کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

پویش "من حجاب همسرم را دوست دارم" در قم راه‌اندازی شد

خبرگزاری تسنیم , 22 تير 1399 ساعت 21:21

مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری قم از راه‌اندازی پویش "من حجاب همسرم را دوست دارم" همزمان با هفته حجاب و عفاف در استان قم خبر داد.


به گزارش قم نيوز صدیقه صدیق در جمع خبرنگاران با گرامیداشت 21 تیرماه سالروز عفاف و حجاب و تشریح برنامه‌ها در این هفته اظهار داشت: حجاب اسلامی یک ضرورت دینی و فضیلت فطری و انسانی، ریشه در فرهنگ ایرانی - اسلامی دارد و پیام عفت از ویژگی‌های بارز اساسی زن مسلمان بوده و همواره به‌عنوان ارزش و هنجار موردتوجه قرار گرفته است.

مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری قم افزود: گاهی در بحث از حجاب صرفاً چادر و شکل و شمایل خاصی از حجاب متواتر می‌شود، اما درواقع حجاب به‌عنوان ثمره و نمود ظاهری عفاف که حالتی درونی در انسان‌ها بوده دیده می‌شود و بخشی از منظومه عفت است.

وی درباره علت نام‌گذاری روز حجاب و عفاف تصریح کرد: رضاخان پس از بازگشت از سفر ترکیه، احساس کرد مانع اصلی پیشرفت جامعه، پوشش زنان است، ازاین‌رو یک سری اصلاحاتی را برای کشف حجاب راه‌اندازی کرد و مردم متدین ما به مخالفت با آن برخواستند که این مخالفت‌ها منجر به درگیری‌های خونین شد که یکی از درگیری‌ها، قیام خونین مردم مشهد در 21 تیرماه در مسجد گوهرشاد بود که دو هزار نفر از هم‌وطنان در جریان آن به خاک و خون کشیده شدند و هرساله به یاد این فاجعه و قیام خونین، روز حجاب و عفاف نام‌گذاری شده است.

‌مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری قم با اشاره به علت رواج بی‌حجابی عنوان کرد: جامعه ایران متأثر از فضای جهان پس از انقلاب صنعتی است که در جریان آن، پوشش‌ها تغییر کرد و از حالت هنجار خارج شد و بدپوششی دیگر منکر به شمار نمی‌رفت و حتی طرفداران زیادی پیدا کرد و سطح پوشش در جهان پایین آمد.

وی خاطرنشان کرد: جامعه ما از طریق ارتباطات جمعی، رسانه‌ها و تبادلات فرهنگی متأثر از جامعه جهانی روبروست و از طرفی با تهاجم فرهنگی برگرفته از اهداف سیاسی مواجه هستیم و تلاش شد با حجاب اسلامی به‌عنوان پرچم و شعار انقلاب، مقابله شود و هجمه‌های زیادی اتفاق افتاد.

صدیق تصریح کرد: عوامل فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی و سیاسی در حجاب تأثیر دارد و باید راهکارهای نهادینه‌سازی حجاب و عفاف مورد برنامه‌ریزی دقیقی قرار بگیرد، در حوزه فرد به‌عنوان شالوده و پایه اساسی خانواده متناسب با ویژگی‌ها و تبیین ضرورت حجاب و باورپذیری جامعه نسبت به حجاب و سرمایه‌گذاری فرهنگی در اجتماع نیاز به برنامه‌ داریم.

مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری قم ادامه داد: رسانه‌ها، خانواده و مدرسه نقش پررنگی در نهادینه‌سازی دارند و باید با استفاده از ابزارهای فرهنگی و هنری به گسترش فرهنگ حجاب و عفاف و تعیین بهترین نوع پوشش و تعیین حریم با نامحرم و اشکال پوشش بپردازیم.

وی عنوان کرد: ما که داعیه‌دار حجاب اسلامی هستیم برنامه صحیح و مناسبی برای حجاب نداریم و در برنامه‌ها و تولیدات رسانه‌ای هنوز چادر را به زیبایی معرفی نکرده‌ایم.

صدیق‌ اظهار داشت: رسانه بازتاب‌دهنده فعالیت‌ها، باورها و تلاش‌ها در جامعه است و باید در زمینه حجاب و عفاف، به رسانه توجه شود و دستگاه‌های فرهنگی و متولیان فرهنگ از ظرفیت رسانه به‌درستی استفاده کنند.

‌وی با تأکید بر اینکه توجه به تکالیف ذاتی دستگاه‌های اجرایی، حضور پررنگ رسانه، توجه آموزش و پرورش و فرهنگ و ارشاد اسلامی در تعریف مدل اسلامی از حجاب و عفاف متناسب با شرایط فرهنگی و اقلیمی اهمیت زیادی در ترویج این فرهنگ اصیل دارد، گفت: برنامه‌های فرهنگی باید در کلان‌شهرها به‌طور ویژه‌ای دنبال شود، چراکه به دلیل گستردگی جامعه انسانی در کلان‌شهرها، آسیب‌های زیادی شکل می‌گیرد زیرا افراد یکدیگر را نمی‌شناسند، پس باید در چنین محیطی، به اهمیت حیا و عفت توجه شود.

صدیق تصریح کرد: حیا به‌عنوان زمینه اصلی و محور عفاف و پوشش و درک پرهیز از انجام عملی به دلیل حضور ناظر است، این حیا ریشه در فطرت دارد و وقتی حیا در وجود شکل گرفت حالت درونی خود را از هر عیبی می‌پوشاند و نمود ظاهری در حجاب خود را نشان می‌دهد.

وی در مورد برنامه‌های مهم در هفته حجاب و عفاف گفت: برگزاری جشنواره میراث مادر با حضور دفتر امور بانوان و دستگاه‌های اجرایی و سازمان فرهنگی شهرداری در تقدیر از 140 بانوی فعال در حجاب و عفاف در قالب تولیدات رسانه‌ای و آثار پژوهشی و فرهنگی و مکتوب یکی از برنامه‌های این هفته است.

مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری قم عنوان کرد: راه‌اندازی پویش من حجاب همسرم را دوست دارم ویژه تقدیر و تشکر همسران با شعار افتخارم، حجاب و حیای همسرم است و برگزاری مسابقات فرهنگی و توزیع محصولات فرهنگی ازجمله 3 هزار کتاب و برگزاری سه مسابقه کتاب‌خوانی از دیگر برنامه‌ها در بزرگداشت حجاب و عفاف است.

انتهای پیام/ 137


کد مطلب: 90077

آدرس مطلب :
https://www.qomnews.ir/fa/news/90077/پویش-حجاب-همسرم-دوست-دارم-قم-راه-اندازی

قم نیوز
  https://www.qomnews.ir