دوشنبه ۲۴ شهريور ۱۳۹۹ ساعت ۲۳:۰۴
کد مطلب : 91354
منبع : خبرگزاری فارس

تلاش برای تبدیل علوم انسانی به علوم انسانی اسلامی

قم نيوز : عضو کمیته علمی همایش نقش معرفت دینی در علوم انسانی گفت: این نهاد علمی در تلاش است تا علوم انسانی را به علوم انسانی اسلامی تبدیل کند و برای تحقق این هدف زمان طولانی نیاز است.
تلاش برای تبدیل علوم انسانی به علوم انسانی اسلامی
تلاش برای تبدیل علوم انسانی به علوم انسانی اسلامی
به گزارش قم نیوز محمد فتحعلی خانی در نشست خبری که در پژوهشگاه حوزه و دانشگاه برگزار شد، با اشاره به مسؤولیت سنگین این نهاد علمی برای بازسازی علوم انسانی و رسیدن به علوم انسانی اسلامی، اظهار کرد: انجام این کار تا رسیدن به هدف نهایی به یک زمان محدود ختم نمی شود و باید در مدت زمان طولانی سپری شود تا بتواند محقق شود.

وی با تاکید براینکه باید تمهیداتی اندیشید که این برنامه با سرعت بیشتری انجام شود، گفت: امیدواریم به زودی علوم انسانی بومی و اسلامی شود و در خدمت تحقق آرمان های جمهوری اسلامی قرار گیرد.

 رئیس گروه فلسفه و کلام پژوهشگاه حوزه و دانشگاه به اقداماتی که در این نهاد علمی انجام می‌شود اشاره و عنوان کرد: با گروه ها و مراکز هم سو و هم فکر در این زمینه همکاری هایی صورت گرفته است.

وی حرکت هایی را که در دوره آغاز شده است را مورد توجه قرار داد و گفت:در دوره اخیر از دو جهت حرکت هایی آغاز شده است که با توجه به نزدیک شدن مطالعات به سمت واقعیت های عینی و کاربردی بتوانیم علوم انسانی موجود که با وجود شعارها و آرمان های موجود هنوز اسلامی نشده را برای تحقق اهداف جامعه اسلامی پیرایش کنیم.

فتحعلی با عنوان اینکه عمق فلسفی مباحث باید در حالی بیان شود که با واقعیت های عینی نیز در تماس باشد، تصریح کرد: در همین راستا کار از طریق مراکزی مثل مرکز مشاوره خانواده، مرکز تسهیل گری و برخی از فعالیت ها در قالب شرکت های دانش بنیان مورد پیگیری قرار می گیرد.

وی با بیان اینکه از دیگر اقدامات انجام شده گستردن دامنه مشارکت کنندگان و همکاران پژوهشگاه است، عنوان کرد: ایده بازسازی علوم انسانی منحصر به جامعه اسلامی ما نیست بلکه ایده فراگیر است.

عضو کمیته علمی همایش نقش معرفت دینی در علوم انسانی اضافه کرد: جریان های انتقالی به معنای جامع کلمه حتی در کشورهای غربی نیز وجود دارند و تلاش می‌ کنند علوم انسانی را از عناصر مختلف که جامعه را به عدالت اجتماعی منتهی نمی کند مورد پیرایش قرار دهد.

وی افزود: ما مشارکت کنندگان در این مقصد و سمت و سو را شناسایی کرده و با آنها وارد تعامل جدی و بحث های بنیادین و کاربردی شده ایم.

فتحعلی خانی خاطرنشان کرد: کنفرانس های بین المللی می‌ تواند در این زمینه کمک فراوانی در تحقق اهدافمان داشته باشد و پژوهشگاه را نیز در این مأموریت یاری کند.

وی با بیان اینکه کنفرانس نقش معرفت دینی در علوم انسانی نیز مأموریت کلی پژوهشگاه را دنبال می‌ کند و مصداقی از نیت کلی است، تصریح کرد: در پاییز امسال این برنامه به سرانجام می‌ رسد و امیدواریم تجربه خوبی برای تسریع مأموریت پیش رو باشد.

رئیس گروه فلسفه و کلام پژوهشگاه حوزه و دانشگاه در پایان با اشاره به اهداف برگزاری نشست های بین المللی و کنفرانس های بین دولت ها خاطرنشان کرد: ما با این کار ضمن این که علوم انسانی را محقق می‌ کنیم آن را به سمت کارآمد کردن و کاربردی کردن برای حل مشکلات جامعه پیش می‌بریم.

انتهای پیام/ 137
https://qomnews.ir/vdcbafb9.rhb8spiuur.html
نام شما
آدرس ايميل شما