کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

تونل مترو قم تا 8 ریشتر زلزله مقاوم است

خبرگزاری تسنیم , 23 مرداد 1399 ساعت 3:00

معاون شهردار قم گفت: در تونل و ایستگاه‌های مترو قم ایمنی در حدی بوده که در صورت وقوع سیل و زلزله تخریبی رخ نمی‌دهد و زلزله هشت ریشتری برای آن پیش‌بینی‌شده است.


به گزارش قم نیوز عباس حلوایی زاده با اشاره به آخرین وضعیت مترو قم موضوع فرونشست‌های زمین در میدان کشاورز را موردتوجه قرار داد و اظهار داشت: تأسیسات میدان کشاورز بیش از 20 سال طول عمر داشته و متأسفانه با حوادث مختلف شاهد فرونشست در این میدان و خیابان منتهی به آن هستیم.

وی با بیان اینکه خاک این منطقه نیز مناسب نیست، ابراز کرد: طبق کارشناسی‌های دقیق، عوامل مؤثر در بروز حادثه نشست زمین در خیابان کشاورز قم در ماه‌های ابتدای سال جاری احصاء شده است.

معاون فنی و عمرانی شهرداری قم با تأکید بر اینکه چند عامل در این حادثه دخیل بوده که بارندگی چند ساعته و نفوذ آب از فضای سبز و انهار سطحی و خود فاضلاب با عمق 5 متر سبب نشست شد، عنوان کرد: با ورود خودرو این زمین شکست و فرو ریخت، در این محدوده لوله‌های آب و فاضلاب سبب شستشوی خاک شده که این موضوع سبب بزرگ شدن حفره شده بود.

وی تصریح کرد: در روند اجرای این پروژه، در اکثر نقاط ابزار دقیق در سطح تونل و ایستگاه دارند و کدها نقشه‌برداری می‌شود و زمانی که افزایش نشست پیش‌بینی و رصد شود بلافاصله آن قسمت بسته و ایمن می‌شود، ما در چند نقطه نشست داشتیم که بلافاصله منطقه محصور شد و با تزریق بتن و جلوگیری از نشر آب میزان خسارات و تلفات اندک بود .

حلوایی زاده یادآور شد: در روند اجرای این پروژه یک مشاور اخذ شد تا برداشت از سطح مسیر به عمق 16 متر، حفره‌ها رصد، لکه‌برداری و شناسایی شود تا با احصای آسیب احتمالی رفع خطر شود.

وی با اشاره به اینکه در تونل و ایستگاه‌ها ایمنی در حدی بوده که در صورت وقوع سیل و زلزله تخریبی رخ نمی‌دهد و زلزله هشت ریشتری برای آن پیش‌بینی‌شده است، گفت: تونل مترو از نقاط حساس بوده و ضریب امنیت بالایی دارد و به‌هیچ‌وجه این سازه‌ها دچار خرابی نمی‌شوند و مقاوم‌ترین سازه‌های درون زمینی است اما تاج پروژه به دلیل خاک دست‌خورده و نشست فاضلاب زیاد می‌شود.

معاون فنی و عمرانی شهرداری قم خاطرنشان کرد: عمر سازه‌های فاضلاب زیاد بوده و سبب نشست می‌شود؛ تدابیری در اجراییات در نقاطی که احساس خطر شود اندیشیده شده و با اجاره برخی از منازل در اطراف، خالی از سکنه شده تا حادثه‌ای رخ ندهد و در مسیر شاهد اتفاقاتی ازاین‌دست نباشیم.

وی عنوان کرد: دستگاه‌های زیربنایی پای‌کار بودند و بخش عمده‌ای از تأسیسات با همراهی آن‌ها شکل گرفت در آینده نزدیک ایستگاه‌ها به بهره‌برداری می‌رسد که البته کاری سخت و هزینه‌بر است و هر متر تونل در حال حاضر بالغ‌ بر 600 میلیون تومان و هر ایستگاه بالغ‌ بر 80 میلیارد تومان هزینه ساخت و تجهیزات رقمی جداگانه دارد.

انتهای پیام/ 137


کد مطلب: 90792

آدرس مطلب :
https://www.qomnews.ir/fa/news/90792/تونل-مترو-قم-8-ریشتر-زلزله-مقاوم

قم نیوز
  https://www.qomnews.ir