سه شنبه ۱۵ مهر ۱۳۹۹ ساعت ۱۳:۵۰
کد مطلب : 91823
منبع : خبرگزاری فارس

اقناع مردم در برابر خطرات کرونا نیازمند عملیات رسانه ای منسجم است

قم نيوز : راهکارهای مختلف برای عملیات منسجم در ایجاد جو روانی در آگاه سازی مردم جامعه از خطر شیوع ویروس کرونا در نشست مشترک اصحاب رسانه، معاون اجتماعی نیروی انتظامی و معاون مطبوعاتی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قم مورد بررسی قرار گرفت.
اقناع مردم در برابر خطرات کرونا نیازمند عملیات رسانه ای منسجم است
اقناع مردم در برابر خطرات کرونا نیازمند عملیات رسانه ای منسجم است
به گزارش قم نیوز افزایش مرگ و میر بیماران مبتلا به کرونا خبری نگران کننده بود که در آغاز موج سوم شیوع کرونا منتشر شد. ویروسی است که چند ماهی است کادر درمان را نه تنها در قم بلکه در تمام نقاط ایران و جهان با خود درگیر کرده است و باید تمهیداتی اندیشیده شود تا آرامش و سلامتی را به جامعه بازگرداند.

در همین راستا سرهنگ حاجی زاده معاون اجتماعی نیروی انتظامی استان قم از رسانه‌ها برای هم اندیشی در خصوص بررسی «تاکتیک‌ها و تکنیک‌های مرتبط با کرونا ویروس» دعوت کرد تا راهکارهای مختلف مورد بررسی قرار بگیرد.

سرهنگ مهرداد حاجی زاده در ابتدای این جلسه با اشاره به اینکه در جامعه آنگونه که شایسته است مردم پروتکل‌های بهداشتی را رعایت نمی‌کنند، اظهار کرد: اقدامات دستگاه‌های متولی به ویژه کادر درمان تا زمانی که همراهی مردم وجود نداشته باشد نمی‌تواند راهگشا باشد.

وی افزود: عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی توسط مردم می‌تواند دلایل گوناگونی داشته باشد که از آن جمله می توان به مباحثی مانند توجیه نشدن مردم با واقعیت این ویروس مرگبار و یا ترس نداشتن از این ویروس مهلک اشاره کرد.

معاون اجتماعی نیروی انتظامی استان قم اضافه کرد: به نظر می‌رسد در حوزه اغنا سازی همگانی موفقیت چندانی نداشته‌ایم و در این راستا باید به گونه ای برنامه ریزی داشته باشیم که این پیشگیری‌ها درونی شود.

حاجی زاده ادامه داد: بررسی‌های میدانی حاکی است که در مراسم‌های تشییع اموات و یا دورهمی‌های دوستانه و خانوادگی و همینطور از سوی اصناف پروتکل‌ها رعایت نمی شود.

وی با بیان اینکه باید مردم را به درجه ای از اغنا برسانیم که پیشگیری‌ها را جدی بگیرند، تصریح کرد: شاید یکی از علت‌هایی که مردم نسبت به این ویروس احساس خطر نمی کنند را می‌توانیم طولانی شدن مدت زمان درگیری جامعه با این بیماری عنوان کرد و از سویی دستگاه‌های نظارتی شاید زمان لازم را برای بازخورد شایسته مصوبات نداشته باشند که در این راستا نقش اصحاب رسانه بسیار موثر است.

معاون اجتماعی نیروی انتظامی استان قم اضافه کرد: اطلاع رسانی‌ها در ارتباط با مصوبات انجام شده است اما شاهد هستیم که مردم همراهی نمی کنند و همین مسئله موجب شده است آمار روز افزون مبتلایان به صورت فوق العاده بالا برود.

سید سعید‌هاشمی از فعالان رسانه ای استان قم در این رابطه بیان کرد: روزهای بسیار تلخی را پشت سر می‌گذاریم و اتفاقاتی که شاهد آن هستیم ناشی از این است که اقناع سازی مردم از خطرات این ویروس عملکرد خود را از دست داده و نیاز به گفتمان سازی جدید داریم.

وی اضافه کرد: ما نیاز به یک برند سازی داریم به صورت مثال می‌توانیم از عنوان «مدافعان گمنام» بهره ببریم که می‌تواند این مدافع گمنام استاندار باشد که شبانه روز برای بازگرداندن سلامت و آرامش مردم جامعه تلاش می‌کند و یا شخصی باشد که اموات کرونایی را در آرامستان به خاک می‌سپارد.

سرپرست خبرگزاری تسنیم در قم اضافه کرد: برای پیشبرد امور و فرهنگ سازی پیشگیری باید خود مردم را وارد میدان کنیم و مسؤولیت را به خودشان واگذار کنیم.

وی افزود: در استان قم باید رسانه‌ها به گونه ای وارد میدان شوند که تا کنون هیچ استان و کلان شهری با چنین رویکردی عمل نکرده است. در این راستا می‌توان حتی کسی که پشت شیشه مغازه اش نوشته شده است که با ماسک وارد شوید از مدافعان گمنام باشد.

 غیاثی از فعالان رسانه ای در قم نیز در بخش دیگری از این جلسه با اشاره به اینکه باید مخاطبان رسانه را شناسایی کنیم و نسبت به همان مخاطبان محتوا تولید کنیم، گفت: ممکن است مخاطبان رسانه عوام و یا نخبگان جامعه باشند که باید به نسبت ذائقه هرکدام شور و اشتیاق ایجاد کنیم تا بتوانیم به سمت هدف پیش برویم اما در این زمینه ناتوان هستیم و نتوانسته ایم به دلیل بی‌اعتمادی‌ها به رسانه در تسخیر افکار عمومی تاثیرگذار باشیم.

وی بیان کرد: رسانه باید توانمند باشد و احساسات مخاطب را با زبان شیرین بتواند بیان کند و در صورتی که لازم بود از چاشنی احساس ترس در جامعه نیز می‌تواند بهره ببرد.

سید علی سجادی از دیگر فعالان رسانه ای در قم بیان کرد: اطلاع رسانی یکی از کارهای رسانه ای است و گفتمان‌های رسانه ای که تا کنون صورت گرفته همه متفرقه بوده و باید تنوع داشته باشد.

وی افزود: کانال‌های تلگرامی و پیج‌های اینستاگرامی فعال هستند و رسانه‌ها نقش چندانی در فرهنگ سازی وآموزش ندارند چه بسا که برخی کانال‌های تلگرامی و پیچ‌های اینستاگرامی به شایعه سازی و برهم زدن آرامش جامعه اقدام می‌کنند.

سجادی بیان کرد: ما باید از سمت مردم فعالیت‌های خود را در مقابله با این ویروس ادامه دهیم. به طور مثال می‌توان برای اصناف روش‌هایی را تعیین کرد و آن را انتقال داد و برای سوپرمارکت‌ها نیز یک نوع رفتار را فرهنگ سازی کرد.

وی اضافه کرد: اگر اطلاع رسانی قرار است صورت بگیرد باید یک خبر واحد و منسجم در رسانه‌ها منتشر شود که تاثیرگذار باشد.

محمد توکلی از فعالان مطبوعاتی قم نیز در بخش دیگری از این جلسه عنوان کرد: رسانه‌ها در ایام شیوع کرونا به خوبی وارد صحنه شدند اما عملکرد برخی مسؤولین در مواجهه با این ویروس مرگبار موجب شده است که مردم نیز نسبت به هشدارهای مسؤولان بی توجه شوند.

وی افزود: حضور برخی مسؤولان در جلسات و محافل گوناگون بدون ماسک موجب شده است که ارزش گذاری نسبت به هشدارها در جامعه کم شود.

احمد نامداری از دیگر فعالان رسانه ای در این جلسه اظهار کرد: در وضعیت کنونی به یک بسته اشتراک محتوا در رسانه‌ها نیازمند هستیم که در این زمینه باید اعتبار ویژه ای در نظر گرفته شود اما ضرورت دارد که فعالیت‌ها به صورت واحد انجام شود و یک دبیرخانه ستادی عملیاتی باید فعال شود. همچنین باد محلی برای تولیدات حرفه ای تخصیص داده شود .

وی اضافه کرد: در برخی استان‌ها خبری 60 ثانیه ای در ساعتی خاص منتشر می‌شود که تاثیر بسیار زیادی در جامعه دارد. پیشنهاد می‌شود این بسته خبری حرفه ای به صورت قرارگاهی تهیه و منتشر شود لازم است در این زمینه اعتباری داشته باشیم که یک استودیو خبری ایجاد شود

جواد محرابی معاون مطبوعاتی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قم نیز عنوان کرد: در حوزه رسانه زمانی که قرار است یک بحران مدیریت شود تصمیمات عملیاتی و شیوه فرامین بحران مهمترین برنامه ای است که باید اجرایی شود و در حال حاضر اگر در مدیریت بحران تصمیمی اتخاذ می‌شود، باید در سه ضلع به صورت مجزا مورد بررسی و اجرا شود که ضلع سوم به رسانه اختصاص دارد و اگر هر یک از اضلاع اجرای تصمیمات مدیریت بحران به درستی اجرا نشود با جامعه آشفته در مقابل بحران مواجه می‌شویم.

وی اضافه کرد: تا زمانی که فرامین مدیریت بحران عملیاتی نشود تاثیری ندارد و مردم نیز نمی پذیرند که بحران ویژه ای به وجود آمده است. لازم است بخشی از تصمیات مدیریت بحران به صورت کلان دیده شود.

معاون مطبوعاتی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قم اضافه کرد: در حالی رسانه از رعایت پروتکل‌ها سخن می‌گوید که بانک‌ها شلوغ است و ادارات نیز به حالت عادی مشغول فعالیت هستند.

وی بیان کرد: باید تیم تولید محتوا با مدیریت دانشگاه علوم پزشکی ایجاد شود تا سه ضلع مدیریت بحران به صورت توامان بتواند به درستی عمل کند.

محرابی عنوان کرد: در ستاد مدیریت بحران اعلام  شد که رستوران‌ها از پذیرش مشتریان در فضای داخل رستوران خود داری کنند و غذا باید به صورت بیرون بر به مشتریان ارائه شود اما رستوران‌ها همچنان در حالت عادی فعال هستند در این راستا لازم است که یک شوک رسانه ای ایجاد شود تا مردم از حالت مماشات بیرون بیایند.

علیرضا یعقوبی دیگر فعال رسانه ای نیز در بخش دیگری از این جلسه بیان کرد: همواره مسؤولان از خبرنگاران و اصحاب رسانه در خواست یاری دارند اما برای خبرنگاری که در خط مقدم می‌جنگد امکاناتی در نظر نگرفته ایم و لازم است در این راستا ستادی داشته باشیم که متخصص رسانه متخصص روانشناس و متخصص جنگ روانی داشته باشیم تا بتوانیم کار‌های شایسته ای را پیش ببریم.

هدی سادات چاووشی از خبرنگاران قمی نیز در بخش پایانی این هم اندیشی عنوان کرد: ما گفتمان‌های یک سویه داریم و حالت گفتمان ما سمت و سوی دستوری دارد که این حالت باید تغییر کند.

وی اضافه کرد: باید تولید توسعه تفکر را در آموزش و پرورش القا کنیم که این اقدام می‌تواند در کنترل آسیب‌های اجتماعی نیز مفید باشد و بچه‌ها می‌توانند با شرکت در یک چالش در این فرهنگ سازی سهم بخصوصی داشته باشند.

در پایان این جلسه سرهنگ مهرداد حاجی زاده معاون اجتماعی نیروی انتظامی استان قم خاطرنشان کرد: نکات این هم اندیشی جمع آوری و در اتاق فکر روی آنها به صورت کارشناسی بررسی انجام می‌شود تا راهکارهای لازم به صورت کارشناسی شده عملیاتی شود.

انتهای پیام/ 137
https://qomnews.ir/vdcc14qo.2bqsi8laa2.html
نام شما
آدرس ايميل شما