يکشنبه ۱۵ تير ۱۳۹۹ ساعت ۱۸:۰۶
کد مطلب : 89922
منبع : خبرگزاری مهر
رئیس سازمان جهاد کشاورزی قم:

کویر قم به سمت تغییر الگوهای کشت قدم برمی‌دارد

قم نيوز : رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قم گفت: سطح سبز مزارع و باغات قم در مسیر اجرای راهبردهای تغییر الگوی کشت قدم برمی‌دارد.
کویر قم به سمت تغییر الگوهای کشت قدم برمی‌دارد
کویر قم به سمت تغییر الگوهای کشت قدم برمی‌دارد
به گزارش قم نیوز عباس پورمیدانی امروز شنبه اظهار کرد: با توجه به اقلیم و شرایط خاص استان قم و محدودیت منابع آبی، کشاورزی با مشکلاتی روبه‌رو است، لذا تغییر الگوهای کشت برای پوشش گیاهی استان ضروری است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قم افزود: با توجه به شرایط استان برای حفظ سطح سبز موجود و تقویت بازدهی آن باید از روش‌های سنتی کشاورزی فاصله بگیریم و روش‌های نوین علمی در قالب راهبرد تغییر الگوی کشت جایگزین کرد.

وی با اشاره به مزیت‌های تغییر الگوهای کشت در بخش کشاورزی استان کویری قم، گفت: حفظ سطح سبز و پوشش گیاهی استان؛ تأمین امنیت غذایی و اقتصاد پایدار از مزیت‌های راهبرد تغییر الگوی کشت خواهد بود و این راهبرد نوین برای محیط‌زیست هم اهمیت دارد و از برخاستن گردوغبار به‌خصوص در ایام گرم سال جلوگیری می‌کند.

قم پیش رو در تغییر الگوی کشت

پورمیدانی با اشاره به اینکه حفظ گیاهان از آسیب‌های محیطی در قم به دلیل موقعیت جغرافیایی این استان، کاری دشوار است گفت: با استفاده از روش‌های سنتی دیگر نمی‌توان سطح سبز آن‌را نگه‌داری کرد پس اجرای راهبرد تغییر الگوی کشت در سطح باغات و مزارع استان و هم چنین دشت‌های ساوه و شریف‌آباد زیر نظر کارشناسان سازمان جهاد کشاورزی قم و با همکاری خوب کشاورزان انجام می‌شود در این امر در کشور نمونه و پیشرو هستیم.

وی افزود: راهبرد تغییر الگوی همچنین موجب بالا رفتن بهره‌وری در فرآیند تولید محصولات کشاورزی استان و افزایش کیفیت آن‌ها می‌شود و به بهبود وضعیت درآمدی کشاورزان کمک می‌کند.

پورمیدانی با تاکید بر اینکه بیشتر بهره‌برداران بخش کشاورزی قم را روستاییان استان تشکیل می‌دهند، گفت: کشاورزی به‌تنهایی ۴۵ درصد اشتغال روستاییان در بخش‌های مختلف استان را به خود اختصاص داده است.

گفتنی است؛ کل زمین‌های قابل‌کشت قم برابر ۱۰۵ هزار و ۷۳۰ هکتار است، یعنی ۴۶ صدم درصد کل اراضی قابل‌کشت کشور و در مجموع کشت سبز استان شامل ۲۱ هزار هکتار باغ و ۴۴ هزار هکتار زراعت است.
انتهای پیام / 137
https://qomnews.ir/vdcj8heo.uqeh8zsffu.html
نام شما
آدرس ايميل شما