سه شنبه ۲۴ تير ۱۳۹۹ ساعت ۰۹:۳۵
کد مطلب : 90117
منبع : خبرگزاری فارس

بانوان کنشگران فعال و تأثیرگذار جامعه هستند

قم نيوز : عضو گروه علمی مطالعات زنان جامعة الزهرا گفت: بانوان کنشگران فعال و تأثیرگذار هستند و می‌توانندچهره شهر را تغییر دهند. این امر از مأموریت‌هایی است که در اسلام بر عهده آنها گذاشته شده است.
بانوان کنشگران فعال و تأثیرگذار جامعه هستند
بانوان کنشگران فعال و تأثیرگذار جامعه هستند
به گزارش قم نیوز ریحانه کارپرور دوشنبه شب در نشست تخصصی حجاب و چالش‌های آن که در سالن جلسات خبرگزاری حوزه برگزار شد، با اشاره به مباحث مطرح شده در زمینه حجاب اظهار کرد: بحث اول رابطه عفاف و پوشش است که در این زمینه شبهات زیادی مطرح است و  محور دوم نقش حجاب بانوان در تمدن‌سازی است که پیرامون بحث امنیت پیگیری می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: بحث عفاف جنسی از مسائل مشترک بین همه ادیان است و تمام ادیان الهی بحث خویشتن‌داری جنسی را مطرح می‌کنند و برخی اوقات مصداق حجاب حداکثری و برخی اوقات حداقلی است و در آموزه‌های دینی بحث عفاف و بحث پوشش مطرح شده است.

عضو گروه علمی مطالعات زنان جامعة الزهرا با بیان اینکه در بحث روانشناسی ابعاد ارتباطی انسان شامل بعد ارتباط رفتاری، عاطفی شناختی و ارتباط جنسی است، گفت: در این سه زمینه بحث عفاف می‌تواند مطرح شود و در واقع مصادیق مختلف دارد.

وی به چهارچوب‌های بحث عفاف اشاره کرد و گفت: وزن کنترل نگاه برای مردان تکلیف‌آورتر از نظر سختی کار است و بحث حجاب برای بانوان اهمیت بیشتری دارد.

کارپرور خاطرنشان کرد: اگر وارد بحث آیات شویم، بحث حجاب همیشه پس از عفاف مطرح شده و عفاف را با بحث ازدواج و تشکیل خانواده ارتباط دادند.

وی با اشاره به آیات 27 تا 33 سوره نور گفت: در این آیات ابتدا بحث تشکیل خانواده مطرح شده که این بحث کفویت ایمانی در ابتدای تشکیل زندگی است و به سراغ بحث مصادیق عفاف می‌رود که بر اساس آن بدون اذن نمی‌توانید در حریم شخصی دیگری وارد شوید.

عضو گروه علمی مطالعات زنان جامعة الزهرا خاطرنشان کرد: دسته دوم آیات ناظر به مصادیق عفاف شامل مرد و زن می‌شود و سپس وارد بحث حجاب می‌شود و سپس به بحث ازدواج می‌پردازد یعنی بحث عفاف مقدمه حجاب و حجاب مقدمه تشکیل خانواده است.

وی عنوان کرد: اگر در جامعه‌ای عفاف و حجاب رعایت شد برای کسی که شرایط ازدواج ندارد می‌توانیم تجویز خویشتن‌داری کنیم.

کارپرور با اشاره به این بحث که زن مسلمان چگونه می‌تواند در تمدن‌سازی نقش داشته باشد، گفت: آیاتی از قرآن در مورد منافقینی است که با کارشکنی های خود سبب آزار و اذیت پیامبر اکرم(ص) و دیگر مسلمانان می‌شدند  و جامعه را به هم می‌ریختند و حضرت به دستور خداوند در مقام اصلاح ساختار جامعه بودند.

وی خاطرنشان کرد: در راه اصلاح ساختاری جامعه پیامبر اکرم(ص) به عنوان رئیس حکومت، زنان و دختران را مخاطبان خاص خود قرار می‌دهند و برای تسریع در امر اصلاح اجتماعی از آنها مدد می‌گیرند.

عضو گروه علمی مطالعات زنان جامعة الزهرا با بیان اینکه زنان مأمور تغییر اجتماع هستند، گفت: زنان چهره شهر را تغییر می‌دهند و در اسلام این مأموریت بر عهده آنها گذاشته شده و کنشگران فعال و تأثیرگذار هستند و در زمانی که پیامبر اکرم(ص) می‌خواستند اصلاح ساختار اساسی تشکیل دهند، از زنان و دختران کمک می‌گیرند تا اصلاح تسریع شود و ثبات و پایداری به جامعه برگردد.

وی خاطرنشان کرد: زمانی که زنان نحوه خاصی از پوشش را رعایت می‌کنند که این پوشش محرک جنسی نیست سبب تأمین امنیت روانی و جنسی و اجتماعی می‌شود که در امنیت نظامی و اقتصاد و ابعاد دیگر امنیت تاثیرگذار است.

کارپرور با اشاره به تعریف امنیت گفت: امنیت به معنای دور بودن از خطرات علیه منافع مادی و ارزش‌های معنوی مانند دین، فرهنگ و اعتقادات است که در بعد اول تعریف به قدرت سخت نیاز است و بخش عمده در جبهه‌های نظامی با اولویت جنس مذکر روی می‌دهد و بعد دوم به معنای مصونیت از خطرهایی است که ارزش‌های معنوی ملت را تهدید می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: برای مصونیت از خطرات ارزش‌های معنوی که به  قدرت نرم نیاز دارد، عمده آن می‌تواند از سوی زنان جامعه به دست آید و این قدرت نرم کارساز است.

عضو گروه علمی مطالعات زنان جامعة الزهرا عنوان کرد: اغلب شهدای جنگ تحمیلی و مدافعان حرم به زنان سرزمین توصیه داشتند و از آنها می‌خواهد که قدرت نرم برای امنیت در بعد دوم را به عهده بگیرند که در سیره پیامبر اکرم(ص) روی داده است.

 وی با بیان اینکه امنیت یکی از عناصر مهم بستر ساز برای ظهور تمدن اسلامی است، گفت: جذابیت حجاب به این است که چه اندازه می‌توانم مؤثر باشم و این امر به زنان اعتماد به نفس ویژه می‌دهد که می‌تواند خانواده متعالی را تحویل دهد.

انتهای پیام/111
https://qomnews.ir/vdchqznw.23nvzdftt2.html
نام شما
آدرس ايميل شما