کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

برگزاری جلسات دادرسی الکترونیکی زندان با دادسرای عمومی و انقلاب قم

پايگاه اطلاع رسانی قم نیوز , 6 مهر 1399 ساعت 23:06

دادستان عمومی و انقلاب قم از اجرای دادرسی الکترونیک در استان قم خبر داد.


به گزارش قم نیوز حجت الاسلام و المسلمین غریب با بیان اینکه توسعه دادرسی الکترونیک و ایجاد سیستم هوشمند قضایی در اولویت برنامه‌های سال جدید دستگاه قضایی قرار دارد، گفت: اجرای دادرسی الکترونیک و غیر حضوری، علاوه بر تضمین سلامت مراجعان و همکاران، گام مهمی در کاهش زمان رسیدگی به پرونده، کاهش هزینه های سیستم قضایی و افزایش سرعت انجام کارها، افزایش کیفیت رسیدگی و امنیت قضایی و اداری، بر می دارد.

 دادستان قم از اقدامات صورت گرفته در راستای راه اندازی دادرسی الکترونیک اذعان داشت: در این نوع دادرسی، ارتباط زندانی با قاضی پرونده به صورت مجازی برقرار می شود و امکان حضور غیر فیزیکی در دادگاه برای زندانی از طریق ویدئو کنفرانس مهیا شده است.

وی ادامه داد: با تجهیز کامل محلی در زندان و بازداشتگاه قم و سایر استانها، زندانیان به صورت ویدیویی و زنده با مراجع رسیدگی کننده پرونده قضایی خود ارتباط برقرار می کنند و فرایند دادرسی انجام می گیرد.

حجت الاسلام و المسلمین غریب به اجرای موفقیت آمیز این طرح در ماه گذشته اشاره کرد و افزود: در نیمه دوم شهریور ماه، تنها در دادسرای عمومی و انقلاب قم با دستور مقام قضایی، 30 دادرسی مجازی از دادسرا با زندان لنگرود قم، زندان ساحلی، بازداشتگاه، زندان ساوه، اردوگاه و دیگر زندان ها با مرجع قضایی صورت گرفته است.

دادستان قم گفت: این روش هم در راستای رسیدگی به پرونده و همچنین به منظور دیدار غیرحضوری و چهره ‌به چهره قضات با زندانیان جهت حل مسائل و مشکلات آنان و اعطای مرخصی به زندانیان قابلیت اجرا دارد.

این مقام قضایی با اشاره به امنیت بالای این روش به دلیل استفاده از فیبر نوری بیان داشت: جلوگیری از هزینه های اضافی و پیشگیری های لازم در خصوص خطرات اعزام زندانی به دادگاه، پیشگیری از شیوع بیماری کرونا و دیگر بیماری ها، تسریع در عملکرد و کاهش اطاله دادرسی از دیگر اهداف این امر است.

حجت الاسلام و المسلمین غریب افزود: امیدواریم که بزودی امکان برقراری ارتباط با کل کشور در هر شعبه به صورت مستقل ایجاد شود.

انتهای پیام / 105


کد مطلب: 91625

آدرس مطلب :
https://www.qomnews.ir/fa/news/91625/برگزاری-جلسات-دادرسی-الکترونیکی-زندان-دادسرای-عمومی-انقلاب-قم

قم نیوز
  https://www.qomnews.ir