يکشنبه ۲۷ مهر ۱۳۹۹ ساعت ۲۲:۲۵
کد مطلب : 92064
منبع : خبرگزاری تسنیم

حفظ تنوع زیستی، لازمه قانونگذاری در جهت توسعه امنیت غذایی است

قم نيوز : رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس گفت: حفظ تنوع زیستی، لازمه قانونگذاری در جهت توسعه امنیت غذایی در کشور است.
حفظ تنوع زیستی، لازمه قانونگذاری در جهت توسعه امنیت غذایی است
حفظ تنوع زیستی، لازمه قانونگذاری در جهت توسعه امنیت غذایی است
به گزارش قم نیوز حجت الاسلام احمد مبلغی امروز در نهمین جلسه هیات اندیشه ورز کشاورزی تحت عنوان" تنوع زیستی و کشاورزی" که به صورت مجازی برگزار شد، اظهار داشت: رشد و توسعه تنوع زیستی، زنجیره‌های غذایی را بیشتر، طولانی‌تر و فراگیر‌تر می‌کند و در نتیجه، حیات انسان پایدارتر می‌شود.

وی افزود: حفظ تنوع زیستی، لازمه قانونگذاری در جهت توسعه امنیت غذایی در کشور است و باید به یک سیاست کلی تبدیل شود.

عضو مجلس خبرگان رهبری تصریح کرد: نمی‌توان سیاستگذاری، قانونگذاری، مقررات نویسی و خط مشی سازی در خصوص تأمین امنیت غذایی را بدون تمرکز بر حفظ تنوع زیستی دنبال کرد.

رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس با اشاره به آیه 19 از سوره حجر مبنی بر وَأَنْبَتْنَا فِیهَا مِنْ کُلِّ شَیْءٍ مَوْزُون بیان کرد: در این آیه در مورد رویاندن گیاهان از همه چیز حرف زده است و گیاهان در زمین در مقیاس وسیع و متنوع سخن می‌گوید و به تنوع زیستی اشاره دارد، به عبارت دیگر، لفظ "رویاندن از کل شیء"، به معنای تنوع و تعدد گیاهی است.

وی خاطرنشان کرد: این آیه همچنین موضوع هماهنگی و تعادل کل ارگانیسم گیاهان متنوع مطرح می‌شود که از کلمه موزون به معنای سنجیده شده، اندازه گیری شده و نظم یافته به دست می آید.

مبلغی تصریح کرد: نظم و سنجیدگی مختص به طیف گسترده گیاهان، یک نظم و سنجیدگی است که در سیاق آیه، معنای خود را باز می یابد، هنگامی که به سیاق  آیه مراجعه می‌کنیم، آن را سیاق ربط دادن گیاهان به انسان‌ها و زندگی و حیات آنها  می‌یابیم.

وی گفت: در این آیه خداوند بعد از آنکه از رویاندن گیاهان متنوع سخن به میان می آورد، می فرماید "وَجَعَلْنَا لَکُمْ فِیهَا مَعَایِشَ" یعنی ما برای شما در این زمین که در آن گیاهان متنوع را رویاندیم و دست مایه های زندگی را قرار دادیم.

رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس ادامه داد: وقتی سیاق آیه این است که نظم و سنجیدگی در گیاهان برای انسان حیات آور بوده و غذا و معیشت انسان را تأمین می‌کنند، دقیقاً همان چیزی است که امروزه در علم، تنوع بیولوژیکی شناخته شده، و به معنای ایجاد حالت "خودتنظیمی بیولوژیک" به حساب می آید.

وی بیان کرد: آنچه جالب به نظر می رسد این است که قرآن تعبیر به معایش کرده که جمع معیشت است و به معنای آنچه با آن زندگی اتفاق می افتد، است و نشان می‌دهد گیاهان طیف وسیعی از عوامل معیشت هستند.

عضو مجلس خبرگان رهبری عنوان کرد:تنوع زیستی گیاهی نقش اساسی برای حیات و زندگی انسان دارد در حالی که بسیاری از گیاهان در معرض خطر انقراض هستند.

وی در ادامه تصریح کرد: فناوری مهندسی ژنتیک در تقویت و جلوگیری از انقراض گیاهان نقش مهمی دارد و این مساله نیاز به فناوری را بیش از پیش افزایش می‌دهد.

 مبلغی همچنین با اشاره به تنوع گیاهان دارویی در کشور خاطرنشان کرد: از آنجا که گیاهان دارویی در ایران از موقعیت ممتازی در جهان برخوردار هستند، لازم است در تدوین استراتژی‌ها، قانونگذاری و در زمینه صادرات، توجه جدى‌ترى به این مقوله صورت بگیرد.

وی اظهار داشت: صنعت گیاهان دارویی بخش مهمی از کشاورزی است که در صورت توسعه پیدا کردن،  روند، دامنه و جهش تولید را تقویت می‌کند.

انتهای پیام/ 137
https://qomnews.ir/vdcaywno.49nui15kk4.html
نام شما
آدرس ايميل شما