کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

باید از خودرومحوری در مدیریت شهری فاصله بگیریم

خبرگزاری فارس , 1 مهر 1399 ساعت 18:34

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان قم گفت: خودرومحوری در مدیریت شهری، منجر به استفاده هرچه بیشتر از موتورسیکلت و خودرو در سفرهای درون شهری می شود که نتیجه ای جز تخریب محیط زیست نخواهد داشت.


به گزارش قم نیوز سید رضا موسوی مشکینی با اشاره به فرارسیدن «روز جهانی بدون خودرو» اظهار کرد: امروزه یکی از چالش‌ها و معضلات جدی زیست محیطی در سطح جهان، افزایش چشمگیر آلودگی هوا و گرمایش زمین ناشی از سوخت‌های فسیلی است.

وی با بیان اینکه خودروها و موتورسیکلت‌ها از منابع اصلی ایجاد آلودگی هوا در کلانشهرها به ویژه در روزهای سرد سال هستند، خاطرنشان کرد: استفاده کمتر از وسایل نقلیه شخصی نه فقط یک شعار زیست محیطی، بلکه ضرورتی اجتناب ناپذیر برای تأمین امنیت و سلامت عمومی جامعه است که باید مورد توجه همه مردم و مسؤولان قرار بگیرد.

موسوی خودرومحوری در مدیریت شهری را از مهمترین عوامل رشد و توسعه روزافزون استفاده از خودرو در کشورمان دانست و گفت: تا هنگامی که بدون توجه به ایجاد زیرساخت‌های لازم برای حمل و نقل عمومی، دوچرخه سواری و پیاده روی، فقط خیابان‌ها و بزرگراه‌ها را توسعه دهیم، استفاده از وسایل نقلیه شخصی در سفرهای درون شهری افزایش می یابد.

وی با بیان اینکه استفاده از خودرو و موتورسیکلت علاوه بر ایجاد آلودگی صوتی، هزینه‌ها و خسارت‌های بسیاری در حوزه بهداشت و درمان نیز به جامعه تحمیل کرده و بیماری‌های روانی و ناهنجاری‌های اجتماعی بسیاری را نیز به دنبال دارد، گفت: فرهنگسازی و آگاهی بخشی در رابطه با استفاده هرچه بیشتر از دوچرخه و پیاده روی بسیار اهمیت دارد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان قم با اشاره به فرارسیدن روزهای سرد سال و بروز پدیده وارونگی دما در فصل پاییز و زمستان، گفت: با توجه به شیوع بیماری کرونا، پیاده روی در مسیرهای کوتاه و دوچرخه سواری در سفرهای درون شهری، می‌تواند بهترین راهکار برای کاهش آلودگی هوا و حفظ محیط زیست باشد.

وی با اشاره به اجرای طرح «سه شنبه‌های بدون خودرو» در قم و لزوم توسعه این اقدام ارزشمند، تصریح کرد: بیایید با استفاده کمتر از خودرو و موتورسیکلت، سلامتی، تندرستی و آسمان آبی را به خودمان و دیگران هدیه داده و میراث شایسته ای را برای فرزندانمان به یادگار بگذاریم.

انتهای پیام/ 137


کد مطلب: 91510

آدرس مطلب :
https://www.qomnews.ir/fa/news/91510/باید-خودرومحوری-مدیریت-شهری-فاصله-بگیریم

قم نیوز
  https://www.qomnews.ir