفت: خبرگزاری فارس یک رسانه انقلابی است و در مطالبه‌گری مسائل و مشکلات مردم تا آنجا که در چارچوب قوانین و واقعیت‌های جاری کشور باشد، از هیچ نهاد و سازمانی کوتاهی نمی‌کند.

وی در پایان با اشاره به به‌روزرسانی قالب و امکانات جدید در سامانه فارس من عضویت بیش از 1 میلیون 500 هزار نفر از مردم ایران در این سامانه باوجود عدم تبلیغات و اطلاع‌رسانی برای این سامانه را نشان دهنده توجه مردم به این مدل فعالیت رسانه‌های انقلاب ارزیابی کرد و گفت: شیوه ما در گسترش مخاطبان این سامانه استفاده از ظرفیت اطلاع‌رسانی اعضا و توصیه آنها به سایرین برای استفاده از این بستر مطالبه‌گری به جای صرف هزینه‌های هنگفت برای تبلیغات است.

انتهای پیام/ 137


کد مطلب: 89755

آدرس مطلب :
https://www.qomnews.ir/fa/news/89755/برخی-جای-پیگیری-مشکلات-به-دنبال-عکس-یادگاری-زخم-های-مردمند

قم نیوز
  https://www.qomnews.ir