کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

نگاهی به زندگی، آثار و فعالیت های آیت الله ممدوحی

خبرگزاری مهر , 2 مهر 1399 ساعت 15:10

آیت الله شیخ حسن ممدوحی پس از سال‌ها تحمل رنج بیماری سرطان شامگاه سه شنبه دارفانی را وداع گفت.


به گزارش قم نیوز آیت الله ممدوحی، نماینده سابق مردم کرمانشاه در مجلس خبرگان رهبری، به دلیل ابتلاء به سرطان شامگاه سه شنبه دار فانی را وداع گفت.

آیت الله حسن ممدوحی در سال ۱۳۱۸ هجری شمسی در کرمانشاه در خانواده‌ای متدین و دانش دوست چشم به جهان گشود. پدرش به پیشه تجارت اشتغال داشت و خود، تا شرح لمعه را خوانده و بر آن مسلّط بود. خانه ایشان در کرمانشاه محل رفت و آمد روحانیان و علمای شهر بود.

دوران تحصیل‌

آیت‌الله ممدوحی در هفت سالگی به دبستان رفت و پس از اتمام تحصیلات کلاسیک به تحصیل علوم دینی روی آورد، امّا این مسأله ابتدا با مخالفت خانواده‌اش رو به رو بود. از این رو، وی چهل زیارت عاشورا در حالت ایستاده نذر کرد. عازم شدن او به قم در زمانی بود که بخشی از دروسِ دوره مقدمات را به پایان برده بود. در قم به تکمیل دروس دوره مقدمات پرداخت و سپس به درس شرح لمعتین رفت‌. حجره او در قم در مدرسه علمیه حجتیه قرار داشت.

با پایان یافتن دوره سطح‌، به درس خارج استادان برجسته دوره خود رفت و در کنار آن از تحصیل علوم عقل و حکمت نیز باز نماند و از شاگردان دروس عمومی و خصوصی علامه طباطبایی (ره‌) به شمار می‌آمد و مدت زیادی از وقت خود را به مباحثه‌، دقت و ملازمه با استادان خود می‌پرداخت که باعث شد خاطرات بسیاری از آن بزرگواران در سینه داشته باشد. همچنین در دروس اخلاق آن روزگار شرکت ویژه داشت و از این رهگذر، به تهذیب نفس و کسب ملکات فاضله می‌پرداخت‌. او در این سال‌ها، از تدریس آنچه آموخته بود، دریغ نکرد برخی از کتب را بارها تدریس کرد.

فعالیت‌های علمی و فرهنگی‌

زندگی آیت‌الله ممدوحی سرشار از تلاش‌های علمی و فرهنگی است‌. این عالم بزرگوار در سال‌های عمر خود بارها کتب درسی فقهی و اصولی تا سطح کفایة الاصول را تدریس کرد و از این رهگذر شاگردان بسیاری را تربیت نموده است‌؛ امّا با توجه به نیاز حوزه‌های علمیه به آشنایی با علوم عقلی و با توجه به ضرورت‌های موجود در جهان اسلام و با سفارش آیت‌الله جوادی آملی‌، به تدریس علوم عقلی روی آورد.

آیت‌الله ممدوحی طی سال‌ها کتب فراوانی را تألیف و به عالم اسلام ارزانی داشته است که از آن میان می‌توان به شرح صحیفه سجادیه‌، شرح نهج‌البلاغه‌، شرح رسالة الولایة علامه طباطبایی‌، رساله‌ای در علم امام‌، حقوق اساسی‌، انسان و جهان در شناخت مکتب اسلام‌، اجتهاد و تقلید، حکمت حکومت فقیه و شرح رسالة الوجود کاشف الغطاء اشاره کرد.

او بارها در مجامع عمومی و در شهرهای گوناگون به سخنرانی و تبلیغ مبانی اسلام و شیعه پرداخته است که همواره با استقبال اقشار گوناگون‌، به ویژه جوانان برومند رو به رو شده است‌.

فعالیت‌های سیاسی‌

آیت‌الله ممدوحی با نخستین بارقه‌های مبارزه با رژیم طاغوت‌، به صف مبارزان پیوست و در طول سالیان حکومت خاندان پهلوی از هیچ تلاشی در راه مبارزه با آن حکومت فروگذار نکرد که بر اثر آن‌، بارها مورد تعقیب و تهدید قرار گرفت‌.

او همکاری خود با جامعه مدرسین حوزه علمیه قم را از همان سال‌ها آغاز کرد و در امور گوناگون به برنامه‌ریزی برای مبارزه منسجم می‌پرداخت‌. او در اماکن و شهرهای گوناگون سخنرانی‌های تندی علیه رژیم شاه انجام می‌داد که گاه به دستگیری و بازداشت او می‌انجامید.

علاوه بر آن‌، آیت‌الله ممدوحی با شناخت هجمه‌های فرهنگی و ضرورت تلاش فرهنگی برای خنثی کردن شبهه‌های مارکسیسم و کمونیسم به تلاش برای آشنایی جوانان با مبانی اسلام و نقد دیدگاه‌های مکاتب التقاطی می‌پرداخت‌.
انتهای پیام / 137


کد مطلب: 91532

آدرس مطلب :
https://www.qomnews.ir/fa/news/91532/نگاهی-زندگی-آثار-فعالیت-های-آیت-الله-ممدوحی

قم نیوز
  https://www.qomnews.ir