پنجشنبه ۹ مرداد ۱۳۹۹ ساعت ۰۳:۰۰
کد مطلب : 90514
منبع : خبرگزاری حوزه نیوز
حجت‌الاسلام رضایی اصفهانی:

کنگره اندیشه‌های قرآنی امام خامنه‌ای برگزار می‌شود

قم نيوز : دبیر علمی کنگره بین‌المللی اندیشه‌های قرآنی امام خامنه‌ای با اعلام خبر تشکیل اولین جلسه کنگره اندیشه‌های قرآنی امام خامنه‌ای، گفت: مقام معظم رهبری رویکرد سیاسی و اجتماعی به تفسیر قرآن دارند.
کنگره اندیشه‌های قرآنی امام خامنه‌ای برگزار می‌شود/ رویکرد سیاسی و اجتماعی رهبر انقلاب به تفسیر قرآن
کنگره اندیشه‌های قرآنی امام خامنه‌ای برگزار می‌شود/ رویکرد سیاسی و اجتماعی رهبر انقلاب به تفسیر قرآن
به گزارش قم نیوز حجت‌الاسلام والمسلمین محمدعلی رضایی اصفهانی، دبیر علمی کنگره بین‌المللی اندیشه‌های قرآنی امام خامنه‌ای، از آغاز رسمی فعالیت این کنگره با برپایی نشستی در روز هفتم مرداد، خبر داد و گفت: اولین جلسه کنگره با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین علی عباسی، رئیس جامعةالمصطفی(ص) و دکتر طهرانچی، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی، در مؤسسه آموزش عالی امام خمینی جامعةالمصطفی(ص) برگزار شد.

وی افزود: حجت‌الاسلام والمسلمین عباسی در این جلسه تأکید کرد که برگزاری کنگره جزء وظایف جامعةالمصطفی(ص) است و به خصوص باید بعد بین‌المللی آن تقویت و نهادهای دیگر هم مشارکت داشته باشند. رئیس دانشگاه آزاد اسلامی هم در این جلسه تأکید کرد که برگزاری این کنگره، مسئله حساسی است و باید حق مطلب ادا شود، لذا گروه‌های اندیشه‌ای و دانشی باید در قالب پیش‌نشست‌های تخصصی و گفت‌وگوهای حرفه‌ای وارد این مقوله شوند.

دبیر علمی این کنگره تصریح کرد: شناخت اندیشه‌های کلی امام خامنه‌ای در مباحث قرآنی و دیدگاه‌های خاص تفسیری، ارائه اندیشه‌های امام خامنه‌ای در علوم قرآنی و علوم انسانی با صبغه علوم قرآنی از جمله اهداف این کنگره است. تدوین آثار قرآنی امام خامنه‌ای، کشف نوآوری‌های قرآنی امام خامنه‌ای، جهت‌دهی به فعالیت‌های قرآنی امام خامنه‌ای، کیفیت نقش‌آفرینی قرآن در زندگی مردم و جامعه از دیگر اهداف این کنگره محسوب می‌شوند.

حجت‌الاسلام والمسلمین رضایی اصفهانی بیان کرد: با توجه به آثار و سخنرانی‌های تفسیری آیت‌الله العظمی امام خامنه‌ای در قبل و بعد از انقلاب، ضرورت دارد که شیوه‌های تفسیری، نظریه‌ها و سیره قرآنی ایشان بیش از گذشته در فضای علمی داخل و خارج کشور معرفی و بازخوانی شود.

وی با بیان اینکه مقام معظم رهبری رویکرد سیاسی و اجتماعی به تفسیر قرآن دارند، تصریح کرد: نظریه ابتنای علوم انسانی بر محوریت قرآن کریم و تأکید بر حفظ، قرائت و تدبر در قرآن از سوی ایشان گواه این موضوع است و زمینه بازگشت به قرآن در جامعه همچنین الگوی راهبردی در مرجعیت علمی قرآن را فراهم می‌کند.

این مترجم و مفسر قرآن اضافه کرد: در اولین جلسه شورای سیاست‌گذاری این کنگره مقرر شد تا کنگره تحت اشراف رؤسای جامعةالمصطفی(ص) و دانشگاه آزاد اسلامی با دبیری علمی بنده برگزار شود. همچنین حجت‌الاسلام والمسلمین شریفانی، دبیر شورای سیاستگذاری کنگره و حجت‌الاسلام حسین علوی مهر، دبیر کمیته علمی، انتخاب شدند.

حجت‌الاسلام والمسلمین رضایی اصفهانی با بیان اینکه این کنگره در ۹ کارگره فعالیت خواهد کرد، ضمن دعوت از مراکز علی برای جهت‌دهی به مقالات و پایان‌نامه‌های خود و برپایی نشست‌های علمی در این زمینه،  تصریح کرد: سه کمیته اجرایی در مشهد، قم و تهران برای برگزاری کنگره تشکیل شده است. پیش‌نشست‌های کنگره در سال ۱۴۰۰ و اجلاسیه کنگره هم در سال ۱۴۰۱، یک روز در مشهد، یک روز در قم و یک روز در تهران برگزار خواهد شد.
انتهای پیام / 137
https://qomnews.ir/vdci5wa3.t1auz2bcct.html
نام شما
آدرس ايميل شما