کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

ایجاد بازارهای جدید تجارت خارجی در قم/ آسیب کرونا به سوهان

خبرگزاری مهر , 10 تير 1399 ساعت 16:15

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت قم گفت: در شرایط فعلی و تحریم‌ها در تلاشیم تا بازارهای جدیدی را برای تجارت خارجی و هدف پیدا کرده و تجارت مشترکی با کشورهای همسایه داشته باشیم.


به گزارش قم نیوز محمود سیجانی ظهر سه‌شنبه همزمان با دهم تیرماه، روز ملی صنعت و معدن در نشست خبری خود با اصحاب رسانه که در سالن اجتماعات سازمان صنعت، معدن و تجارت استان قم برگزار شد، بیان کرد: در زمینه تجارت خارجی هم در شرایط تحریم با مشکلاتی روبرو شدیم و بحران کرونا هم باعث شد تا میزان صادرات از اسفندماه و در شرایط شیوع تراز ما صفر شود لذا در تلاش هستیم تا برای تجارت خارجی بازارهای جدیدی را پیدا کرده و با برخی کشورهای دیگر پروتکل‌های بهداشتی مشترکی را در این شرایط داشته باشیم.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار مهر در ارتباط با اقدامات استان برای بهره گیری از ظرفیت بازار تجاری کشورهای اورآسیا بیان کرد: بهره گیری از بازارهای تجاری اورآسیا و کشورهای مهم همسایه از برنامه‌های مهم و اصلی وزارت صمت است؛ در استان هم در این زمینه ورود خوبی داشتیم و نخستین استانی هستیم که ظرفیت‌های تجاری استان در قالب نشست‌های تخصصی معرفی شد.

به گفته رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت قم، برای حضور موفق در این بازار تجاری نیاز به افزایش کیفیت محصولات و بسته بندی متنوع و هم‌چنین افزایش سطح آگاهی تولیدکنندگان قمی در زمینه تجارت خارجی داریم.

وی افزود: تراز صادرات استان قم قبل از بحران کرونا ۲۵۰ میلیون دلار هدف گذاری شده بود ولی امسال با توجه به بحران کرونا و بسته شدن مرزهای بین المللی از اسفندماه به بعد تراز صادرات صفر شد و با بازگشایی‌هایی که بعد از بحران کرونا ایجاد خواهد شد صادرات و تجارت خارجی هم افزایش خواهد یافت زیرا قم ظرفیت صادرات مطلوبی دارد.

جلوگیری از کپی برداری از لوگوی فرش دستبافت

سیجانی در پاسخ به این سوال که در زمینه پیشگیری از تقلب و کپی برداری در زمینه لوگوی فرش دستبافت و سو استفاده در فرش ماشینی چه اقدامی شده است، گفت: قم از استان‌هایی است که در زمینه تولید فرش دستبافت حرفی برای گفتن دارد اما با معضل کپی برداری و تقلب تولید کنندگان فرش ماشینی از لوگوی این فرش روبروی است و برای این امر به کارخانه‌های ماشینی در کاشان، یزد و دیگر شهرهایی که در زمینه تولید فرش ماشینی فعالیت دارند ابلاغیه‌ای ارسال شده تا لوگوی خود را برای معرفی اینکه تولید آن‌ها فرش ماشینی است با سه زبان در فرش‌های تولیدی ذکر کنند.

سوهان قم از رسته‌های آسیب دیده در بحران کرونا

وی در ادامه بیان کرد: وزارت صمت مانند وزارت بهداشت در زمینه بحران کرونا از مراکز درگیر با این بحران بود، هم در زمینه تولید و هم نظارت و بازرسی در روزهای بحرانی که واقعاً با بحران کمبود ماسک و مواد بهداشتی روبرو بودیم در اوج تحریم ۶ واحد تولیدی استان با تغییر واحدهای تولیدی خود اقدام به تولید ماسک و مواد ضد عفونی کردند هم‌چنین در این شرایط حتی لباس‌های ویژه کادر درمانی را تأمین کردیم.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان قم افزود: با بحران کرونا در کنار تحریم و جنگ اقتصادی بخش صنعت و واحدهای تولیدی ما آسیب دید و بسیاری از رسته‌های تولیدی در این زمان می‌بایست به مدت چند ماه تعطیل شوند و تجارت خارجی هم آسیب دید و علاوه بر آن با وجود محدودیت‌هایی در زمینه تعداد بازرسین باید نظارت‌ها و بازرسی‌ها در شرایط کرونا با شدت پیگیری شود حتی در این زمینه تعدادی از بازرسان ما درگیر بیماری کرونا شدند.

به گفته وی، واحدهای تولید سوهان از رسته‌هایی بودند که در این شرایط بسیار آسیب دید و با توجه به پیگیری‌هایی که در ستاد بحران استان و ستاد ملی کرونا شد این رسته جزو رسته‌های آسیب پذیر کرونا قرار نگرفت ولی با بررسی مسئولان و استاندار قرار شد تسهیلات ۱۲ درصدی به آن‌ها تعلق گیرد ما از این رسته‌ها حمایت می‌کنیم چرا که جزو نماد استان قم هستند.

ظرفیت اقتصادی دریاچه نمک معادل پالایشگاه نفتی است

سیجانی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به ظرفیت‌های دریاچه نمک، گفت: در قم دریاچه‌ای داریم که جزو برترین دریاچه‌های بین المللی است و دارای مواد معدنی با ارزشی است ولی سال‌ها در ستاد مقاومتی استان و شورای معادن از دریاچه نمک بحث شده اما در عمل کاری صورت نگرفته است.

به گفته وی، طبق نظریه سازمان محیط زیست این دریاچه منشأ مخاطرات زیست محیطی است اما در هیچکدام از نظریات سازمان صمت این امر تأیید نشده است؛ دریاچه نیاز به راه دسترسی دارد و با مطالعات صورت گرفته باید ابتدا راه دسترسی برای آن در نظر بگیریم که برای رونق گردشگری هم ظرفیت مهمی است.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت قم عنوان کرد: اگر سرمایه‌گذار و مشاوری برای دریاچه نمک قم یافته شود و طرح‌های مطالعاتی خوبی داشته باشد به نظر در شرایط تحریم کنونی معادل یک پالایشگاه نفتی ارزش اقتصادی برای استان دارد.
انتهای پیام / 137


کد مطلب: 89781

آدرس مطلب :
https://www.qomnews.ir/fa/news/89781/ایجاد-بازارهای-جدید-تجارت-خارجی-قم-آسیب-کرونا-سوهان

قم نیوز
  https://www.qomnews.ir