دوشنبه ۲۴ شهريور ۱۳۹۹ ساعت ۱۷:۱۷
کد مطلب : 91342
منبع : خبرگزاری فارس

امام سجاد(ع) با گریه و دعا واقعه عاشورا را تبیین کردند

قم نيوز : استاد سطوح عالی حوزه علمیه قم با بیان اینکه امام سجاد علیه السلام با گریه مستمر و دعا به تبیین عاشورا پرداختند، گفت: عاشورا با عقلانیت، حماسه و عاطفه عجین است و امام از هر سه در تبیین عاشورا استفاده کردند.
امام سجاد(ع) با گریه و دعا واقعه عاشورا را تبیین کردند
امام سجاد(ع) با گریه و دعا واقعه عاشورا را تبیین کردند
به گزارش قم نیوز حجت‌الاسلام سید حسین مؤمنی پیش از ظهر امروز طی سخنانی در صحن صاحب الزمان(عج) حرم مطهر کریمه اهل بیت(س) با بیان اینکه رسالت اصلی امام سجاد(ع) تبیین واقعه عاشورا بوده است، اظهار کرد: حتی گریه های امام سجاد(ع) که به ایشان رئیس گریه کنندگان بر اباعبد الله(ع) می گویند برای تبیین عاشورا بود.

وی با بیان اینکه امام سجاد(ع) فرمودند من فرزند کسی هستم که اجنه زمین و پرندگان آسمان بر او گریه کردند، افزود: گریه بر اباعبدالله(ع) خود دارای فضیلت است و پیامبر(ص) و ائمه(ع) قبل و بعد از امام حسین(ع) بر مصیبت کربلا اشک ریخته و به آن توصیه می‌کردند.

سخنران حرم مطهر کریمه اهل بیت(س) با بیان اینکه گریه و جزع در مصیبت‌هایی که به انسان می‌رسد کراهت دارد، گفت: امام صادق(ع) فرمودند گریه و جزع برای هر فردی که باشد کراهت دارد اما گریه برای امام حسین(ع) نه فقط کراهت ندارد بلکه اجر و ثواب هم دارد.

وی افزود: امام رضا(ع) به ابن شبیب فرمودند «اگر خواستی برای هر چیزی گریه کنی برای امام حسین علیه‌السلام گریه کن» و امام زمان (عج) فرمودند «ای حسین علیه السلام من در کربلا نبودم که شما را یاری کنم اما شب و روز برای شما گریه می‌کنم».

مؤمنی با بیان اینکه گریه بر اباعبدالله(ع) قلب انسان را پاک می‌کند، تصریح کرد: آیت‌الله قاضی فرمودند هر فردی که می‌خواهد سالک شود با گریه و بکاء بر اباعبدالله(ع) می‌تواند به آن برسد زیرا گریه نشانه شکستن دل و خداوند در دل‌های شکسته است.

وی با بیان اینکه امام سجاد(ع) با گریه مستمر و خطبه‌هایی که ایراد کردند به تبیین عاشورا پرداختند، افزود: تبیین عاشورا با عقلانیت، حماسه، عزت، عاطفه و عشق عجین است البته عقلانیت عاشورا عقلانیتی است که با آن خدا را عبادت می‌کنیم نه عقل حسابگر مادی‌گرا.

استاد سطوح عالی حوزه علمیه ابزار دیگر امام سجاد(ع) برای تبیین عاشورا را دعا و مناجات دانست و گفت: بالاترین و عالی‌ترین مضامین در صحیفه سجادیه وجود دارد و امام سجاد(ع) این مضامین عالی را به سایر مردم زمان خود و آیندگان هدیه داده‌اند.

وی خاطرنشان کرد: امام سجاد(ع) در میان معصومین(ع) از همه بیشتر مصیبت دیدند و در شرایط سخت‌تری زندگی کردند اما توانستند به زیبایی در قالب دعا، گریه و خطبه‌هایی که ایراد کردند به تبیین عاشورا بپردازند.

انتهای پیام/ 137
https://qomnews.ir/vdcirpa3.t1az52bcct.html
نام شما
آدرس ايميل شما