کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

استاندار: قم، شهر ملی انگشتر می‌شود

خبرگزاری ايرنا , 31 تير 1399 ساعت 11:01

استاندار قم گفت: در شرایط فعلی یکی از موضوع‌های مهمی که مطرح است برندسازی و هویت‌بخشی به شهرها در حوزه صنایع‌دستی است که انتخاب قم به‌عنوان شهر ملی انگشتر می‌تواند به این برندسازی کمک کند.


به گزارش قم نیوز روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی قم، بهرام سرمست در چهارمین جلسه شورای راهبردی انتخاب شهرها و روستاهای ملی صنایع‌دستی افزود: در استان قم تمام عوامل لازم برای نقش‌آفرینی در هویت‌بخشی و برندسازی وجود دارد، معادنی که در استان وجود دارد یک ظرفیت بسیار ارزشمند است.

وی گفت: ضمن این‌که وجود هنرمندان صاحب دانش در قم و بازار مصرف بسیار خوب، عوامل دیگری است که می‌تواند به برندسازی و هویت‌بخشی صنایع‌دستی به‌خصوص هنر انگشترسازی کمک کند.

سرمست ادامه داد: انگشتر می‌تواند به‌عنوان یکی از اقلام مهم در بسته سوغات زائر در شهر قم قلمداد شود، با توجه به این‌که این بسته در دست تدوین است، حتما باید انگشتر در این بسته سوغات دیده شود.

وی اضافه کرد: در استان قم یک منطقه گردشگری بسیار وسیع داریم که به‌منظور حمایت از هنرمندان صنایع‌دستی قم در بخشی از این منطقه نمونه گردشگری می‌توان بازار فروش برای محصولات هنرمندان صنایع‌دستی تدارک دید.

معاون صنایع‌دستی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی نیز در این نشست گفت: طرحی را با عنوان ایجاد شورای عالی گوهرسنگ‌ها در دست تدوین داریم که به‌زودی به پایان می‌رسد. این سند یک سند مشخص به‌خصوص در حوزه اشتغال سنگ‌های قیمتی و نیمه‌قیمتی است، موضوع انگشتر که خاستگاه آن در شهر قم است از اهمیت بالایی برخوردار است.

پویا محمودیان ادامه داد: یکی از موضوع‌هایی که بعد از ثبت ملی باید به آن توجه کرد، طراحی و نصب المان‌های مرتبط با هنر انگشترسازی در شهر قم است. ضمن این‌که تبلیغات و اطلاع‌رسانی از طریق صداوسیما و نیز تولید بروشور و تهیه کلیپ و غیره باید مورد توجه قرار گیرد.

وی گفت: یکی از موضوع‌های مهم دیگری که در قم باید موردتوجه قرار گیرد، ایجاد یک گالری زیبا برای معرفی و نیز فروش محصولات صنایع‌دستی ازجمله انگشتر است.

حمید یزدانی مدیرکل میراث، گردشگری و صنایع‌دستی قم نیز در این نشست بیان کرد: در صورت انتخاب قم به‌عنوان شهر ملی انگشتر می‌توان زمینه ثبت جهانی این شهر را نیز در این هنرصنعت فراهم کرد که به‌طور حتم این مهم می‌تواند به ایجاد اشتغال و درآمدزایی در این استان کمک کند.

وی افزود: بر اساس قول مساعد مسئولان استانی، قرار شده است زمین مناسبی برای احداث یک بازارچه به این اداره‌کل اختصاص دهند تا زمینه تجمیع مشاغل حوزه صنایع‌دستی فراهم و از پراکندگی این مشاغل در استان جلوگیری شود.

یزدانی در ادامه تصریح کرد: ایجاد بازاری جامع در حوزه صنایع‌دستی قم می‌تواند به رونق هرچه بیشتر صنایع‌دستی در این استان کمک کند.

در استان قم حدود ۸۰۰ کارگاه تولید زیورآلات سنتی فعال است.

انتهای پیام/111


کد مطلب: 90295

آدرس مطلب :
https://www.qomnews.ir/fa/news/90295/استاندار-قم-شهر-ملی-انگشتر-می-شود

قم نیوز
  https://www.qomnews.ir