سه شنبه ۲۲ مهر ۱۳۹۹ ساعت ۲۱:۴۸
کد مطلب : 91950
منبع : خبرگزاری تسنیم

علامه مرتضی عاملی برحمایت از انقلاب اسلامی تأکید ویژه‌ای داشت

قم نيوز : مسئول موسسه سیره پژوهی علامه مرتضی عاملی با بیان اینکه مرحوم مرتضی عاملی همواره حامی جمهوری اسلامی بود، گفت: این عالم ربانی برای حفظ و تداوم انقلاب اسلامی دعا می‌کرد و بر لزوم حمایت از انقلاب اسلامی تأکید داشت.
علامه مرتضی عاملی برحمایت از انقلاب اسلامی تأکید ویژه‌ای داشت
علامه مرتضی عاملی برحمایت از انقلاب اسلامی تأکید ویژه‌ای داشت
به گزارش قم نیوز سید محمد مرتضی عاملی امروز در نشست خبری با خبرنگاران که در مرکز نشر و ترجمه آثار علامه سید جعفر مرتضی عاملی برگزار شد، اظهار داشت:  فردا بیست و پنجم ماه صفر سالگرد تولد علامه سید جعفر مرتضی است، این عالم ربانی بیست‌وهفت صفر سال 1441از دنیا رفت.

مسئول موسسه سیره پژوهی علامه مرتضی عاملی افزود: علامه سید جعفر مرتضی تمایل داشتند به ایران بیایند ولی با توجه به بیماری که داشتند در لبنان به رحمت خدا رفتند و در این کشور به خاک سپرده شدند.

وی با اشاره به فعالیت‌های علمی مرحوم مرتضی عاملی بیان کرد: این عالم دینی در بیروت حوزه علمیه تأسیس کردند و منزل و کتابخانه‌ای که داشتند را وقف کردند، همان‌گونه که قم به حوزه بزرگی تبدیل شد انشا الله در جبل عامل لبنان هم این موضوع محقق می‌شود.

سید محمد مرتضی عاملی عنوان کرد: مرحوم پدرم شش سال در نجف بودند و سپس به ایران آمدند و در ایران با آیت‌الله سید مهدی روحانی، آیت‌الله احمدی میانجی و آیت‌الله شبیری زنجانی آشنا شدند.

مسئول موسسه سیره پژوهی علامه مرتضی عاملی تصریح کرد: مرحوم علامه مرتضی عاملی رابطه بسیار دوستانه و محبت‌آمیزی با جمهوری اسلامی داشتند، معمولاً ایشان را به‌عنوان مورخ می‌شناسند ولی این موضوع اشتباه است بلکه گذاره های تاریخی را موردمطالعه قراردادند.

وی ادامه داد: علامه مرتضی عاملی دارای تألیفات زیادی بودند که سیره امام حسن(ع) و امام حسین(ع) ازجمله آن است، همچنین کتاب‌های تفسیری از ایشان به یادگار مانده است، به دلیل اینکه مترجمین ترجمه دقیقی از برخی آثار انجام ندادند برخی از کتاب‌ها منتشر نشد و خودمان این اقدام را به دست گرفتیم.

سید محمد مرتضی عاملی تصریح کرد: موسسه نشر و آثار علامه توسط خود ایشان تأسیس شد، بیش از 115عنوان و 270جلد کتاب است که ترجمه آن زمان می‌برد.

مسئول موسسه سیره پژوهی علامه مرتضی عاملی افزود: پس‌ از اینکه علامه عاملی از میان ما رفتند ولی کار ایشان متوقف نشد، برای ادامه راه ایشان باید چاره‌اندیشی کرد و برای سیره پژوهی نیازمند فعالیت علمی هستیم.

وی بیان کرد: موسسه سیره پژوهی علامه مرتضی دارای طرح‌هایی است که از جمله طرح‌های پژوهشی بنیادی و توسعه‌ای است، تألیف متون مرتبط با سیره پژوهی مدنظر است، برای احیای جایگاه سیره پژوهی اندیشه علامه سید مرتضی باید تلاش کنیم و همکاری با مؤسسات مختلف بین‌المللی و تاریخی، دانشگاه‌ها و انجام فعالیت‌های مشاوره‌ای ازجمله فعالیت‌های این موسسه است.

سید محمد مرتضی عاملی ادامه داد: جمع‌آوری اسناد مرتبط بازندگی نامه مرحوم، رابطه ایشان با جمهوری اسلامی، حزب‌الله و جنبش‌های بین‌المللی ازجمله فعالیت‌های موسسه است.

مسئول موسسه سیره پژوهی علامه مرتضی عاملی گفت: تلخیص فعالیت‌های علامه بسیار مهم است، تدوین آثار علمی نیز مرتبط با گذاره های تعریف‌شده است، این موضوع معروف است که پدر علامه عاملی کشاورز بود ولی عالم شد وبیش از صد کتاب از ایشان به یادگار مانده است.

وی با اشاره به برگزاری نخستین مراسم سالگرد علامه مرتضی عاملی افزود: این مراسم روز پنج‌شنبه بیست و چهارم مهرماه هم‌زمان با رحلت پیامبر(ص) به‌صورت مجازی برگزار می‌شود که سخنرانان فارسی و عربی زبان در این مراسم به ایراد سخن می‌پردازند.

سید محمد مرتضی عاملی عنوان کرد: آیت‌الله سید هاشم حسینی بوشهری، جلال‌الدین صغیر از عراق، سید علی الحجازی از لبنان و علامه سید مرتضی برادر مرحوم ازجمله سخنرانان این مراسم هستند.

مسئول موسسه سیره پژوهی علامه مرتضی عاملی با تأکید بر اینکه علامه  مرتضی عاملی همواره حامی جمهوری اسلامی بود، افزود: این عالم ربانی برای حفظ و تداوم انقلاب اسلامی دعا می‌کرد و بر لزوم حمایت از انقلاب اسلامی تأکید داشت.

وی خاطرنشان کرد: کتاب‌های سیره امام علی(ع)، امام رضا(ع) و الصحیح من السیره النبی الاعظم ازجمله آثار به‌جامانده از علامه مرتضی عاملی است که به‌عنوان کتاب سال انتخاب شدند.

انتهای پیام/ 137
https://qomnews.ir/vdcdzn0n.yt0fk6a22y.html
نام شما
آدرس ايميل شما