کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

سند جامع آب در مدیریت منابع قم تدوین شود

خبرگزاری تسنیم , 24 شهريور 1399 ساعت 23:58

فرماندار قم با بیان اینکه یکی از موانع جدی توسعه استان قم کمبود آب است گفت: با تخصیص اعتبارات لازم و مطالعات علمی، سند جامع آب در مدیریت مناسب منابع در قم تدوین شود.


به گزارش قم نیوز مرتضی حیدری ظهر امروز در دومین جلسه شورای حفاظت از منابع آب شهرستان در تالار امام رضا(ع) فرمانداری با تأکید بر اهمیت مدیریت منابع آب اظهار داشت: یکی از موانع جدی در مسیر توسعه قم، کمبود آب است و با توجه به عدم مدیریتی که در تأمین آب در بخش صنعت وجود دارد و در این شرایط موضوع توسعه قم در ابهام باقی ‌مانده است.

وی تصریح کرد: بر اساس مطالعات 15 میلیون مترمکعب کمبود آب در حوزه صنعت قم وجود دارد تا به میزان استاندارد و نرمال در جهش تولید برسیم، در حال حاضر از 23 میلیون مترمکعب آب مورد نیاز در صنعت تنها 8 میلیون مترمکعب تأمین می‌شود.

حیدری با تأکید بر اینکه از طرفی منابع زیادی در اختیار کشاورزان قرار گرفته و با این میزان مصرف آب، ارزش‌افزوده تولیدات کشاورزی نیز رقم چشمگیری نیست، عنوان کرد: کشاورزان همچنان با مشکلات معیشتی روبه‌رو هستند و این مسئله نشان‌دهنده عدم مدیریت در اصلاح الگوی کشت است.

فرماندار قم گفت: ذخیره آب در سد کوچری و 15 خرداد نیز 240 میلیون مترمکعب است و به میزان 30 میلیون مترمکعب از ذخیره آب استفاده‌ای نمی‌شود، این میزان آب نیاز به مدیریت کامل منابع دارد تا در بخش شرب نیازی به تأمین آب از دیگر منابع نباشیم و بتوان برای بخش کشاورزی و صنعت ظرفیت‌سازی کرد.

وی اضافه کرد: با تخصیص اعتبارات لازم و مطالعات علمی، سند جامع آب در مدیریت مناسب منابع در قم تدوین شود، متأسفانه فقدان چنین سندی، توسعه قم را با چالش جدی در مواجهه با کمبود آب روبه‌رو کرده است.

انتهای پیام/ 137


کد مطلب: 91351

آدرس مطلب :
https://www.qomnews.ir/fa/news/91351/سند-جامع-آب-مدیریت-منابع-قم-تدوین-شود

قم نیوز
  https://www.qomnews.ir