کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

«عیون أخبار الرّضا» مبین نظریه سیاسی امامت است

خبرگزاری فارس , 23 مهر 1399 ساعت 12:13

عضو هیئت علمی دانشگاه باقرالعلوم (ع) قم گردآوری کتاب «عیون أخبار الرضا (ع)» توسط شیخ صدوق را نوعی از ارائه نظریه سیاسی امامت در آن روزگار دانست.


به گزارش قم نیوز حجت الاسلام غلامرضا بهروزی لک دوشنبه شب و در کرسی ترویجی «تحلیل مضامین سیاسی کتاب «عیون أخبار الرضا (ع)» با بیان این که متأسفانه درباره تحلیل و تفسیر موضوعی احادیث نیازمند کمتر در جامعه حوزوی و دانشگاهی کار جدی صورت گرفته است اظهار کرد: همچنان که تفاسیر موضوعی خوبی درباره قرآن نوشته شده، شایسته است تا پژوهشگران و محققان حوزوی و دانشگاهی در زمینه تحلیل و تفسیر موضوعی احادیث هم کارهای قابل عرضه ای ثبت کنند.

وی در این نشست که به همت نمایندگی قم آستان قدس رضوی تشکیل شده بود همچنین افزود: تفسیر موضوعی بر اساس تحلیل مضامین یکی از شیوه های تفسیری است که می تواند محقق را به یک نظام موضوعی و حتی ارائه نظریه رهنمون کند.

این استاد حوزه و دانشگاه که دارای رساله دکتری با موضوع «اسلام سیاسی، جهانی شدن و هویت سیاسی در ایران» است ادامه داد: البته در این اواخر پروژه هایی در این زمینه در حال اجراست که استخراج نظریه دولت از علوم و احادیث آل محمد (ص) از آن جمله است.

وی اضافه کرد: نگاهی گذرا به ابواب کتاب ارزشمند «عیون اخبار الرضا (ع)» نشان می دهد که عناوین برخی از این ابواب به طور خاص به مضامین سیاسی می پردازد و قابل تحلیل و بررسی است.

مدیر مسؤول فصلنامه علمی- پژوهشی «سیاست متعالیه» در عین حال اشاره به سخنان امام رضا (ع) درباره امامت و فضل و رتبه امام (ع)، روایت مشهور «سلسله الذّهب» و پذیرش مشروط ولایتعهدی از سوی امام رضا (ع) را از جمله مضامین سیاسی ابواب این کتاب عنوان کرد و افزود: الهی بودن خلافت و امامت و همچنین بحث هایی که امام رضا (ع) درباره پذیرش ولایتعهدی مأمون با مردم و اصحاب و اشاره به مصلحت جامعه اسلامی در پذیرش مشروط این امر داشته اند، موارد دیگری از مضامین سیاسی این کتاب است.

وی با بیان اینکه مضمون سیاسی به معنای مضامین قدرت و رهبری جامعه و روابط آن تلقی می شود یادآور شد: در این تحلیل مضامین سیاسی، مضامین پایه ای مانند تمام کننده و کامل کننده بودن امامت برای دین، تداوم راه انبیاء در مقام امامت، و همچنین امامت به عنوان زمام دین و نظم و صلاح و عزّ مسلمین هم قابل شمارش است.

بهروزی لک سپس امامت را نتیجه والای دین و امام معصوم (ع) را امین خدا بر روی زمین خواند و گفت: یکی از آسیب شناسی ها در این حوزه آن است که در کنار ضرورت دوری از غلوّ درباره مقام امام (ع)، اگر افراد به دنبال امام (ع) در غیر اهل بیت (ع) باشند، گمراه می شوند.

عضو هیئت علمی دانشگاه باقرالعلوم (ع) قم در جمع بندی شبکه معنایی تحلیل مضامین کلی سیاسی این کتاب عنوان کرد: باید گفت همه این مضامین سیاسی همه حول ایده محوری «امامت حق» و «غصب امامت توسط غاصبان» شکل می گیرد.

وی یادآور شد: تفاوت نظام سیاسی اسلام با دموکراسی امروزی در این است که در نظام سیاسی اسلام، این خداوند است که حکومت مطلوب را در امامان معصوم و برگزیده قرار می دهد، در حالی که در دموکراسی امروزی این مردم هستند که بر اساس شناخت ناقص خود و بدون توجه دقیق به شاخص ها، در امر سیاست ورود می کنند.

 شأن مقام امامت، ورود به حِصن الهی است

استاد حوزه علمیه قم همچنین شأن امامت را در کلام امام رضا (ع)، ورود به حِصن و پناهگاه الهی خواند و بیان داشت: تحلیل مضامین سیاسی کلام معصومین (ع) در حقیقت روشن کننده ایدئولوژی سیاسی دین است و کتاب مهم «عیون أخبار الرّضا (ع)» هم به عنوان گردآوری روایات امام هشتم (ع) نوعی از نظریه سیاسی امامت را برای جامعه اسلام ارائه می دهد.

انتهای پیام/ 137


کد مطلب: 91965

آدرس مطلب :
https://www.qomnews.ir/fa/news/91965/عیون-أخبار-الر-ضا-مبین-نظریه-سیاسی-امامت

قم نیوز
  https://www.qomnews.ir