چهارشنبه ۹ مهر ۱۳۹۹ ساعت ۲۱:۴۳
کد مطلب : 91703
منبع : خبرگزاری تسنیم

گرانی افسارگسیخته در بازار قم

قم نيوز : گرانی مایحتاج مردم و کالاهای اساسی گلوی مردم را فشرده و سفره‌های آن‌ها را روزبه‌روز کوچک‌تر کرده است.
گرانی افسارگسیخته در بازار قم / وقتی حبوبات و برنج لاکچری می‌شود
گرانی افسارگسیخته در بازار قم / وقتی حبوبات و برنج لاکچری می‌شود
به گزارش قم نیوز این روزها در هر جا قدم می‌گذاری وضعیت بازار و گرانی افسارگسیخته پای ثابت گفت‌وگوی مردم شده  از خیابان، بازار، وسایل حمل‌ونقل گرفته تا دورهمی های ساده این شبحِ گرانی دادوبیداد مردم را درآورده است؛ مردمی که پا به‌پای مسئولان نظام  بلکه در خط مقدم همه مسائل مختلف کشور حضوری پررنگ و حماسی از خود به یادگار گذاشته‌اند ولی مسئولان این روزها انگار دیگر این مردم وفادار را نمی‌شناسند و آن‌ها را در گرداب گرانی و تورم و مشکلات تنها گذاشته‌اند.

شاید تحریم و جنگ اقتصادی اندکی اقتصاد کشور را بیمار کرده باشد ولی نمی‌توان همه مشکلات را پای تحریم ظالمانه گذاشت چراکه  عواملی هستند که از تحریم ظالمانه‌تر بوده و اگر مسئولان در این شرایط دست دلالان و سودجویان بازار کنونی را قطع می‌کردند و کنترلی بر بازار داشتند اکنون وضعیت چنین نبود.

مگر گرانی انواع میوه، شیر و لبنیات و گوشت و مایحتاج مردم ربطی به تحریم دارد؟ کشوری که در زمینه کشاورزی، تولید امنیت غذایی و .... روی پای خود ایستاده و حتی به کشورهای همسایه صادرات دارد گرانی لحظه‌ای کالا و مایحتاج سفره مردم آن جای تردید و سؤال دارد.

این روزها مردم قهرمان ما باید علاوه بر تحریم دشمن تحریم خودی‌هایی که برای سودجویی بازار را قبضه کرده و باعث کوچک شدن سفره مردم شدند را باید بیشتر تحمل کنند خود تحریمی‌هایی که با ایجاد بازار سیاه عرصه را بر مردم تنگ و گلوی آن‌ها را در شرایط سخت کرونایی امروز فشار می‌دهند که آدم را یاد این ضرب‌المثل انداخته که « از ماست که برماست».

 باور داریم کشور در شرایط خاص و تحریم و فشار قرار دارد ولی برخی گرانی‌های لحظه‌ای و افسارگسیخته هیچ ارتباطی به تحریم ندارد که هیچ؛ بلکه نشان از بی‌تدبیری و عدم نظارت و برخورد جدی با مسببان این گرانی دارد مگر گرانی کره و لبنیات و برنج و مرغ و ...مانند خودرو ربطی به تحریم دارد چرا باید مردم در کنار شرایط سخت کرونا نگران کوچک شدن سفره‌های خود باشند؟ چرا باید یک پدر ایرانی شرمنده خانواده خود باشد؟.

در گزارش‌های میدانی از میدان‌های مختلف تره‌بار، بازار مواد غذایی و خشکبار و غیره پای همشهریان قمی نشستیم. آن‌ها از عدم نظارت جدی بر بازار و کنترل نکردن آن گلایه‌هایی داشتند.

وقتی حبوبات و برنج لاکچری می‌شود

در کنار مغازه‌های خواربار و حبوبات فروشی یکی از میدان‌های شهر قم پرسه زده و پای صحبت فروشندگان و مردم می‌نشینم یکی از شهروندان قمی که یک بانوی میان‌سال است می‌گوید: قبلاً از برنج ایرانی استفاده می‌کردیم ولی قیمت برنج ایرانی افزایش یافته؛ همسر من بازاری است و براثر کرونا شغل خود را ازدست‌داده و الان خانه‌نشین است اکنون با خیاطی روزگار خود را سپری می‌کنم مجبوریم از برنج هندی و پاکستانی استفاده کنیم؛ برنجی که درگذشته بین 80 تا 90 هزار تومان بود یک‌دفعه به 180 و بعضاً به 190 رسید آیا این انصاف است گوشت که از سفره‌ها رفت اکنون هم دیگر برنج نخوریم.

«سمیه میرمحمدی» با اشاره به یکسان نبودن قیمت برنج‌ها در مغازه‌ها بیان می‎کند: چندین مغازه این میدان را رفتم یک برند برنج را هرکدام به قیمتی به فروش می‌رسانند چرا قیمت‌ها کنترل نمی‌شود حبوبات هم که شده کالای باکلاس و لاکچری. به‌قدری قیمت‌ها بالا رفته که داد همه را درآورده و کسی هم پاسخگو نیست.

به چند مغازه رفته و قیمت برنج را پرس‌وجو کردم وقتی با قیمت لحظه‌ای و ناهماهنگ فروشندگان روبرو شدم که برخی 150 هزار تومان، برخی دیگر 180 و حتی طبق گفته یک خواربارفروش که اگر امروز نخرید فردا 200 هزار تومان می‌شود حال فهمیدم این بانوی قمی چه می‌کشد؟ پس نظارت‌ها کجا است؟

کاهش مصرف لبنیات

یکی دیگر از شهروندان قمی با اشاره به وضعیت لبنیات عنوان می‌کند: از وجود مشکلات و تنگناهایی که در کشور وجود دارد مطلعیم درک می‌کنیم دولت در چه شرایطی قرار دارد مگر گرانی و انفجار قیمت یک‌باره لبنیات هم به تحریم ارتباط دارد؟ ما کشوری تولیدکننده و متکی به داشته‌های خود هستیم چرا باید قیمت شیر، کره و پنیر و ماست به این وضعیت برسد؟

«سجاد احمدلو» می‌افزاید: گوشت که از سفره مردم پرکشید یعنی مردم صبحانه را هم حذف کنند شیر را امروز قیمتی می‌خریم فردا می‌بینیم قیمت‌ها دو برابر شده است آخر چرا کسی رسیدگی نمی‌کند افراد نیازمند و کم برخوردار چه باید بکنند؟ خانواده‌هایی که سالمند و یا کودک در سن رشد دارند یعنی دیگر شیر مصرف نکنند؟

به گفته وی طبق آنچه از چند دوست و آشنا و همکار پرسیدم مشخص‌شده دیگر شیر و لبنیات هم از سید مصرفی مردم حذف‌شده است اگر یک حساب سرانگشتی بزنیم می‌بینیم برای یک صبحانه عادی و ساده چقدر باید هزینه کنیم.

از چند فروشگاه و فروشنده لبنیات سنتی و یا سوپرمارکت یک مصاحبه میدانی گرفتم. طبق گفته‌های آن‌ها چند برند بزرگ و شرکت لبنیاتی اقدام به افزایش محصول خود کرده‌اند هم‌چنین نهاده و خوراک دام هم افزایش و باعث گرانی شیر شده است تا جایی که مصرف شیر در این روزهای اخیر کاهش شدیدی یافته است.

گرانی و تورم از کرونا کشنده‌تر است

به جمع چند بازنشسته‌ای که دریکی از بوستان‌های کوچک شهر گرم صحبت کردن هستند می‌روم باب گفت‌وگو را با یک نفر از آن‌ها بازمی کنم یک بازنشسته راه‌آهن است و از او درباره وضعیت بازار می‌پرسم با گلایه می‌گوید: وضعیت بازار که پرسیدن ندارد حتی یک کودک 6 ساله دیگر می‌فهمد چه وضعی است گرانی مردم را رنجیده من 27 سال کارمند راه‌آهن هستم مستأجر هستم تیرماه گذشته صاحب‌خانه به‌جای انصاف به خاطر شرایط کرونا رهن و پول پیش بیشتری خواست یعنی 5 برابر پولی که داده بودم من هم به دلیل اینکه توانایی املاک گردی نداشتم و می‌دانم نمی‌توانم مسکن مناسبی را پیدا کنم زیر بار بدهی رفتم.

«سید رضا میر طاهری»عنوان می‌کند: نه بر بازار مسکن و نه بر املاکی‌ها نظارت وجود دارد حال از مسکن بگذریم اکنون کالاهای موردنیاز مردم چرا باید بدون نظارت در بازار عرصه شود وضعیت وحشت گرانی و بازار بریا مردم خطرناک‌تر از کرونا است .

یک جوان قمی هم بیان می‌کند: من فارغ‌التحصیل کارشناسی ارشد روانشناسی هستم و بیکارم پول‌تو جیبی خود را از پدرم می‌گیرم والدینم هردو بیمار و ماهانه هزینه‌های سنگین درمانی دارند حال با این وضعیت گرانی و بازار و بیکاری هیچ امیدی به آینده ندارم و از تحصیل پشیمان شدم.

«رضا متقیان» می‌افزاید: اکنون 35 سال دارم، دوستانم از من کوچک‌تر هستند و هرکدام تشکیل خانواده داده‌اند با وجوداین تورم و گرانی که حتی از فراهم کردن مایحتاج ساده خود می‌مانی مگر می‌شود به ازدواج و تشکیل خانواده هم امید بست.

گفتنی است این مصاحبه‌های میدانی تنها جزئی از رنج و درد شهروندان قمی است که باید در کنار شرایط سخت کرونا که به بسیاری از اصناف و مشاغل مردم آسیب‌دیده امروز باید شرایط سخت بازار و گرانی افسارگسیخته را تحمل کنند.

انتهای پیام/ 137
https://qomnews.ir/vdcjtaeh.uqevyzsffu.html
نام شما
آدرس ايميل شما