سه شنبه ۲۹ مهر ۱۳۹۹ ساعت ۱۶:۱۲
کد مطلب : 92082
منبع : خبرگزاری فارس

توحید و قرآن با «سنت معصوم (ع)» معنادار می شود

قم نيوز : استاد حوزه های علمیه گفت: این سنت معصومین (ع) است که توحید و قرآن و ولایت را معنادار می کند.
توحید و قرآن با «سنت معصوم (ع)» معنادار می شود
توحید و قرآن با «سنت معصوم (ع)» معنادار می شود
به گزارش قم نیوز حجت الاسلام محمدعلی مهدوی راد در نخستین سوگواره علمی فرهنگی امام رضا (ع) که به همت نمایندگی قم آستان قدس رضوی برگزار شد با اشاره به برخی روایات درباره جایگاه منیع سنت در مفهوم امامت و ولایت معصوم (ع) بیان کرد: روایتی در ذیل آیه هشتم سوره مبارکه تکاثر یعنی آیه «ثُمّ لَتُسئلُنّ یَومَئِذ عَن النَّعیم» وارد شده که شخصی از امام رضا (ع) درباره نعمات الهی پرسید که امام (ع) برخی نعمت ها را برای وی تشریح و در ادامه تأکید کردند که دوستی و ولایت ما اهل بیت، یکی از همین نعمت هاست و قطعا از آن در قیامت سؤال می شود.

دبیر جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران در ادامه به روایت دیگری درباره آیه مبارکه «وَ قِفوهم إنّهُم مَسئولون» در سوره صافات اشاره داد که یکی از مواقف قیامت، سؤال از ولایت امام امیرالمؤمنین علی(ع) است.

وی با بیان این که قرآن نقشه راه و رسول الله (ص) مُفسّر و تطبیق کننده امامت و ولایت هستند بیان داشت: این سنت است که توحید و ولایت و حتی شخصیت معصومین (ع) را معنادار می کند.

عضو هیئت علمی دانشگاه همچنین افزود: کامل بودن دین اسلام به این معناست که این دین در گذر زمان، همه اهداف را برآورده می کند و این، امامت و سنت است که توان این پاسخگویی را دارد، به بیان دیگر قرآن به عنوان پدیده ای زنده، بن ‌مایه‌ ها را دارد و امام (ع) در پیوند با این نقشه راه، هم آن را تفسیر می‌ کند و هم جلوی تحریف آن را می‌ گیرد.

حجت الاسلام مهدوی راد با اشاره به تعبیر «إستَنطِقوه بِسُنّتی» در متون دینی اظهار کرد: این متن هم نشان می دهد که باید قرآن را بر اساس سنت معصوم (ع) به حرف درآورد و معارف را از آن استخراج کرد.

وی اضافه کرد: البته برای فهم آیات در سنت پیامبر و معصومین (ع)، قاعده هایی وجود دارد که باید مورد توجه جدی قرار گیرد.

استاد حوزه های علمیه با اشاره به آیه مبارکه «و أتوا البیوتَ مِن أبوابها» خاطر نشان کرد: این بخش از آیه و تفسیر آن نشان می دهد که گویی قرآن مانند بوستانی است که کلید این بوستان در دستان مبارک اهل بیت (ع) است.

وی ادامه داد: بر همین اساس بود که دشمنان اهل بیت (ع) همه تلاش خود را به خرج دادند تا جایگاه اهل بیت (ع) در نزد مردم مخدوش شود تا عملا، ورود به معارف قرآن، ورود سالم و صحیحی نباشد

مهدوی راد افزود: بنابراین تلاش برای حراست از سنت، از همان زمان پیامبر (ص) وجود داشت و در زمان معصومین (ع) هم ادامه یافت و اکنون نیز در زمان امام زمان (عج) ادامه دارد.

وی گفت: این امام (ع) است که با آگاهی بخشی به ما می گوید چگونه خدا را عبادت کنیم.

استاد دانشگاه تهران بیان کرد: لذا خدا، پیامبر (ص) و ائمه معصومین (ع) تأکید ویژه ای از فهم سنت و حراست از آن داشته اند، چراکه تا سنت نباشد قرآنی هم وجود ندارد.

وی اضافه کرد: در این باره حکایت جالبی از برخورد عبدالله ابن عباس به عنوان یکی از بزرگ ترین صحابه پیامبر (ص) با معاویه نقل شده که در این رو در رو شدن، معاویه از ابن عباس می خواهد تا از بازگو کردن فضائل اهل بیت (ع) دست بکشد که ابن عباس با رندی در پاسخ او می گوید یعنی می گویی قرآن نخوانم؟

مهدوی راد ادامه داد: این حکایت به خوبی نشان می دهد که معارف قرآن و سیره و سنت معصوم (ع) تا چه اندازه در هم تنیده شده است که اگر بخواهیم به تفسیر حقیقی دست پیدا کنیم باید جلوه های آن را در سنت نبوی و دیگر معصومین (ع) بیابیم.

وی در پایان این کرسی ترویجی و با اشاره به روایت «رَحِمَ اللهُ عبدا أحیی أمرَنا» گفت: امر ائمه (ع)، امری واقع، صادق و در عین حال  رساننده انسان به حیات طیبه اش است.

انتهای پیام/ 137
https://qomnews.ir/vdcauwno.49nua15kk4.html
نام شما
آدرس ايميل شما