کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

برخی به دستورات بهداشتی وفادار نیستند/ ضرورت تغییر سبک زندگی

خبرگزاری مهر , 19 مرداد 1399 ساعت 17:09

با گذشت ۵ ماه از بحران کرونا ریخته شدن ترس مردم و عادی انگاری و رعایت نکردن دستورات بهداشتی شرایط را باز به سمت وضعیت قرمز کشانده و مردم توجهی به دستورالعمل ها ندارند.


به گزارش قم نیوز می‌گویند قمی‌ها جسارتشان از بقیه شهرها بیشتر بود چون اولین استانی بودند که اعلام کردند ویروس کرونا را شناسایی کرده‌اند؛ بماند گروهی از این صداقت، دقت و جسارت سو استفاده کردند؛ اما همین قمی‌ها با مدیریت خوب، همدلی و هم افزایی توانستند ویروس کرونا را کنترل کنند و تا مدتی جزو استان‌های سفید باشند حالا ۵ ماه از اعلام رسمی شیوع کرونا در ایران گذشته و دوباره به منطقه قرمز بازگشته‌ایم و دوباره همه نگران شده‌اند. این بار مسئولین بهداشتی تاکید بر ماسک زدن و ممنوعیت هرگونه تجمع و مراسم غیر ضروری دارند.

در خیابان دوری می‌زنیم برخی را می‌بینیم بی توجه به دستورالعمل‌های بهداشتی ماسک نزده‌اند، شب هم که می‌شود صدای ساز و دهل و بوق کاروانهای عروسی به گوش می‌رسد؛ در فضای مجازی هم که پرسه می‌زنیم عکس دورهمی ها هم مثل قبل دست به دست می‌شود! دوباره پاساژها و مراکز خرید پذیرای مشتاقان خریدهای هرروز شده! خلاصه سیر و سیاحت و دید و بازدیدها سرجایش برگشته و ویروس تاجدار هم قوی‌تر از قبل … یعنی چند ماه تلاش کادر درمان و گروه‌های جهادی و خسارت مالی مردم هیچ شده است!

متخصصان وزارت بهداشت و کارشناسان مرکز بهداشت استان می‌گویند با توجه به اینکه تاکنون هیچ سلاحی به جز زدن ماسک و فاصله گذاری اجتماعی در برابر این ویروس منحوس کشف نشده است، این سبک زندگی مردم می‌تواند بدتر از قبل جامعه را سیاه پوش کند.

تغییر رفتار اجتماعی و افزایش موج بیماری

یک شهروند قمی می‌گوید: در اوایل شیوع کرونا با گذشت چند هفته به دلیل مشارکت خوب مردم ویروس مدیریت شد و آمارها هم کاهش یافت اما چون این بحران چند ماه طول کشید مردم هم دیگر با شرایط ساختند و با عادی شدن شرایط رفتار اجتماعی آن‌ها بعد از فرودین ماه تغییر کرد.

محسن آقایی که کاسب یکی از بازارهای قم است می‌افزاید: با بازگشایی‌ها و برپایی جشن‌های عروسی‌، مجالس شادی و دورهمی فامیل هم آغاز شد تالارها هم شروع به فعالیت کردند لذا چند هفته بعد از این شرایط قم به وضعیت زرد رسید و اکنون هم در جدول استان‌های قرمز قرار گرفتیم، باید رسانه‌ها به مردم در برابر این عادی سازی‌ها هشدار دهند.

ریخته شدن ترس مردم و افزایش دورهمی ‎ های خانوادگی

زهرا که دانشجوی ارتباطات است، درباره عدم ترس مردم از شرایط می‌گوید: اوایل مردم بیشتر رعایت می‌کردند باوجود اینکه با عید نوروز هم زمان بود مردم دور دید و بازدیدهای عید خط قرمز کشیدند و برای سلامت خود و خانواده در خانه ماندند، رسانه‌ها هم در اوایل خوب تبلیغ در «خانه بمانید» می‌کردند ولی با بهبود شرایط وضع برای مردم عادی شد شاید دیگر از خانه ماندن افسرده شده باشند ولی باید بسته به هر دورانی نوع اطلاع رسانی به مردم هم تغییر کند.

به گفته این دانشجو، نمی‌توان برای مدت بسیاری مردم را محدود کرد و یا محدودیت‌هایی را در جامعه اعمال کرد اما با آگاهی سازی می‌توان این پیام را برای مردم رساند که هرگونه اجتماع باید با پروتکل‌های بهداشتی صورت گیرد باید از فضای مجازی و هنرمندان هم برای آگاهی سازی و عدم عادی شدن شرایط برای مردم هشدار داد.

عادی شدن شرایط برای افراد پرخطر

شهروند دیگری می‌گوید: مردم نترس شده‌اند فکر می‌کنند ویروس کاری به آنها ندارد. اوایل افراد پرخطر مانند بیماران دیابتی، زنان باردار و سالمندان ترس داشتند حتی برای یک لحظه بیرون از خانه باشند اما اکنون به قدری شرایط عادی شده است که این افراد حتی بدون ماسک در بیرون و اجتماع حضور دارند سالمندان در بوستان‌ها با دوستان قدیمی خود سرگرم صحبت می‌شوند بدون اینکه ترسی از ابتلاء به این بیماری داشته باشند.

بی تفاوتی و عادی انگاری و آسیب به کادر درمانی

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان قم می‌گوید: در حالی که در دوره نخست بحران شاهد همدلی بین مردم و مسئولان بودیم اما در وضعیت کنونی این همکاری‌ها کم‌تر شد باید فرهنگ سازی در لایه‌های مختلف جامعه صورت گیرد مردم در حالی که از پروتکل‌های بهداشتی آگاهی کاملی دارند ولی نسبت به این دستورالعمل‌ها وفادار نیستند.

محمدرضا قدیر می‌افزاید: بی‌تفاوتی، عادی انگاری درباره ویروس کرونا بیشترین آسیب را به جامعه زده و این موضوع خستگی مفرط در کادر سلامت را ایجاد می‌کند برای اینکه کادر درمانی خسته نشود نیاز به همدلی و هم افزایی بیشتری داریم.

فرهنگ سازی برای استفاده از ماسک

رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم عنوان می‌کند: مدیریت کرونا تنها بر عهده علوم پزشکی نیست باید مسئولان و مردم نیز در این مهم ما را یاری کنند انتظار داریم همه ادارات دولتی پای کار باشند اینکه یک اداره در قم فقط ۶۰ درصد دستورالعمل را رعایت کند اصلاً معنایی ندارد.

قدیر می‌افزاید: استفاده از ماسک باید فرهنگ سازی شود و همه خود را ملزم به استفاده از ماسک بدانند در کنار مسائل کرونایی به بیماران غیر کرونایی هم توجه داریم تا با آسیب روبرو نشوند هم‌چنان شاهد روند افزایش ویروس در قم هستیم و یک شیب آرام و پیش‌رونده در این خصوص وجود دارد.
انتهای پیام / 137


کد مطلب: 90747

آدرس مطلب :
https://www.qomnews.ir/fa/news/90747/برخی-دستورات-بهداشتی-وفادار-نیستند-ضرورت-تغییر-سبک-زندگی

قم نیوز
  https://www.qomnews.ir