يکشنبه ۲۹ تير ۱۳۹۹ ساعت ۱۶:۲۴
کد مطلب : 90260
منبع : خبرگزاری فارس

387 نفر در قم قربانی کرونا شدند/ جهش عفونی ویروس کرونا در پیک دوم

قم نيوز : رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم گفت: از ابتدای شیوع ویروس کرونا در قم تا کنون 387 بیماری که تست آنان مثبت شده است، فوت کردند.
387 نفر در قم قربانی کرونا شدند/ جهش عفونی ویروس کرونا در پیک دوم
387 نفر در قم قربانی کرونا شدند/ جهش عفونی ویروس کرونا در پیک دوم
به گزارش قم نیوز محمدرضا قدیر ظهر امروز در گفت و گو با خبرنگاران، با اشاره به عدم آمادگی قم در برخورد با نخستین مورد تشخیص ویروس کووید 19 در قم، اظهار کرد: در حالی کادر درمان قم وارد بحران مواجهه با این ویروس قرار گرفت که هیچ شناخت و آمادگی در ارتباط با نحوه برخورد با این بیماری وجود نداشت و مدت زمان شیوع آن در چین هم بیش از یکماه نمی‌گذشت.

وی به مدیریت خوب استان قم در مدیریت پیک نخست شیوع ویروس کرونا اشاره و بیان کرد: در حالی که شیب صعودی این بیماری بسیاری شدید بود اما امکانات ناقص و اطلاعات کم شرایط را برای کادر درمان دشوارتر کرده بود؛ اما با مدیریت استاندار قم در ستاد بحران مقابله با کرونا توانستیم به مدیریت مناسبی در کنترل این بیماری دست یابیم.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان قم با اشاره به پیک دوم شیوع ویروس کرونا در سطح کشور، گفت: 25 نقطه کشور ایران در شرایط هشدار و یا قرمز قرار گرفتند و نمی توان قم را از سایر نقاط کشور در برخورد با موج دوم شیوع ویروس کرونا مستثنی دانست در حالی که استان های مجاور در حال دست و پنجه نرم کردن با موج دوم شیوع این ویروس هستند و دوباره وضعیت آنها قرمز شده است.

وی با بیان اینکه در روز گذشته فوتی براثر ویروس کرونا در قم نداشتیم، گفت: در منحنی ابتلا تا مرگ و میر فاصله بسیاری داریم و در پژوهشی که انجام شده جهشی در این بیماری شاهد هستیم و عفونت زایی این بیماری بیشتر شده است و در گذشته از 100 تست 50 درصد مثبت بود.

قدیر افزود: یکی از مهمترین دلایل کم شدن مرگ و میر بر اثر شیوع ویروس کرونا به دلیل تجربه هایی است که کادر درمان در پیک اول مبارزه با این بیماری به دست آوردند. همچنین نشانه این است که قدرت سرایت ویروس بیشتر و مرگ و میر ناشی از آن کمتر شده است.

وی با بیان اینکه از 30 بهمن تا کنون، بیش از یک میلیون و 100 هزار نفر مورد غربالگری قرار گرفته‌اند، تصریح کرد: بیش از 600 هزار نفر هم در غربالگری ثبت نام کردند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان قم با اشاره به افزایش شمار بستری شدگان براثر ویروس کرونا در قم بیان کرد: تعداد بستری ها در حال حاضر نسبت به اوایل خرداد سه برابر افزایش یافته است.

وی با تاکید براینکه بیمارستان کامکار و بیمارستان فرقانی به عنوان مراکز درمانی اصلی پذیرش بیماران مبتلا به ویروس کرونا مد نظر هستند، عنوان کرد: اما این به معنی عدم پذیرش مبتلایان به ویروس کرونا در سایر مراکز درمانی نیست و تمام مراکز درمانی موظف به پذیرش بیماران هستند و هیچ بیمارستانی حق رد کردن بیماران را ندارد.

قدیر به شمار بیماران بستری شده براثر ابتلا به ویروس کووید 19 در دو بیمارستان کامکار و فرقانی اشاره کرد و گفت: در بیمارستان کامکار بین 100 تا 110  و در بیمارستان فرقانی بین 40 تا 50 بیمار بر اثر ابتلا به این ویروس بستری هستند.

وی با تاکید براینکه دانشگاه علوم پزشکی قم تهدید ویروس کرونا را برای رفاه حال مردم به فرصت تبدیل کرد، گفت: تهیه  یک دستگاه سیتی اسکن جدید برای بیمارستان کامکار، تهیه دستگاه هوا و دیالیز، به کارگیری نیروهای جهادی و جذب منابع مالی از جمله برای راه اندازی بیمارستان امیرالمومنین(ع) با 60 میلیارد تومان از فرصت های کرونا در قم به شمار می رود.

 

تست کرونای بیش از 3 هزار قمی مثبت شده است

رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم با تاکید براینکه بهترین تست برای تشخیص کرونا تست pcr بوده که انجام آن برای همه لازم نیست، عنوان کرد: تنها افراد خاصی که در پروتکل تعریف شده وزارت بهداشت قرار می گیرند، باید این تست را انجام دهند.

وی شمار تست های انجام شده از ابتدای شیوع ویروس کرونا  در قم را مورد اشاره قرار داد و گفت: تاکنون 13 هزار و 655  تست انجام شده که 3 هزار و 340 تست از این تعداد مثبت بوده است.

قدیر با تاکید براینکه برخلاف سایر استان ها در قم بین کادر درمان شهید سلامت به جز یک مورد نداشتیم، عنوان کرد: سخت گیری برای حفظ سلامت کادر درمان در بیمارستان ها موجب شده است که خوشبختانه شاهد فوت کادر درمان براثر این بیماری نباشیم و تنها پزشکی هم که براثر ابتلا به این بیماری به شهادت رسید در مطب به کرونا مبتلا شده بود.

وی با بیان کاهش درآمد مراکز درمانی خصوصی و به تبع آن کمبودهای مالی افزود: 214 میلیارد تومان مجموعه درآمد وصولی دانشگاه بود که در مراکز درمانی توزیع شد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان قم گفت: برای کارگاه های تولیدکننده ماسک و گان مجوز صادر شده و برای چهار مرکز مجوز تولید ماسک صادر کرده ایم.

 

کاهش90 درصدی شیوع ویروس کرونا با ماسک

وی در بخش دیگری از سخنان خویش بیان کرد: ماسک، رعایت فاصله گذاری و شستن دست تاکنون درباره عدم ابتلا به ویروس ثابت شده است.

قدیر عنوان کرد: بهداشت، قطع زنجیره ویروس و جلوگیری از چرخش آن عمده تمرکز ما بوده و با ماسک 90 درصد شیوع این ویروس کاهش می یابد.

قدیر تاکید کرد: مراسم های عروسی و تجمعات لغو شده و با توجه به اینکه کرونا بخشی از زندگی ما شده است، باید این نوع زندگی را یاد بگیریم.

وی عنوان کرد: افرادی که بیماری های قلبی و تنفسی دارند حتی الامکان از خانه بیرون نروند، دورهمی ها و سر زدن به اقوام باید به حداقل برسد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم با عنوان اینکه روبوسی ها و دست دادن ها نوعی تعرض به حقوق شهروندی بوده و با افراد خاطی باید برخورد شود، گفت: فردی که ماسک نمی زند، به حقوق دیگران تعرض می کند و باید در این شرایط مداخله و برخورد جدی صورت گیرد.

وی با تبیین شرایطی که موجب می شود قم در وضعیت قرمز قرار بگیرد، گفت: از یک میلیون و 330 هزار نفر جمعیت قم، اگر در دو هفته به صورت مداوم روزانه 40 بیمار بستری داشته باشیم، به وضعیت قرمز می رسیم.

قدیر با تاکید براینکه میزان ابتلای کودکان به ویروس کرونا بسیار پایین است، گفت: کودکان می توانند ناقل باشند و از ابتدا تاکنون ۱۲کودک مشکوک به کرونا  در مراکز درمانی بستری بوده اند و یک مورد تست مثبت در کودکان داشته ایم.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم با اشاره به شمار فوتی های بیماران مبتلا به ویروس کرونا از ابتدا تا کنون خاطرنشان کرد: کرونا از ابتدای شیوع در قم تا کنون جان 387 بیمار را گرفته است و میانگین سنی مبتلایان به ویروس کرونا در قم ۵۰ تا ۶۰ سال بوده و نسبت به دوره نخست تغییر چندانی نکرده است.

انتهای پیام/ 137
https://qomnews.ir/vdcgzx9y.ak9z34prra.html
نام شما
آدرس ايميل شما