کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

مدیرعامل آب منطقه‌ای قم:

۲۹۹ میلیون مترمکعب آب در سدهای قم ذخیره شده‌است

خبرگزاری ايرنا , 18 تير 1399 ساعت 11:10

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای قم گفت: حجم آب ذخیره‌شده درسدهای کوچری و ۱۵ خرداد به‌عنوان مهم‌ترین سدهای استان ۲۹۹ میلیون مترمکعب است.


به گزارش قم نیوز احمد حاجی حسینی مسگر بیان کرد: حجم مخزن سد کوچری تا ابتدای هفته جاری حدود ۱۸۸میلیون مترمکعب و حجم مخزن سد ۱۵ خرداد بیش از ۱۱۱ میلیون مترمکعب برآورد شده‌است.

وی با اشاره به اهمیت سدهای ۱۵ خرداد و کوچری برای تامین منابع آبی موردنیاز قم،‌ بیان کرد: منابع آبی ذخیره‌شده در این سدها برای مصارف شرب، کشاورزی،‌ زیست‌محیطی و سایر بخش‌های استان استفاده می‌شود.

وی ادامه داد: از مردم شریف قم می‌خواهیم در مدیریت مصرف آب نهایت دقت را داشته باشند چرا که آب مورد نیاز استان به‌سختی و با هزینه فراوان تامین می‌شود و بدون صرفه‌جویی در مصرف،‌ چرخه تامین آب برای قم با مشکل مواجه خواهد شد.

حاجی حسینی مسگر گفت: ‌بیشترین حجم آب موردنیاز قم از طریق سرشاخه‌های دز تامین می‌شود که در همین رابطه سال گذشته ۱۳۰ میلیون مترمکعب آب از طریق سرشاخه‌ها به استان منتقل شد.

وی بیان کرد: کشاورزی‌،‌ بیشترین سهم مصرف آب را به خود اختصاص داده است که در جریان تفاهم‌نامه‌ای با سازمان جهاد کشاورزی قم به دنبال کاهش چشمگیر مصرف آب در این بخش با استفاده از روش‌های نوین آبیاری و سایر اقدامات موردنظر هستیم.

سد کوچری در هشت کیلومتری جنوب غرب شهرستان گلپایگان شهریورماه ۱۳۹۵ باهدف تامین آب شرب درازمدت شهرهای دلیجان، ساوه ، قم، خوانسار، خمین، گلپایگان، محلات، نیمور، سلفچگان و پردیسان قم به‌طور رسمی به بهره‌برداری رسید.
برای تنظیم آب انتقال‌یافته از حوضه دز، در پایین‌دست سد گلپایگان، سد کوچری با ارتفاع ۷۳ متر از کف و ۹۶.۵ متر از پی، با حجم بدنه ۵.۲ میلیون مترمکعب و با حجم مخزن ۲۰۷ میلیون مترمکعب ساخته شد. آب ذخیره‌شده در سد کوچری توسط خط لوله‌ای به طول ۱۰۸ کیلومتر به تصفیه‌خانه «دودهک» و ازآنجا توسط خط لوله‌ای به طول ۷۲ کیلومتر به شهر قم می‌رسد.

سد ۱۵ خرداد در شمال شرقی شهرستان دلیجان و در فاصله ۵ کیلومتری آن قرار دارد، این سد با حداکثر ارتفاع از کف رودخانه ۳۰.۵۴ متر و ارتفاع از روی پی ۹۶ متر، طول تاج ۳۲۰ متر و عرض آن در تاج ۱۰ متر است.

انتهای پیام/111


کد مطلب: 89979

آدرس مطلب :
https://www.qomnews.ir/fa/news/89979/۲۹۹-میلیون-مترمکعب-آب-سدهای-قم-ذخیره-شده-است

قم نیوز
  https://www.qomnews.ir