سه شنبه ۱ مهر ۱۳۹۹ ساعت ۱۷:۳۲
کد مطلب : 91509
منبع : خبرگزاری فارس

استفاده از ظرفیت کارشناسان نظام مهندسی در تهیه طرح‌های مرتع‌داری

قم نيوز : سرپرست معاونت فنی اداره‌کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان قم با تاکید بر اینکه صاحبان پروانه‌های چرای دام باید تا پایان سال آینده طرح‌های مرتع‌داری خود را ارائه و تعیین تکلیف کنند، گفت: بر اساس تفاهم‌نامه‌ای که با سازمان نظام مهندسی داشته‌ایم، مرتع‌داران می‌توانند از ظرفیت کارشناسان مرتع و جنگل در این سازمان بهره‌مند شوند.
استفاده از ظرفیت کارشناسان نظام مهندسی در تهیه طرح‌های مرتع‌داری
استفاده از ظرفیت کارشناسان نظام مهندسی در تهیه طرح‌های مرتع‌داری
به گزارش قم نیوز مرتضی داودی در گفت‌وگو با اشاره به صدور قابل توجه پروانه‌های چرای دام در این اداره‌‌کل اظهار کرد: پروانه‌های چرای دامی که تا پایان سال 98 صادر شده‌اند باید حداکثر تا پایان سال 1400 نسبت به تهیه و اجرای طرح مرتع‌داری آنان اقدام شود در غیر این صورت پروانه‌های صادره بدون اعتبار خواهند بود.

وی اضافه کرد: صاحبان پروانه موظفند در بازه زمانی باقیمانده ضمن مراجعه به ادارات منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان، درخواست تهیه طرح مرتعداری را ارائه دهند و پس از اعلام درخواست توسط صاحبان پروانه چرای دام، نسبت به تهیه طرح‌های مرتعداری اقدام خواهد شد.

سرپرست معاونت فنی اداره‌کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان قم عنوان کرد: در برخی از مناطق، نیازمند اجرای طرح حفاظت و قرق و در برخی دیگر از مناطق که شاهد پوشش گیاهی کمتر از 10 درصد هستیم بایست اقدام به افزایش پوشش گیاهی نماییم.

وی از برگزاری نشستی به‌منظور افزایش تعاملات و همکاری‌های بین اداره‌کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان قم و سازمان نظام مهندسی این استان یاد کرد و گفت: در این جلسه با حضور مسؤولان عالی این دو مجموعه تفاهمی صورت گرفت تا مرتع‌دارانی که می‌خواهند طرح تهیه کنند اما توان انجام آن را ندارند از ظرفیت کارشناسان مرتع و جنگل سازمان نظام مهندسی بهره‌مند شوند.

وی خاطرنشان کرد: سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور برای استان قم 59 هزار هکتار تهیه طرح مرتعداری تلفیقی دیده که باید با مشارکت مرتع‌داران تهیه و ارایه شود.

داوودی خاطرنشان کرد: مرتعدارانی که متقاضی تهیه طرح مرتعداری هستند از طرف اداره کل به نظام مهندسی معرفی شده و سازمان نظام مهندسی نیز کارشناسانی که توانایی و تجربه تهیه طرح را دارند شناسایی کرده و به مرتع‌داران معرفی خواهند کرد.

وی با تاکید بر اینکه استان قم در حوزه صدور پروانه‌های چرای دام یکی از استان‌های پیش‌رو است، تصریح کرد: تاکنون از مجموع 723 هزار هکتار مراتع استان، در سطحی به وسعت 307 هزار هکتار طرح مرتع‌داری تهیه شده است.

وی افزود از مجموع 261 سامان عرفی موجود برای 94 فقره آن سند قرارداد اجرای طرح مرتعداری صادر شده است و برای باقیمانده مراتع استان به دنبال استفاده از ظرفیت مرتع‌داران هستیم.

داودی با اشاره به اینکه بیش از 90 درصد پروانه‌های چرا در قالب شورایی و به صورت گروهی صادر شده است، عنوان کرد: این شوراها به عنوان نماینده بهره‌برداران عرفی هستند و اکنون موظفند نسبت به اجرای طرح مرتع‌داری اقدام کنند.

انتهای پیام/ 137
https://qomnews.ir/vdcdnk0n.yt0fz6a22y.html
نام شما
آدرس ايميل شما