کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

اتمام کتابخانه امام (ره) شهر قم همچنان در بلاتکلیفی است

خبرگزاری تسنیم , 15 تير 1399 ساعت 19:56

مدیر ارزیابی عملکرد و بازرسی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور گفت: اتمام کتابخانه امام خمینی(ره) قم با وجود تخصیص اعتبار ۴ میلیارد تومانی و پیشرفت ۹۰ درصدی همچنان بلاتکلیف است.


به گزارش قم نیوز سجاد عمرانی با تأکید بر اهمیت مشارکت تمامی دستگاه‌های اجرایی و متولیان فرهنگی در ترویج فرهنگی کتاب‌خوانی اظهار داشت: یکی از شاخصه‌های مهم در فرهنگ‌سازی و رفع آسیب‌های اجتماعی و فرهنگی، گرایش جامعه به کتاب و کتاب‌خوانی است.

مدیر ارزیابی عملکرد و بازرسی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور افزود: فرهنگ به‌هیچ‌عنوان سیاست برنمی‌دارد و باید برای اعتلای فرهنگ به سمت‌وسوی طرح‌های جامع و راهبردی حرکت کرد، در این میان، کتاب، ابزاری مهم در فرهنگ‌سازی یک جامعه به شمار می‌رود.

وی با بیان اینکه کم‌توجهی به فرهنگ ریشه در عدم آگاهی داشته و سبب بروز بسیاری از آسیب‌ها و معضلات می‌شود، عنوان کرد: اگر بتوان سطح مطالعه در جامعه را ارتقاء داد، آگاهی نیز افزایش و آسیب‌های بی‌شماری درمان می‌شود.

عمرانی با اشاره به اینکه طبق سرانه مطالعه، اقشار فراوانی در جامعه هنوز با کتاب آشتی نکرده‌اند، اضافه کرد: این در حالی بوده که اگر نقش مطالعه و کسب آگاهی و دانش در زندگی و موفقیت به‌خوبی تبیین شود، جامعه به سمت‌وسوی کتاب‌خوانی گرایش بیشتری پیدا می‌کنند.

وی خاطرنشان کرد: توجه به زیرساخت‌های فرهنگی و ترویج کتاب‌خوانی سبب رشد علمی، فرهنگی و اجتماعی می‌شود، اگرچه مشکلات اقتصادی در بروز آسیب‌ها مؤثر هستند، بالندگی و رشد فرهنگی یک جامعه، در کاهش بسیاری از معضلات و آسیب‌ها مؤثر است.

سرپرست اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان قم یادآور شد: استان قم به لحاظ فرهنگی دارای جایگاه بسیار مهمی در سطح بین‌الملل بوده و باید با توجه به ظرفیت‌های ارزشمندی که در آن وجود داشته به مقوله فرهنگ، کتاب و کتاب‌خوانی توجه ویژه‌ای داشت و دراین‌باره به برنامه‌ریزی راهبردی و فرهنگ‌سازی پرداخت.

وی با تأکید بر اینکه در استان قم 23 باب کتابخانه عمومی فعال است که به لحاظ کیفی و کمی، نیازمند توجه بیشتری به توسعه زیرساخت‌ها هستیم، افزود: دراین‌باره استفاده از ظرفیت خیرین در ترویج فرهنگ کتاب‌خوانی و احداث کتاب‌خانه دارای اهمیت است.

عمرانی با بیان اینکه ساخت کتابخانه یک سرمایه‌گذاری بزرگ فرهنگی به شمار می‌رود و علما و مراجع نیز در ویژه توجه به ترویج فرهنگی کتاب‌خوانی و افزایش ظرفیت در احداث کتاب‌خانه در مناطق مختلف قم تأکیددارند، گفت: ایجاد کتابخانه‌های عمومی در مناطق کم‌برخوردار و محروم در جهت تحقق عدالت اجتماعی یکی از رویکردهای مهم این نهاد است که بدون همراهی و مشارکت دستگاه‌های اجرایی، امکان‌پذیر نیست.

سرپرست اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان قم افزود: اقدامات زیادی در مسیر ایجاد آشتی میان کتاب و نسل جوان انجام‌شده که برگزاری 3 هزار نشست کتاب‌خوان و برنامه فرهنگی در قم و بخش‌های مختلف این استان از آن جمله است.

وی با تأکید بر اینکه اعزام کتاب‌خانه‌های سیار به روستاهای مختلف، اهداء و معرفی کتاب و برگزاری مسابقات کتاب‌خوانی ازجمله اقدامات است، اظهار داشت: یکی از دغدغه‌های مهم، راکد ماندن اجرای پروژه‌های مهم در احداث کتاب‌خانه است، متأسفانه اتمام کتاب‌خانه امام خمینی(ره) قم با وجود تخصیص اعتبار 4 میلیارد تومانی و پیگیری فراوان، همچنان بلاتکلیف است.

عمرانی تصریح کرد: این پروژه مصوبه سفر رهبری در ده سال قبل است و پیشرفت فیزیکی بیش از 90 درصد دارد و اگر مسئولان همراهی لازم را داشته باشند امسال به نتیجه می‌رسد.

سرپرست اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان قم عنوان کرد: یکی دیگر از پروژه‌ها، کتاب‌خانه نوبهار است که در سال 89 کلنگ زنی شد و با وجود 94 درصد پیشرفت به دلیل بدهکاری 400 میلیون تومانی به پیمانکار، عملیاتی نشده است.

انتهای پیام/ 137


کد مطلب: 89916

آدرس مطلب :
https://www.qomnews.ir/fa/news/89916/اتمام-کتابخانه-امام-ره-شهر-قم-همچنان-بلاتکلیفی

قم نیوز
  https://www.qomnews.ir