شنبه ۱ شهريور ۱۳۹۹ ساعت ۱۵:۰۷
کد مطلب : 90943
منبع : خبرگزاری مهر
آیت‌الله مکارم شیرازی:

تقویت مراسم عزاداری محرم از جهت شرعی وظیفه همگانی است

قم نيوز : مرجع تقلید شیعیان گفت: باید همگان تقویت مراسم محرم را از جهت شرعی وظیفه خود بدانند و در عین حال با رعایت محدودیت ها باید مساله محرم زنده بماند.
تقویت مراسم عزاداری محرم از جهت شرعی وظیفه همگانی است
تقویت مراسم عزاداری محرم از جهت شرعی وظیفه همگانی است
به گزارش قم نیوز آیت الله ناصر مکارم شیرازی در پیامی به مناسبت افتتاح رسمی رادیو محرم بیان داشت: با توجه به فرارسیدن ماه محرم و وظایفی که در مقابلش داریم، لازم است چند نکته خدمت همه عزیزان عرض کنم؛ اولاً محرم یکی از سرمایه‌های مهم جهان تشیع بلکه جهان اسلام است.

وی افزود: مراسمی که در محرم انجام می‌شود واقعاً اسلام را زنده نگه می‌دارد و اگر این مراسم نبود شاید آثار زیادی از شیعه هم نبود.

آیت الله مکارم شیرازی تصریح کرد: این سرمایه مهم یعنی مراسم محرم و خود محرم را باید حفظ کرد و این سرمایه نه تنها نباید از دست برود؛ بلکه مثل اربعین که سال به سال افزایش پیدا می‌کند، این مراسم هم سال به سال افزایش یابد و گسترده‌تر شود.

این مرجع تقلید عنوان داشت: نکته دیگر اینکه همه عزیزانی که این پیام را می‌شنوند باید تقویت این مراسم را از جهت شرعی وظیفه خودشان بدانند؛ درست است شرایط شرایطِ کروناست و محدودیت‌های زیادی هست ولی در عین حال با رعایت محدودیت‌ها باید مسئله محرم زنده بماند.

این مرجع تقلید گفت: من به مسئولین عرض کردم شما اگر بخواهید جلوی مراسم محرم را بگیرید امکان ندارد؛ آنگاه بعضی‌ها بدون برنامه وارد میدان می‌شوند و برنامه‌هایی اجرا می‌کنند که ممکن است به ضرر سلامت جامعه باشد.

وی افزود: بنابراین ما باید راه را باز کنیم و به مردم اجازه دهیم مراسم محرم را با رعایت پروتکل‌ها و در شرایط خاص برگزار کنند؛ ولی مؤکداً از مردم هم می‌خواهیم که این شرایط رعایت شوند.

آیت الله العظمی مکارم شیرازی تصریح کرد: اگر خدای نکرده به دلیل رعایت نکردن این شرایط در مجالس، مشکلات و خدعه‌هایی پیش بیاید، اینها درست نیست.

وی با انتقاد از برخی مذهبیون اظهار داشت: شنیده شده است بعضی‌ها می‌گویند ما مراسم محرم را برگزار می‌کنیم، بگذارید عده‌ای هم در این وسط از این دنیا بروند، آنها هم شهیدند و ما سابقاً در راه حفظ کربلا و محرم و عاشورا شهیدان زیادی داده‌ایم؛ اینها اشتباه می‌کنند.

این استاد برجسته حوزه بیان داشت: زمانی که می‌خواستند جلوی مراسم محرم را بگیرند و خاموش کنند شهید دادیم و محرم را زنده نگه داشتیم؛ اما زمانی که می‌توانیم از طرفی کار را پیش ببریم که هم مراسم را انجام دهیم و هم ضایعات و تلفاتی نداشته باشیم باید به سراغ این راه‌ها برویم و اگر بدون توجه سبب ضایعاتی بشویم مسئول هستیم.

وی در پایان افزود: امیدوارم شما عزیزان با استفاده از رادیو محرم برنامه‌هایتان را تنظیم کنید و به صورت باشکوه مراسم محرم و لو محدود برگزار شود تا این سرمایه‌ی عظیم همچنان محفوظ بماند و در ضمن از همه کسانی که رادیو محرم را اداره می‌کنند تشکر می‌کنم.
انتهای پیام / 137
https://qomnews.ir/vdcexo8o.jh87ei9bbj.html
نام شما
آدرس ايميل شما