کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

از صدور 100 کارت طلایی اهدای خون تا کانکس نوستالژی دهه 60

خبرگزاری فارس , 9 مرداد 1399 ساعت 16:10

کاهش آمار اهدای خون در ایام شیوع کووید19، ضرورت پرداختن رسانه ها به این نکته را صدچندان کرده است که ویروس همه گیر اخیر از طریق خون منتقل نمی شود، در عین حال که پایگاه های انتقال خون در کشور موظف به رعایت همه پروتکل های بهداشتی هستند.


به گزارش قم نیوز حسن شیخ حایری درباره اهدای خون گفت: «اهدا» یا همان «هدیه دادن» یکی از جلوه‌های محبّت و یا حتی ایثار انسان به همنوع خود است.

این «اهدا» البته مراتبی دارد که گاهی به یک هدیه معمولی و ساده خلاصه می شود، اما زمانی هم هست که انسان‌ها به همنوع خود، «زندگی» می بخشند که «اهدای عضو» یا «اهدای خون» را باید جلوه‌هایی از همین «اهدای زندگی» دانست.

در ایران نهم مرداد ماه را که سالروز تأسیس سازمان انتقال خون در کشور است، با عنوان «روز اهدای خون» نامگذاری کرده اند تا به نوعی یادآوری اهمیت این «اهدای زندگی» و همچنین ضرورت فرهنگسازی بیشتر این ایثار معنوی برای عموم مردم باشد.

و اما مردم قم نیز مانند همه مردم ایران و جهان در این حرکت خداپسندانه یعنی «اهدای خون» مشارکت داشته و دارند و آمار نشان می دهد که توجه آنان به این امر حیاتبخش بیش از میانگین کشوری و بین المللی است، به بیان دیگر در شرایطی که شاخص اهدای خون در میانگین جهانی و میانگین ایران به ترتیب 13 و 26 واحد در هر هزار نفر را نشان می دهد، میانگین این تعداد در استان قم حدود 30 واحد در هر هزار نفر است که هم بالاتر از میانگین جهانی و هم بالاتر از میانگین کشوری است.


کرونا در پایگاه‌های انتقال خون راهی ندارد

به هر حال تردیدی نیست که نیاز به خون، فرآورده‌های خونی و تحقیق و پژوهش بر روی این «مایع حیاتبخش» برای بیماران، سانحه دیدگان و حتی سایر مردم یک نیاز همیشگی است و از این رو که در شرایط فعلی کشور و به دلیل شیوع بیماری همه گیر اخیر و کاهش مراجعه کنندگان برای اهدای خون، یک هشدار سراسری در زمینه کاهش ذخایر خونی داده شده است، پس بر همگان است که این فرصت و نعمت همنوعی، همدلی و ایثار را باز هم مغتنم شمارند و با اهدای بخشی اندک از خون خود، هم به سلامت و نشاط فردی خویش و هم به سلامت و پویایی اجتماعی کمک کنند.

در این باره باید دانست که بر اساس تضمین مسؤولان سازمان انتقال خون، هیچ نگرانی بابت مبتلا شدن به کووید19 در پایگاه‌های انتقال خون وجود ندارد، چراکه هم تمام پروتکل‌های بهداشتی در تمام این پایگاه‌ها رعایت می‌شود و هم بر اساس آخرین تحقیقات، اصلا نگرانی برای انتقال این ویروس از راه خون وجود ندارد.

همچنین همه مبتلایان به کرونا که 28 روز از بهبودی آنان گذشته باشد می‌توانند به شُکرانه بهبودی و سلامت، نوعدوستی و ایثار خود را با کمک به روش پلاسمادرمانی برای بیماران کوویدی نشان دهند، به بیان دیگر آنان می‌توانند با مراجعه به پایگاه‌های سازمان انتقال خون در همه شهرها و استان‌ها و اهدای مقداری از پلاسمای خود در این امر انساندوستانه شرکت کنند تا این پلاسما، به بیماران کوویدی تزریق و زمینه بهتر و مؤثرتری برای بهبودی آنان و رهایی از این بیماری ایجاد شود.


 اهدای مستمر خون در قم از میانگین کشوری پیش است

و اما یکی دیگر از آمار و شاخص‌های مهم سازمان انتقال خون مربوط به اهداکنندگان مستمر خون در استان‌هاست، همان‌ها که بر اساس تعریف این سازمان، حداقل دو بار در سال اهدای خون دارند که البته این تعداد برای اهداکنندگان مرد می تواند به عدد 4 و برای بانوان اهداکننده خون به عدد 3 برسد.

آمار این اهداکنندگانِ همیشه در صحنه در قم نشان می دهد که حدود 60 درصد کلّ اهداکنندگان قمی خون، اهداکننده مستمر هستند و این در حالی است که این درصد در متوسط آمار کشوری حدود عدد 50 را نشان می دهد.

در عین حال سازمان انتقال خون برای این اهداکنندگان مستمر کارتی صادر می‌کند تا در هر بار اهدای خون، دیگر نیازی به ارائه کارت ملی نداشته باشند و با همین کارت اهدای مستمر پذیرش شوند، کارتی که برای افرادی که 3 تا 9 بار اهدا داشته اند، به رنگ سفید، برای 10 تا 24 اهدا به رنگ سبز، برای 25 تا 49 اهدا به رنگ قرمز، برای 50 تا 99 اهدا به رنگ نقره ای و برای بیش از 100 اهدا به رنگ طلایی است.

البته این ارقام برای بانوان اهداکننده خون کمتر در نظر گرفته شده است و به طور مثال بانویی که 70 بار یا بیشتر اهدای خون داشته باشد، کارت طلایی دریافت می کند.


اهدای خون در قم و کانکس نوستالژیک پل آهنچی

در این باره نیز آمار نشان می دهد که بیش از 100 نفر در استان قم با بیش از 100 بار اهدای خون، کارت طلایی دارند که یکی از آن‌ها سید ابراهیم بنی‌حسینی است.

وی به عنوان یکی از اهداکنندگان نمونه و برتر خون در گفتگو با خبرگزاری فارس در قم با بیان این که از سال 1362 تا به امروز اهدای خون مستمر داشته و این تعداد اهدا به حدود عدد 140 رسیده تصریح کرد: انتقال خون قم در آن سال‌های دهه شصت به یک کانکس در نزدیکی پُل آهنچی خلاصه می‌شد و ما هم برای اهدای خون به آن جا مراجعه می کردیم.

بنی‌حسینی همچنین درباره کاهش اهدای خون مردم در این ایام شیوع کووید19 اظهار کرد: بنده در این ایام شیوع کرونا دو بار اهدای خون داشته ام که یکی از آن‌ها در اوایل اسفند ماه سال 98 و دیگری در اوایل خرداد ماه سال 99 بوده که با رعایت همه دستورالعمل‌های بهداشتی در پایگاه‌های انتقال خون، بحمدالله هیچ مشکلی پیش نیامده است.

وی درباره انگیزه خود برای این تعداد اهدای خون و همچنین فواید اهدای خون مستمر تصریح کرد: البته انگیزه الهی یعنی تلاش برای کسب خشنودی خدا و همچنین احساس تکلیف در برابر مردم از جمله انگیزه‌های اهداکنندگان خون است، اما مردم عزیز باید به این امر هم توجه داشته باشند که اهدای مستمر خون سبب پاکسازی بدن فرد اهداکننده و در نهایت سلامتی خود وی می شود، در عین حال که این اهدا باعث نجات جان برخی از بیماران و مردم هم هست.

فیلمسازان به یاری فرهنگسازی اهدای خون بشتابند

این اهداکننده نمونه خون در استان قم با گروه خونی «-B» - که گروه خونی‌اش جزو گروه‌های خونی کم اهدا در سطح کشور است - همچنین  درباره دلایل غفلت برخی از مردم از این عمل خداپسندانه خاطر نشان کرد: به نظر می‌رسد اگر رسانه‌ها و بویژه رسانه ملی توجه بیشتری به فرهنگسازی این امر مهم داشته باشند، آن گاه تعداد بیشتری از مردم به اهدای مستمر خون تشویق می شوند که در این راستا، تولید فیلم و سریال با موضوع ضرورت‌ها و فواید اهدای خون می تواند نتیجه خوبی داشته باشد.

وی در پایان سخنان خود از مسوؤلان سازمان انتقال خون خواست تا با فعال سازی پایگاه‌های انتقال خون در ساعات عصر و شب، افرادی را که امکان حضور در زمان صبح برای اهدای خون ندارند یاری رسانند تا آنان نیز بتوانند به زمره اهداکنندگان مستمر خون بپیوندند.

طلاب و مبلّغان حوزوی، از پیشگامان اهدای خون

و اما یکی دیگر از اهداکنندگان نمونه و برتر خون در استان قم، حجت الاسلام‌ والمسلمین شریعت زاده است.

وی به عنوان یکی از روحانیون و مبلّغان حوزه علمیه قم این افتخار را داشته که از 15 سالگی تا اکنون که 50 سال دارد، مستمرا خون اهدا کرده و کارت طلایی دریافت داشته است.

این مبلّغ دینی که سابقه تبلیغ در خارج از کشور را نیز دارد در پاسخ به پرسش خبرنگار فارس در قم درباره فواید اهدای خون مستمر بیان داشت: اهدای مستمر خون یعنی حداقل دو بار اهدا در سال، فواید و برکات زیادی دارد که نجات بیماران از مرگ، جلوگیری از لخته شدن خون و سکته و همچنین تولید خون تازه برای اهداکننده از جمله آن‌هاست.

وی همچنین تصریح کرد: اهدای خون چنان دارای اهمیت فوق العاده است که باید در زمینه تبلیغ آن، ایده‌ها و طرح‌های جدیدی به اجرا درآیند تا مردم با این فواید و برکات بیشتر آشنا شوند.

«اهدای خون» و «اصابت چند نشان با یک تیر»

این چنین است که اهدای مُخلصانه و مستمر خون برای فرد اهداکننده مانند زدن دو و یا چند نشان با یک تیر است، یعنی هم نشانه ای از شُکرگزاری به درگاه الهی و سبب کسب رضایت و خشنودی حضرت پروردگار با کمک به همنوع و نجات اوست و هم این که زمینه را برای سلامتی و تندرستی بیشتر فرد اهداکننده فراهم می سازد.

 انتهای پیام/ 137


کد مطلب: 90525

آدرس مطلب :
https://www.qomnews.ir/fa/news/90525/صدور-100-کارت-طلایی-اهدای-خون-کانکس-نوستالژی-دهه-60

قم نیوز
  https://www.qomnews.ir