کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

حجت‌الاسلام پناهیان:

کسی که در دلش از حکم ولی خدا احساس نارضایتی کند ایمان ندارد

خبرگزاری حوزه نیوز , 6 مهر 1399 ساعت 11:15

استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه دعوای اصلی پیامبر(ص) با مشرکان بر سر مسأله ولایت بوده، گفت: اینکه مشهورترین حدیث نبوی این است که پیامبر برای اتمام مکارم اخلاق مبعوث شدند به خاطر به حاشیه راندن مسأله ولایت و ریاست بر جامعه است.


به گزارش قم نیوز حجت‌الاسلام علیرضا پناهیان شب گذشته طی سخنانی در حرم مطهر کریمه اهل بیت(س) با اشاره به اینکه مردم مکه قبل از اسلام هم بسیاری از آداب اجتماعی را می‌فهمیدند و مشکلشان این بود که ذهنیت مناسبی نسبت به ولایت نداشتند، اظهار کرد: این ذهنیت مناسب این است که خداوند متعال می‌فرماید به خدا سوگند اگر اختلافی در جامعه پدید بیاید و پیامبر حکمی کند اما کسی در دلش از حکم او احساس نارضایتی کند ایمان ندارد.

وی با بیان اینکه مشرکان قبل از اسلام مخالف خداوند نبودند و مشکلشان سیاسی بوده و با ولایت و ریاست پیامبر(ص) مشکل داشتند، افزود: آنها بت که می‌پرستیدند می‌گفتند این بت‌ها شفیعان ما در درگاه خداوند هستند یعنی خدا را قبول داشتند.

استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به اینکه در صدر اسلام همه منتظر ظهور پیامبر خاتم بودند و فقط دعوا سر مصداق بوده و گرنه اصل وجود خدا و رسول را قبول داشتند، گفت: جامعه مکه قبل از اسلام یک جامعه اخلاقی بوده برای انسان امینی مانند پیامبر(ص) ارزش قائل بودند و با اصل و فرع عبادت خداوند هم مشکلی نداشتند و خودشان اهل عبادت بودند.

وی با بیان اینکه  امام صادق علیه‌السلام فرمودند دوران جاهلیت به این خاطر بود که مردم امام خود را نمی‌شناختند وگرنه حج آن‌ها با حج بعد از اسلام تفاوت چندانی نداشت، افزود: مشهورترین حدیث نبوی که می‌گوید پیامبر(ص) برای اتمام مکارم اخلاق مبعوث شدند هیچ منبع و سندی جز ابوهریره ندارد تا این القاء را بکنند که پیامبر(ص) برای اتمام مکارم اخلاق مبعوث شده و مسائل سیاسی را به حاشیه ببرند.

حجت‌الاسلام والمسلمین پناهیان با بیان اینکه جامعه ما یک جامعه ولایت‌پذیر است و ولایت از امام خمینی(ره) به مقام معظم رهبری رسیده و آب از آب تکان نخورد، افزود: اگر نقایصی هم در برخی موارد در دین مردم وجود دارد قابل اغماض است و اصل دین که ولایت است را تا حدود زیادی قبول دارند.
انتهای پیام / 137


کد مطلب: 91607

آدرس مطلب :
https://www.qomnews.ir/fa/news/91607/کسی-دلش-حکم-ولی-خدا-احساس-نارضایتی-کند-ایمان-ندارد

قم نیوز
  https://www.qomnews.ir