پنجشنبه ۲۴ مهر ۱۳۹۹ ساعت ۰۵:۰۰
کد مطلب : 91985
منبع : خبرگزاری فارس

سیره اهل بیت (ع) خدمت به مردم بود

قم نيوز : استاد حوزه علمیه قم سیره اهل بیت (ع) را عبادت خداوند و در کنار آن خدمت به مردم عنوان و بر آن تأکید کرد.
سیره اهل بیت (ع) خدمت به مردم بود
سیره اهل بیت (ع) خدمت به مردم بود
به گزارش قم نیوز حجت الاسلام سید حسین حسینی قمی بعد امروز طی سخنرانی مجازی که به مناسبت ایام شهادت امام حسن مجتبی (ع) و امام رضا (ع) انجام شد با اشاره به بخشی از سیره عبادی آن امامان هُمام اظهار کرد: حکایتی از زندگی امام حسن مجتبی (ع) را ابن فَهَد حلّی صاحب کتاب مشهور «عُدّه الّداعی» نقل کرده است که آن حضرت در حال اعتکاف و طواف در خانه خدا بودند و فردی خدمت ایشان رسید و عرض کرد مُهلت ادای قرض به سر آمده و از حضرت خواست تا نزد قرض دهنده بروند و از وی مُهلت مجدّد بگیرند.

وی اضافه کرد: نقل است که حضرت در همان حال طواف و اعتکاف، بلافاصله کار را رها کردند و همراه فرد به راه افتادند و در جواب برخی از اصحاب که به حضرت اشکال کردند فرمودند از جدّم رسول الله (ص) شنیدم که پیگیری امور مردم و خدمت به آنان از نُه هزار سال عبادت بالاتر است.

حجت الاسلام حسینی قمی در ادامه و با بیان این که سیره اهل بیت (ع) تک بُعدی نبوده است تصریح کرد: اگر می خواهیم و آرزو داریم که معصومین (ع) ما را شفاعت کرده و از ما دستگیری کنند، ما هم باید به سیره فردی و اجتماعی آنان پایبند باشیم و از همنوعان خود دستگیری کنیم.

خدمت به مردم تا آخرین لحظات عمر

وی افزود: نقل است که وقتی از مرجع عالیقدر مرحوم آیت الله غروی اصفهانی به عنوان یکی از بزرگان و استادان برجسته حوزه های علمیه پرسیدند اگر به شما خبر دهند نیم ساعت دیگر از دنیا می روید شما در این نیم ساعت چه می کنید که ایشان پاسخ گفت کنار در خانه می نشینم تا اگر گرفتاری رد شد گرفتاری او را برطرف کنم. این حکایت نشان می دهد عُلمای بزرگ ما هم به خوبی درک کرده اند که سیره اهل بیت (ع) در دستگیری از مردم و خدمت به آنان تا چه اندازه مهم و برجسته بوده است.

استاد حوزه علمیه قم همچنین به اشاره به این که سیره همه اهل بیت (ع) خدمت به مردم در کنار عبادات فردی بوده است خاطر نشان کرد: در حقیقت این خدمت به مردم را باید نوع دیگری از عبادت خدا دانست که می توان از آن به عبادت اجتماعی تعبیر کرد.

وی افزود: در سیره امام رضا (ع) هم خدمت به مردم مشهود است، بویژه آن که حضرت در نقلی به مأمون عباسی چنین گفتند که ولیعهدی را زندانی بزرگ برای خود می بینم، چراکه پیش از آن می‌توانستم بین مردم شهر مدینه به راحتی رفت و آمد کنم، حرفهایشان را بشنوم و در گرفتاری ها به کمکشان بشتابم.

 شرایط امروز جامعه، امتحانی بزرگ برای همگان

حجت الاسلام حسینی قمی سپس مطرح کرد: بدانیم که ما امروز و در شرایط خاص اجتماعی خود، در حال سپری کردن یک امتحان بسیار سنگین بویژه در دستگیری از بستگان و خویشاوندان نیازمند خود هستیم و باید به مقدار توان خویش به کمک آنان برخیزیم.

استاد حوزه علمیه قم در ادامه گفت: واقعا امروزه خانواده هایی که معلول یا بیمار در خانه خود دارند، گرفتاری هایشان دوچندان است، البته بنده می دانم که حضور معلول یا بیمار در خانوارهای برخی کشورها، به معنای سرقفلی کمک رسانی دولت به آن خانوارهاست و انواع کمک ها به آنان می‌شود و امیدواریم مسؤولان ما هم از این کشورها الگوبرداری و واقعا کمک این خانواده ها را اجرایی کنند.

وی همچنین با اشاره به اهمیت نماز اول وقت در بین عبادات فردی تصریح کرد: تعبیر روایت این است که نماز اول وقت، رضوان و خشنودی الهی را به دنبال دارد که بر اساس آیه مبارکه «و رضوان الله أکبر» می توان به اهمیت آن پی برد.

حسینی قمی در ادامه به روایت دیگری درباره اهمیت نماز اول وقت اشاره کرد و بیان داشت: یکی از لحظات مهم در زندگی هر انسان، لحظه مرگ است که بر اساس روایات ما، فردی که به نماز اول وقت پایبند باشد قطعا از سوی مَلَک الموت خود تلقین داده می شود تا بتواند از سکرات موت به راحتی عبور کند.

انتهای پیام/ 137
https://qomnews.ir/vdcbs9b9.rhb8wpiuur.html
نام شما
آدرس ايميل شما