شنبه ۲۶ مهر ۱۳۹۹ ساعت ۱۲:۳۸
کد مطلب : 92029
منبع : خبرگزاری فارس

معارف رضوی نیازمند یک اصطلاح نامه دقیق است

قم نيوز : رئیس میز توسعه و توانمندسازی علوم اسلامی دفتر تبلیغات اسلامی قم گفت: یکی از نیازهای فرهنگی و علمی امروز تدوین یک اصطلاح نامه رضوی است تا زمینه ای برای نمایه زنی تمامی معارف رضوی هم فراهم شود.
معارف رضوی نیازمند یک اصطلاح نامه دقیق است
معارف رضوی نیازمند یک اصطلاح نامه دقیق است
به گزارش قم نیوز حجت الاسلام مجتبی الهی خراسانی صبح امروز در کرسی ترویجی اولین سوگواره علمی فرهنگی امام رضا (ع) که به همت دفتر نمایندگی قم آستان قدس رضوی و به صورت مجازی برگزار شد با بیان اهمیت کتاب ارزشمند «عُیون أخبار الرّضا (ع)» اظهار کرد: این کتاب مجموعه ای از حدود یک هزار روایت در 69 باب است که هم درباره حضرت رضا (ع) و هم از حضرت رضا (ع) نقل شده و به ابتکار شیخ صدوق (ره) با ترتیبی موضوعی منطقی آمده است.

استاد حوزه های علمیه افزود: شاهکار شیخ صدوق (ره) در چینش ابواب و احادیث این کتاب و رعایت یک گزینش تاریخی در ترتیب روایات و ساختار زنجیره وار آن، از جمله ویژگی ها بسیار مهم «عیون اخبار الرضا (ع)» است که نمونه آن در آثار مُورّخانی مانند یعقوبی دیده می شود و به همین دلیل است که می توان این کتاب را هم یک اثر حدیثی برجسته و هم یک اثر تاریخی برجسته دانست.

عضو هیئت علمی مرکز تخصصی آخوند خراسانی ادامه داد: باید گفت مرحوم شیخ صدوق (ره) در این کتاب نه تلاش داشته تا تمام روایات موضوعی مربوط را جمع کند و نه بنایی بر جمع مختصر و برگزیده حدیثی داشته، بلکه تلاش کرده است تا مطالبی جمع بندی شده را به مخاطب ارائه دهد و همچنین در مباحثی مانند امامت، کوشش ویژه ای داشته تا تعارض های احتمالی موجود بین برخی روایات را نیز حل کند.

الهی خراسانی با بیان این که شیخ صدوق در این کتاب به نقد برخی نقل های روایی و تاریخی هم روی آورده تصریح کرد: می توان گفت انگیزه راوی کتاب، جمع آوری اثری بوده که هم عوام بفهمند و هم خواص بپسندند.

رئیس میز توسعه و توانمندسازی علوم اسلامی دفتر تبلیغات اسلامی قم رعایت اعتبار مضمونی و اعتبار سندی و همچنین توجه ویژه به محتوا و اولویت محتوایی را یکی دیگر از ویژگی های این کتاب دانست و گفت: بر این اساس باید تفاوتی بین «عُیون نویسی» با برخی دیگر از آثار حدیثی و روایی مانند «غُرَر و دُرَر نویسی»، «نوادر نویسی»، «لطائف نویسی»، «جواهر نویسی»، «مُسند نویسی» و همچنین «جامع نویسی» قائل شد، بنابراین «عیون نویسی» یک سبک خاص حدیث نویسی است که در برخی کتب به جز «عیون اخبار الرضا (ع)» هم دیده می شود.

وی اضافه کرد: تا اینجای بحث می توان گفت «عیون اخبار الرضا (ع)» یعنی تحقیقی موضوع محور از متون تاریخی و حدیثی درباره امام رضا (ع) و از امام رضا (ع) که بر اساس اولویت محتوایی دسته بندی شده و مانند یک دانشنامه نقلی منسجم، از مهم ترین اخبار درباره خاندان امام رضا (ع) آغاز و سپس به حوزه معارفی وارد می شود.

استاد حوزه های علمیه یادآور شد: امروزه هم باید گفت اگر دانشنامه نویسان و موسوعه نویسان روایی و معارف اهل بیت ما بتوانند همین شیوه بسامان و درست شیخ صدوق (ره) را با نظم نوین و با اطلاعات تازه امروزی دنبال کنند، می توانند موفق تر باشند، در حالی که امروزه می بینیم برخی از این آثار به شیوه الفبایی روی آورده اند.

حجت الاسلام والمسلمین مجتبی الهی خراسانی در پایان پیشنهاد داد تا بر اساس اقتضای مدیریت دانش در روزگار فعلی، علاوه بر نگارش یک دانشنامه متوسط دو جلدی و یک موسوعه 30 تا 50 جلدی درباره معارف رضوی، تدوین یک اصطلاح نامه دقیق رضوی نیز در دستور کار نهادهای ذیربط قرار گیرد تا این اصطلاح نامه بتواند زمینه ای برای پژوهش های بعدی و نمایه زنی تمامی معارف رضوی هم فراهم کند.

انتهای پیام/ 137
https://qomnews.ir/vdcb9gb9.rhb55piuur.html
نام شما
آدرس ايميل شما