کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

17 مرداد روزی که در قم با بی‌مهری متولیان سپری شد

خبرگزاری تسنیم , 17 مرداد 1399 ساعت 20:23

هفدهم مرداد، مزین به نام شهید محمود صارمی، خبرنگار وظیفه‌شناسی است که در سال ۷۷ در جریان حمله عوامل تروریستی به مزار شریف در حین خدمت‌رسانی به شهادت رسید.


به گزارش قم نیوز روزی که در تقویم، قرار است یادآور تلاش اصحاب رسانه و خبر باشد که با فراز و فرودهای این شغل، همچنان مسئولیتی سنگین را بدون هیچ پشتوانه‌ای بر دوش می‌کشند و برای جامعه، مطالبه‌گر و چشم بینا و دیده‌بان‌هایی بیداری هستند، افرادی که با مسئولیت اجتماعی خود در تلاش‌ هستند منصفانه و با پایبندی به امانت‌داری و اصول اخلاقی به تبادل اخبار و رویدادهای مهم بپردازند، هر چند گاهی عده‌ای از این رسالت حقیقی در جهت حفظ منافع خود دور می‌شوند اما خبرنگار واقعی، مقام قلم و روحیه حقیقت‌جویی را با هیچ چیزی معاوضه نمی‌کند.

امروز 17 مرداد را در حالی پشت سر می‌گذاریم که جمع کثیری از اصحاب رسانه در قم گلایه‌مند از بی‌توجهی مسئولان امر به پاسداشت این روز هستند و از روزی که در قم، با بی‌مهری متولیان سپری شد، خاطری مکدر دارند، چرا که اگر چه در سال های گذشته، تلاش مختصری برای یادآوری روز خبرنگاران از طرف مدیران و مسئولان قم دیده می‌شد، امسال با شیوع کرونا و قرار گرفتن روز خبرنگار در روز جمعه، بهانه‌‌ای برای ندیدن تلاش‌های یک ساله و نشنیدن دغدغه‌های انباشته شده بود.

در روزی که سپری شد، پیامک های پی در پی مسئولان و روابط عمومی ها تا حدی دلگرمی خوبی بود که باور کنیم این روز به طور کامل از یادها نرفته، اما گلایه خبرنگاران و اصحاب رسانه نشان از یک نارضایتی از بی‌توجهی‌ها داشت.

مدیران قدردان تلاش‌ها و پاسدار منزلت اصحاب رسانه باشند

قبل از فرارسیدن روز خبرنگار، بهرام سرمست استاندار قم از مدیران و مسئولان دستگاه های اجرایی در قم خواست تا در گرامیداشت روز خبرنگار، از کنار تلاش‌های مستمر و طاقت‌فرسای اصحاب رسانه و خبرنگاران عبور نکنند و به ویژه با توجه به نقش مهم اصحاب رسانه در مقابله با کرونا و تولید اخبار و گزارش‌های متعدد در ارتقای سطح آگاهی جامعه و خطرپذیری این حرفه، قدردان تلاش‌ها و پاسدار منزلت اصحاب رسانه باشند.

سید موسی حسینی کاشانی مدیرکل ارشاد استان قم نیز در گفت و گو با خبرنگار تسنیم با گرامیداشت مقام و جایگاه خبرنگاران در عرصه اطلاع‌رسانی و فرهنگ سازی اظهار داشت: این روز بهانه‌ای برای قدردانی از زحمات خبرنگارانی است که با عشق و علاقه در این راه قلم می‌زنند و مشکلات و دغدغه‌های زیادی را در انجام وظایف اجتماعی متحمل می‌شوند.

وی در زمینه بهبود وضعیت اصحاب رسانه عنوان کرد: در این باره رایزنی‌هایی از طرف وزیر ارشاد با دیگر وزارتخانه‌ها پیرامون بهبود وضعیت خبرنگاران و اصحاب رسانه صورت گرفته که با توجه به این پیگیری‌ها، خبرهای خوبی در راه است.

اگر چه نوید و وعده تحقق خبرهای خوب، خود را در روز خبرنگار نشان نداد اما به نظر می‌رسد دغدغه‌های خبرنگاران نیز در طول این سال ها آنقدر مورد بی‌‌مهری قرار گرفته است که در درمان این مشکلات، این وعده‌ها نیز کارساز نباشد.

با توجه به حضور گسترده اصحاب رسانه در روزهای کرونا علی‌رغم همه مشکلات و دغدغه‌هایی که در کار و مسیر خدمت‌رسانی دارند، گفت وگویی با تعدادی از خبرنگاران قم و دیدگاه و نظرات‌شان نسبت به روز خبرنگار که بسیار در بی‌خبری گذشت و به اتمام رسید، انجام داده‌ایم که آن را مرور می‌کنیم.

فاطمه ندیری با سابقه 6 ساله خبرنگاری و 4 ساله سردبیری با اشاره به وجود گلایه‌های فراوان از بی‌توجهی به خبرنگاران در طول سال و نه صرفا در یک روز خبرنگار اظهار داشت: مدیران همواره وعده‌هایی برای رفاه اصحاب رسانه داده‌اند که نتیجه‌ای نداشته و مشکلات و گرفتاری‌های زیادی همچنان وجود دارد که برطرف نشده و به نظر نمی‌رسد همتی برای برطرف کردن آن وجود داشته باشد.

خبرنگاران استان به دور از سلایق سیاسی برای رفع مشکلات خود اهتمام داشته باشند

وی تصریح کرد: اینکه هر سال وعده‌هایی داده می‌شود و درآمد پایین خبرنگاران حق التحریری و بیمه تعداد زیادی از اصحاب رسانه همچنان باقی‌است، درد بزرگی است اما شاید بهتر باشد، اصحاب رسانه نیز با همراهی و همدلی و به دور از سلایق سیاسی و جناحی، برای مسائل و مشکلات خود، با اهتمام و مطالبه‌گری بیشتری تلاش کنند.

ندیری بیان کرد: یکی از رسالت‌های مهم خبرنگاران مطالبه‌گری است و در این راه بدون چشم داشت و تنها با عشق و علاقه به این وظیفه می‌پردازند اما متاسفانه از سوی متولیان امر و برخی مسئولان مورد بی مهری و گاهی بداخلاقی قرار می گیرند و از همه مهم‌تر اینکه دارای آینده شغلی مناسبی نیستند.

مهدی احمدی با 3 سال سابقه رسمی در خبر در خبرگزاری‌های حوزه و شفقنا و ایسنا و سابقه چندین ساله در دوران دانشجویی و سربازی در حیطه خبرنگاری در این باره گفت: امسال به دلیل شیوع کرونا اعلام شد، برنامه‌ای برای خبرنگاران برگزار نمی‌شود، در حالی که بسیاری از جلسات در استان در حال برگزاری است.

وی عنوان کرد:از طرفی استاندار خواستار سر زدن مدیران به دفاتر و تجلیل دستگاه ها از خبرنگاران شده است و تعدادی از مدیران به دفاتر سر زده‌اند اما فراگیر نبوده و بسیاری از خبرنگاران جا مانده‌اند، در واقع مدت‌ ها است تلاش معدودی از خبرنگارانی که همواره در صحنه رویدادها هستند دیده نمی‌شود و تنها عده‌ای از خبرنگاران که تنها اسم خبرنگار را به یدک می کشند و پای ثابت در نشست خبری‌ها هستند از شرایط منتفع می‌شوند.

احمدی خاطرنشان کرد: تجلیل و گرامی‌داشت تنها به معنای ابعاد ریالی نیست، شان خبرنگار مدت‌ها است که نادیده گرفته می‌شود و البته ممکن است تعدادی از اصحاب رسانه خود با نادیده گرفتن این جایگاه، در کوتاهی مسئولان سهیم باشند.

حسین کبابی یکی از خبرنگاران پیشکسوت قم درباره برخی از مشکلاتی که خبرنگاران از آن گلایه دارند اما راهی برای حل آن پیدا نمی‌کنند گفت: بنده از سال 1990 میلادی در زمینه خبرنگاری فعالیت دارم و در این مدت با مشکلات و دغدغه‌های زیادی مواجه بوده‌ایم، شاید یکی از عمده ترین مشکلات خبرنگاران و به ویژه فعالان در پایگاه های خبری؛ فقدان حمایت های مالی است و بیشتر پایگاه‌ها و خبرگزاری‌ها باید خودشان هزینه‌ها را پرداخت کنند.

وی بیان کرد: بنده در کنار این کار، در فعالیت‌های خیر و دستگیری از نیازمندان نیز توفیق خدمت داشته‌ام و از خدا خواسته‌ام تا اگر عمری باقی است از لذت خدمت به نیازمندان محروم نشوم، امیدوارم مسئولان نیز به فعالیت‌های مختلف اصحاب رسانه در جامعه بهای بیشتری بدهند.

اکبر پوست‌چیان فعال رسانه و عضو انجمن روابط عمومی ایران و از خبرنگارانی است که از سال 79 دارای سابقه فعالیت در ایسنا، حوزه، ایکنا و برخی از جرائد و مطبوعات است؛ وی در خصوص منزلت و جایگاه خبرنگاران خاطرنشان کرد: حق گرایی و تمایل به احقاق حق رسالت انکار ناپذیر خبرنگاران است، امروز و با توجه به شرایطی که در جامعه حاکم است از تحریم های ظالمانه و یک طرفه گرفته تا شیوع ویروس منحوس کرونا و وضعیت معیشت مردم نقش انگیزشی و روانی خبرنگاران در القای امید در جامعه بسیار مهم و ضروری است، هر چند خبرنگاران نیز خود نیاز به امید و حمایت دارند.

وی گفت: هر کسی هر جایی مشکلی داشته باشد به خبرنگاران رجوع می کنند و اصحاب رسانه نیز دغدغه آنان را می‌شنوند، اما چیزی که باید همین مردمی که دنبال خبرنگاران می گردند تا مشکلاتشان را انتقال دهند و جامعه آن را باید بدانند مشکلات خود خبرنگاران است، واقعا خبرنگار جماعت مصداق آن ضرب المثل کوزه گر از کوزه شکسته آب می خورد هستیم.

این فعال رسانه ای اظهار داشت: بیش از 180 سال است از انتشار نخستین نشریه عمومی و آغاز فعالیت مطبوعات در ایران می‌گذرد ولی هنوز روزنامه‌نگاران با وجود نزدیک شدن به مرز فعالیت‌های حرفه‌ای، در برخی از ابتدایی‌ترین حقوق خود از جمله «بیمه»، «سخت و زیان‌آور بودن شغل»، «بازنشستگی»، «ضمانت شغلی» و مسائلی از این دست با چالش‌های اساسی روبه رو هستند.

این خبرنگار بیان کرد: مشکلاتی که مسئولان امر و از جمله مسئولان وزارت ارشادنیز به آن واقفند و بارها کوشیده‌اند با طرح‌ها‌ و روش های مختلف تدبیری برای آن بیندیشند و این تلاش ها همیشه در نیمه دوم مردادماه هر سال قوت می گیرد و مثل یک حرکت نموداری به اوج می رسد و پس از این ایام از اوج به نقاط پایین تر سقوط می کند.

وی افزود: صاحبان رسانه‌ها به دلایل متعدد از بیمه کردن خبرنگاران سر باز زده‌اند یا در صورتی که بیمه‌شده باشند، از عنوان شغلی خبرنگاری برخوردار نیستند، یعنی درنهایت نمی‌توانند از مزایای سختی این حرفه استفاده کنند.

در ادامه فاطمه عسگری مدیر خبرگزاری شبستان نمایندگی استان قم در مورد روزی که با بی‌مهری گذشت تصریح کرد: ضمن تبریک در رابطه با روز خبرنگار که رو به اتمام است باید بگویم هر سال در روز خبرنگار از مشکلات اصحاب رسانه سخن گفته می‌شود و این سخنان ما تکرار مکررات است که امید است ا روزی شاهد حل حداقل برخی از مشکلات باشیم.

وی تاکید کرد: عدم امنیت شغلی، بحث بیمه و مشکلات معیشتی از جمله مواردی است که همیشه وجود داشته و دارد، این مشکلات باعث می‌شود خبرنگار بعد از سال‌ها کار و تجربه، مجبور به ترک این عرصه شده و وارد عرصه های دیگر شود و این موضوع باعث شده تا خبرنگاران تخصصی کمتری داشته باشیم.

زهره مهرنوروزی نیز از خبرنگاران پیشکسوت قم در زمینه مشکلاتی که در این مسیر وجود دارد بیان کرد: رسالت و وظیفه ما خبرنگاران مشخص است اما برای تحقق اهداف باید مدیران نیز پای کار بیایند، نه اینکه اهمیتی به پاسخگوئی ندهند و از پاسخ دادن فرار کنند.

وی تصریح کرد: یکی از انتظاراتی که متاسفانه فرصت نشد تا در روز خبرنگار به گوش مسئولان برسانیم این بود که برای توانمندی اصحاب رسانه و ارتقای سطح آگاهی و دانش این قشر، ظرفیت‌سازی شود.

روز خبرنگار به پایان رسید و فردا برای اصحاب رسانه، روز از نوشت و باز هم همان مشکلاتی که برای رفع آن، دلخوشیم به فردایی بهتر.
انتهای پیام/ 137


کد مطلب: 90718

آدرس مطلب :
https://www.qomnews.ir/fa/news/90718/17-مرداد-روزی-قم-بی-مهری-متولیان-سپری

قم نیوز
  https://www.qomnews.ir