يکشنبه ۲۰ مهر ۱۳۹۹ ساعت ۰۸:۵۹
کد مطلب : 91902
منبع : خبرگزاری تسنیم
گام مؤثر برای افزایش سرانه‌های تفریحی در قم

کرونا بازهم افتتاح باغ پرندگان را به تأخیر انداخت

قم نيوز : باغ پرندگان به‌عنوان یکی از مهمترین طرح‌های تفریحی شهر قم به شمار می‌رود که این روزها علیرغم آمادگی برای افتتاح با سد محکم کرونا روبرو شده است تا مردم همچنان باید منتظر بهره‌برداری آن باشند.
گام مؤثر برای افزایش سرانه‌های تفریحی در قم؛کرونا بازهم افتتاح باغ پرندگان را به تأخیر انداخت
گام مؤثر برای افزایش سرانه‌های تفریحی در قم؛کرونا بازهم افتتاح باغ پرندگان را به تأخیر انداخت
به گزارش قم نیوز وارد بلوار شهید صدوقی که می‌شوی، چشم‌انداز انتهای خیابان و کوه‌ها و تپه‌های روبه‌رو امروز تنها جداکننده منطقه زنبیل آباد از شهرک قدس نیست و امروز می‌توان با اشتیاق به‌طرف انتهای این بلوار قدیمی حرکت کرد.

قبل‌ترها تنها جذابیت این منظره طبیعی فصل زمستان و زمان بارش برف و سفیدی دامنه و قله کوه‌ها بود که به اهالی شهر کویری قم تابلویی متفاوت ارائه می‌داد. اما حالا به میدان مفید که می‌رسیم می‌توانیم سمت راست خیابان شهید آوینی به سمت شهرک قدس را به انتظار دیدن یکی از بزرگ‌ترین باغ پرندگان ساخته‌شده در کشور توقف کنیم و چندساعتی را در این بخش از بوستان هزار هکتاری جنوب شهر قم وقت بگذرانیم.

توپوگرافی و طراحی ویژه این باغ در دره‌ای به نام «دره باد» و به مساحت 12 هکتار و در طبیعتی کوهستانی و فضایی طبیعی که یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های این باغ بوده احداث می‌شود.

باغی که طراحی آن می‌تواند برای پرندگانی که به‌صورت طبیعی نیز در این منطقه زندگی می‌کنند جذابیت‌های لازم را داشته تا این مکان را برای زیستگاه دائمی خود انتخاب کنند و حضورشان به جذابیت این باغ بیفزاید.

یکی از زیبایی این باغ طراحی آب‌نمای صخره‌ای و برکه میان باغ است، میان باغی که در همان بدو ورود به خاطر ارتفاع ورودی باغ خود را به‌تمامی به نمایش گذاشته و در امتداد آبشار انتهای باغ طراحی‌شده و زیستگاه بسیاری از پرندگان آبچر(پرندگانی که در آب زندگی می‌کنند) مانند اردک و غاز است و این رود جاری از آبشار تا برکه میکرو اقلیم باغ و حوالی باغ را تحت تأثیر خود قرار داده است.

عباس حلوایی زاده معاون فنی و عمرانی شهرداری قم، باغ پرندگان را زیستگاه مناسبی برای پرندگان حاره‌ای می‌داند و سوله‌ای دو هزار و 700 مترمربعی با بخش‌هایی به ارتفاع 10 تا 12 متری آن پذیرای تعدادی از 200 گونه پرنده‌ای خواهد بود که به‌زودی به این زیستگاه منتقل می‌شود.

سید مهدی هاشمی مسئول پروژه باغ پرندگان قم نیز چیدمان و اندازه قفس‌های چیده شده در دورتادور این باغ را که درمجموع 11 قفسه است را شامل 9 قفس 20 مترمربعی و یک قفس 80 مترمربعی و یک قفس 100 مترمربعی عنوان می‌کند که قرار است بیش از3 هزار و 800 قطعه پرنده در آن نگهداری شود.

باغ پرندگان که کلنگ ابتدایی آن برحسب دستور سقاییان نژاد شهردار قم در سال 95 بر زمین‌خورده تاکنون بیش از 31 میلیارد تومان هزینه داشته که شامل عملیات عمرانی، ابنیه، برق، تأسیسات و قفسه‌های کوچک و بزرگ بوده و هزینه فضای سبز و نگهداری آن جدا از این اعتبار محاسبه می‌شود و البته هنگام تحویل باغ هزینه نگهداری فضای سبز و تیمار پرندگان نیز بر عهده بهره‌بردار خواهد بود.

پیام جوادیان مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری قم نیز نقطه قوت باغ پرندگان قم را طراحی آن توسط تیم طراحی سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری قم دانسته و از اجرای سیستم آبیاری کل باغ به‌صورت آبیاری قطره‌ای خبر می‌دهد.

طراحی ویژه فضای سبز باغ پرندگان

فضایی که در کنار نگهداری از پرندگان، گلخانه گیاهان گرمسیری مانند گیاهان گوشتی و انواع کاکتوس‌ها نیز بوده و زیبای طراحی باغ و تماشای پرندگانش را برای مهمانان آن چندین برابر خواهد کرد.

طراحی مکانی با امکاناتی شامل آلاچیق، غرفه عرضه مواد خوراکی و سرویس‌های بهداشتی تا همه گروه‌های سنی و خانواده‌ها در کنار هم فرصت گذراندن زمانی دل‌نشین را داشته و طراحی پارکینگ در حاشیه بلوار شهید آوینی و ارائه خدمات حمل‌ونقل اتوبوسی نیز به امتیازات این باغ پرندگان افزوده است.

جاذبه گردشگری که بعد از باغ پرندگان تهران بزرگ‌ترین باغ پرندگان کشور بوده و به خاطر توپوگرافی ویژه آن باید صفت دیدنی‌ترین باغ پرندگان کشور را به آن نسبت دهیم.

باغ پرندگان درواقع یکی از چند جاذبه بوستان هزار هکتاری قم است، بوستانی که از تپه‌های روبه روی میدان مفید و حاشیه بلوار شهید آوینی با باغ پرندگان و باغ‌موزه دفاع مقدس آغازشده و تا انتهای منطقه جمکران و حاشیه کوه دوبرادران و بلوار آیت‌الله بروجردی با چندین بوستان ادامه پیداکرده و در انتها به باغ گیاه‌شناسی ختم می‌شود.

البته باید اعتراف کنیم یکی از عوامل تأثیرگذار در زیبایی باغ پرندگان اجرای 500 المانی است که با متریال بتن گلاسه، فیگوراتیو طراحی‌شده و در باغ نصب‌شده است.

المان‌هایی که به گفته سید محمد موسوی منش مدیرعامل سازمان زیباسازی شهرداری قم 110 لانه پرنده، 200 مترمربع دیوارنگاره و 25 تابلوی راهنما بخشی از آن بوده و توانسته فضای دل‌نشین و زیبا را در باغ پرندگان ایجاد کند.

نصب 30 قطعه پرنده تکه‌دوزی در باغ پرندگان

مدیرعامل سازمان زیباسازی شهرداری قم نصب 30 قطعه پرنده تکه‌دوزی شده را نیز برای تزئین فنس‌ها ایده‌ای جدید می‌داند و ساخت تعداد زیادی مرغ آمین، ایجاد المان‌های اوریگامی و ساخت بادسنج‌ها را از دیگر زیبایی‌های باغ پرندگان معرفی می‌کند.

همچنین پنج آلاچیق، پنج پرگولا و 50 نیمکت شهری که برای طراحی آن نمونه‌های ایرانی و خارجی زیادی موردبررسی قرارگرفته شده و این حساسیت در طراحی تابلوی ورودی که با نشان طوطی ثبت‌شده بیشتر بوده است.

البته باید در باغ قدم بزنیم تا بتوانیم نکاتی که در طراحی المان‌ها به‌کاررفته است را ببینیم اما یکی از نکات جالب طراحی المان‌ها با تم پرنده است که در عرصه‌هایی مانند سطل زباله نیز این نکته رعایت شده است.

توجه به علاقه‌مندی این روزهای مردم برای عکس گرفتن و به اشتراک گذاشتن لحظه‌های خوب یکی دیگر از موضوعاتی است که در باغ پرندگان به آن پرداخته‌شده و با طراحی فرم‌های تعاملی و همچنین کاشی‌کارهایی به شکل گل و مرغ به‌عنوان نماد هنر ایرانی به‌صورت جورچین به‌خوبی به آن پرداخته‌شده است.

طراحی مکانی با امکاناتی شامل آلاچیق، غرفه عرضه مواد خوراکی و سرویس‌های بهداشتی تا همه گروه‌های سنی و خانواده‌ها در کنار هم فرصت گذراندن زمانی دل‌نشین را داشته و طراحی پارکینگ در حاشیه بلوار شهید آوینی و ارائه خدمات حمل‌ونقل اتوبوسی نیز به امتیازات این باغ پرندگان افزوده است.

مدیر منطقه چهار شهرداری قم هم معتقد است باغ پرندگان قم به یکی از جاذبه‌های مهم گردشگری شهری در آینده نزدیک تبدیل خواهد شد.

به گفته مهدی اصفهانیان مقدم، فرایند احداث مجموعه باغ پرندگان شهر قم شامل قسمت‌های مختلف از جمله طراحی سردر ورودی، رستوران، سرویس‌های بهداشتی، برکه آبی و صخره، طراحی و خرید مبلمان پارکی و تابلوهای راهنمای مسیر و ... است.

وی با اشاره به اینکه در این پروژه تنها ایجاد تابلوهای راهنما و مبلمان پارکی 300 میلیارد ریال هزینه داشته، ادامه داد: همچنین ساخت 11 عدد قفس آهنی در ابعاد مختلف، اعتباری بالغ‌بر 135 میلیارد ریال به خود اختصاص داده است.

مدیر منطقه چهار شهرداری قم با بیان اینکه طراحی و کاشت محیط فضای سبز باغ پرندگان 15 میلیارد ریال هزینه داشته، اضافه کرد: طراحی و احداث محیط گلخانه‌ای به مساحت دو هزار مترمربع با کاشت درختان گرمسیری برای نگهداری پرندگان حاره‌ای از دیگر اقدامات صورت گرفته در این مجموعه است.

وی افزود: در مجموعه باغ پرندگان شهر قم 13 هزار و 600 مترمربع مساحت زیر توری و مسقف با ارتفاع 30 متر پیش‌بینی‌شده است.

کرونا سد راه افتتاح باغ پرندگان

البته باوجود امکان افتتاح باغ پرندگان تا پایان مهرماه، به علت شیوع دوباره ویروس کرونا و ورود به پیک سوم این بیماری متأسفانه این باغ به بهره‌برداری نمی‌رسد و باید منتظر زمانی مناسب برای تماشای آن در حضور شهروندان باشیم.

حتماً قدم زدن در بوستانی که در دره‌ای صخره‌ای طراحی‌شده و خاک‌های نباتی جایگزین خاک منطقه شده در بین جمعیت و هیاهوی کودکان و پرندگانی که شاید برای نخستین بار از نزدیک تماشایشان می‌کنیم از تعریف و توصیف آن لذت‌بخش‌تر خواهد بود.

مکانی که سوله پرندگان حاره‌ای آن با سازه‌ای به دهانه 37 متری در بین چمن‌کاری و درختان چندساله‌اش در چند سال آینده یکی از زیبایی‌های شهر قم و دعوت کنند توریست‌های از سراسر کشور خواهد بود.

طبق وعده قبلی مدیران شهری و تکمیل عملیات عمرانی این پروژه را در مهرماه شاهد خواهیم بود، اما بهره‌برداری از آن و در اختیار عموم قرار گرفتن باغ پرندگان منوط به تصمیم ستاد مدیریت بیماری کرونا در استان خواهد بود.
انتهای پیام / 137
https://qomnews.ir/vdcauono.49n6w15kk4.html
نام شما
آدرس ايميل شما