يکشنبه ۲۶ مرداد ۱۳۹۹ ساعت ۱۵:۵۱
کد مطلب : 90859
منبع : خبرگزاری تسنیم

بیش از 52 پزشک قمی به بیماری کرونا مبتلا شدند

قم نيوز : رئیس سازمان نظام پزشکی استان قم به تعداد پزشکان درگیر با بیماری کرونا در استان اشاره کرد و گفت: بر اساس آماری که تاکنون اعلام‌شده بیش از ۵۲ پزشک در استان قم به کووید ۱۹ مبتلا شده‌اند.
بیش از ۵۲ پزشک قمی به بیماری کرونا مبتلا شدند
بیش از ۵۲ پزشک قمی به بیماری کرونا مبتلا شدند
به گزارش قم نیوز سید حسن عادلی امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه که به‌صورت مجازی برگزار شد، اظهارداشت: در ایام شیوع بیماری کرونا در کشور، جامعه پزشکی هم مانند سایر اقشار جامعه، مشغول خدمت‌رسانی به بیماران کرونایی و در خط مقدم مبارزه با این بیماری بودند؛ درنتیجه امکان ابتلای کادر پزشکی درمانی به کووید 19 بیش از سایر اقشار جامعه بود.

رئیس سازمان نظام پزشکی استان قم به تعداد پزشکان درگیر با بیماری کرونا در استان اشاره کرد و گفت: در ابتدای شیوع بیماری، ابتلای جامعه پزشکی به این بیماری بیشتر بوده اما متأسفانه آمار دقیقی از ابتلای آن‌ها  نداریم چراکه بسیاری از کادر درمان و پزشکان که علائم بیماری را داشته‌اند، بیماری خود را اعلام نکرده‌اند اما بر اساس آماری که تاکنون اعلام‌شده بیش از 52 پزشک در استان قم به کووید 19 مبتلا شده‌اند.

وی با بیان اینکه این پزشکان علارغم بیماری خود، به دلیل نیاز مردم به دریافت خدمات پزشکی مشغول مداوای بیماران دیگر بودند، خاطرنشان کرد:ایثارگری، ازخودگذشتگی و فداکاری جامعه پزشکی در این ایام قابل توصیف نبوده و جامعه پزشکی کشور و استان قم همچنان در حال خدمت‌رسانی به بیماران هستند.

عادلی به بیان علل و دلایل تعطیلی برخی مطب‌های پزشکان در اوایل شیوع بیماری کرونا در استان پرداخت و گفت: در آن دوره به برخی از مطب‌ها و پزشکان مثل مطب‌های پوست  و دندانپزشکی‌ها، به دلیل اورژانسی نبودن ابلاغ شد که تعطیل باشند.

رئیس سازمان نظام پزشکی استان قم افزود: تعدادی نیز به دلیل بیمار شدن همکاران پزشک تعطیل شدند، مستندات این پزشکان به سازمان نظام پزشکی ارائه‌شده و موردبررسی قرارگرفته است، همچنین به تعدادی از همکاران نیز به دلیل کهولت سن ابلاغ‌شده بود که در سرکار حاضر نشوند.

وی ادامه داد: تعدادی از پزشکان نیز مثل متخصصان بی‌هوشی مجبور به حضور در بیمارستان‌ها بودند و در این حوزه مشغول به فعالیت شدند، تعدادی از پزشکان نیز مطب‌هایشان تعطیل شد که مستندات را فرستاده‌اند گزارش این موارد بررسی و به سازمان‌های نظارتی ارسال‌شده که تعداد انگشت‌شماری که کمتر از 20 نفر هستند، که در صورت اثبات تخلف به تخلفات آن‌ها رسیدگی خواهد شد.

عادلی برگزاری مراسمات ماه محرم و ایام عزاداری حضرت اباعبدالله الحسین(ع) را مورد توجه قرارداد و گفت: همان‌طوری که در آموزه‌های دینی توصیه‌شده بایستی این ایام زنده نگه‌داشته شود، طبیعتاً با توجه به شیوع این بیماری مانند سال‌های قبل نمی‌توانیم مراسم داشته باشیم و نظر کارشناسی اصلی را ستاد ملی مبارزه با کرونا اعلام کرده است اما به‌عنوان کارشناس فن اعلام می‌کنم هر چه تجمعات کمتر باشد احتمال ابتلا نیز کمتر خواهد بود.

رئیس سازمان نظام پزشکی استان قم بر لزوم رعایت پروتکل‌های بهداشتی از سوی آحاد جامعه تأکید و خاطرنشان کرد: رعایت این موارد سبب قطع شدن زنجیره انتقال ویروس می‌شود، درنتیجه لازم است ضمن حضور در مراسمات عزاداری ماه محرم، فاصله‌گذاری اجتماعی نیز رعایت شود تا کمترین آسیب به مردم وارد و به‌سلامت از این بیماری عبور کنیم.

وی به نحوه رسیدگی به تخلفات جامعه پزشکی اشاره و بیان کرد: بیشتر شکایات در شورای حل اختلاف حل‌وفصل شده و مشکلات همان‌جا حل می‌شود و شکات به آنچه مدنظرشان هست می‌رسند.

عادلی اضافه کرد: از ابتدای سال 99 تاکنون 61 پرونده به شورای حل اختلاف رسیده که 31 پرونده خاتمه یافته و 30 پرونده در حال رسیدگی است، در هیئت انتظامی نیز 17 پرونده ثبت‌شده و تعداد پرونده‌هایی که از دادسرای انتظامی به هیئت بدوی آمده 23 پرونده هستند.

رئیس سازمان نظام پزشکی استان قم از کمتر شدن آمار شکایات نسبت به سال‌های گذشته خبر داد و گفت: با توجه به الکترونیکی شدن کارها سرعت رسیدگی بیشتر شده است، در سال‌های گذشته گاهی دادرسی دو سه سال طول می‌کشید اما در حال حاضر کمتر از دو سه ماه به پرونده‌ها رسیدگی می‌شود.

وی پیرامون ارتقای کیفیت درمان نیز اظهار کرد: نظارت بر فعالیت‌های همکاران به عهده حوزه نظارت دانشگاه‌های علوم پزشکی بوده و شاهد آن هستیم که این نظارت‌ها پیوسته انجام می‌شود، رعایت اصول حرفه‌ای و پزشکی مطب‌ها موردی است که همواره به پزشکان گوشزد کرده‌ایم، نسبت به سال‌های گذشته شرایط بهتر شده اما تعدادی نیز هستند که موارد لازم را رعایت نمی‌کنند که با این موارد برخوردهای قانونی صورت می‌گیرد.

عادلی در خصوص زمان ویزیت نیز ابراز کرد:این زمان بسته به عمومی و تخصصی بودن پزشک متفاوت است، اگر مردم شکایتی دارند بایستی شکایت خود را اعلام کنند، این در حالی است که حوزه نظارت دانشگاه علوم پزشکی پیوسته در حال نظارت است.

رئیس سازمان نظام پزشکی استان قم تصریح کرد: گزارش تخلفات بررسی‌شده و رسیدگی می‌کنیم اما اگر شکایت شخصی است باید به حوزه انتظامی نظام پزشکی مراجعه کنند و مورد شکایت بررسی شود، دادسرای عمومی و انقلاب استان هم پرونده‌ها را به سازمان نظام پزشکی و بعضاً پزشکی قانونی ارجاع داده و رسیدگی‌های لازم انجام می‌گیرد.

وی سپس به بیان دلایل بسته بودن مطب پزشکان در روزهای تعطیل پرداخت و اظهار کرد: قانون برای فعالیت پزشکان مشخص بوده و مطب‌های پزشکی طبق قانون در روزهای تعطیل می‌توانند بسته باشند چراکه این پزشکان نیاز به بازتوانی انرژی‌دارند و اگر پیوسته در حال کار باشند دچار فرسودگی می‌شوند، در روزهای تعطیل درمانگاه‌های سطح استان و اورژانس به‌صورت شبانه‌روزی در حال کار بوده و داخلی‌ها به‌صورت آن کادر هستند و در عرض 20 دقیقه باید حاضر باشند و نیاز بیماران را تأمین کنند.

عادلی به تغییر رفتار ویروس کرونا اشاره و تأکید کرد: همان‌طور که در منابع علمی و مقالات آمده میزان سرایت ویروس به دیگران بیشتر شده است، مهم‌تر از رفتار ویروس رفتار خود ما بوده که می‌طلبد رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی ادامه داشته باشد.

رئیس سازمان نظام پزشکی استان قم مطرح کرد: خبرنگاران پیوسته به همراه جامعه پزشکی تلاش کردند خدمات و تلاش‌های ایثارگرانه پزشکان و کادر پزشکی را انعکاس دهند، در واقع آگاه‌سازی و اطلاع‌رسانی به مردم در  بالا بردن سطح سواد سلامت مردم و کمتر شدن بیماری و ریشه‌کنی آن کمک کننده بوده و جامعه خبری در این زمینه نقش به سزایی دارند.

وی در پایان در خصوص برنامه‌های سازمان نظام پزشکی برای کاهش مراجعه حضوری اظهار داشت: از اواخر اسفند تا اوایل اردیبهشت همکارانی که تخصص‌های مختلفی داشتند با ارائه مشاوره به بیماران از طریق واتساپ توانستند مراجعه حضوری را کم کنند به‌گونه‌ای که از استان، کشور و حتی خارج از کشور هم مراجعه‌کننده غیرحضوری داشتیم اما در ادامه این خدمات از طریق سامانه وزارت بهداشت و سامانه 4030 ارائه می‌شود.

انتهای پیام/ 137
https://qomnews.ir/vdcaoano.49nwm15kk4.html
نام شما
آدرس ايميل شما