کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

آماده‌سازی 10 اثر تاریخ شفاهی انقلاب و دفاع مقدس قم

خبرگزاری تسنیم , 1 آبان 1399 ساعت 12:12

سرپرست حوزه هنری قم با اشاره به انتشار و آماده‌سازی ده اثر تاریخ شفاهی انقلاب و دفاع مقدس قم گفت: نگارش شش کتاب در حوزه خاطرات شفاهی انقلاب و دفاع مقدس قم به اتمام رسیده است.


به گزارش قم نیوز مجدالدین معلمی با اشاره به نقش قم در تاریخ شفاهی انقلاب  و دفاع مقدس اظهار داشت: شهر قم نقش بسزایی در شکل‌گیری انقلاب اسلامی داشته است.

وی افزود: پرداختن به تاریخ انقلاب اسلامی بدون توجه به تاریخ قم، کاری ابتر است،  پرداختن به نقش‌آفرینی مردم این شهر با رویکرد و روش تاریخ شفاهی و پژوهش تاریخ‌نگارانه از ابتدای شکل‌گیری دفتر فرهنگ و مطالعات پایداری حوزه هنری استان قم به‌عنوان دغدغه و برنامۀ این مرکز تعریف‌شده است.

سرپرست حوزه هنری قم با اشاره به تولیدات دفتر فرهنگ و مطالعات پایداری این نهاد گفت: کتاب «حجره شماره دو» که شامل خاطرات حجت‌الاسلام اقبالیان فرمانده بسیج قم در دوران دفاع مقدس بود به‌تازگی توسط نشر سوره مهر به چاپ رسید و کتاب «ابوالفضل مرگ بر شاه» خاطرات حاج ابوالفضل الماسی نیز در هفتۀ بزرگداشت قم رونمایی می‌شود.

 معلمی در خصوص تولیدات در دست انتشار این دفتر نیز بیان کرد: نگارش شش کتاب در حوزه خاطرات شفاهی انقلاب و دفاع مقدس قم نیز به اتمام رسیده و در مرحله کارشناسی از سوی دفتر فرهنگ و مطالعات پایداری امور استان‌های حوزه هنری قرار دارد و به‌زودی به چاپ می‌رسد.

وی ادامه داد: یکی از آن کتاب‌ها «ملاباجی» خاطرات خانم فیروزیزدی از مبارزان انقلابی سبزوار و فعالان دفاع مقدس قم است که توسط فاطمه تقی زاده نوشته‌شده است، کتاب دیگر «موقعیت شکارچی» خاطرات حاج حسین شکارچی مسئول واحد تعاون و بهداری لشکر 17 علی ابن ابیطالب (ع) و سپاه قم است که توسط رضا یزدانی به رشتۀ تحریر درآمده است.

سرپرست حوزه هنری قم افزود: کتاب «پسر شیخ هادی» خاطرات حجت‌الاسلام محمد متسمکی چهرۀ نام‌آشنای مبارزه در زمان ستم‌شاهی در شهر قم است که به همت محمدرضا چیذری ثبت و تنظیم‌شده است، هم‌چنین «خانۀ مؤمنی‌ها» خاطرات شفاهی خانوادۀ حاج‌آقای مؤمنی است توسط معصومه فراهانی نگاشته شده است. در سال 1365 منزل این خانواده که میزبان روضۀ حضرت زهرا بوده ، مورد اصابت راکت عراقی قرار می‌گیرد و 18 زن و کودک به شهادت می‌رسند.

معلمی بیان کرد: در حوزۀ تاریخ شفاهی اسارت نیز دو کتاب «وقتی همه رفتند» خاطرات رزمندۀ آزاده سید حسن حدادی به قلم فاطمه جلالی فرد و کتاب «بیست‌ونه، چهل‌ویک» خاطرات رزمندۀ آزاده بهمن سرانجام توسط الهام فراهانی به رشته تحریر درآمده است.

وی خاطرنشان کرد: در حوزه مبارزان انقلابی نیز دو کتاب «شیخ حبیب» خاطرات حبیب‌الله امیری و «تلفنچی» خاطرات ابوالفضل اربابی که هر دو سابقه زیادی در مبارزه علیه رژیم ستم‌شاهی دارند، در دست نگارش است.

انتهای پیام/ 137


کد مطلب: 92120

آدرس مطلب :
https://www.qomnews.ir/fa/news/92120/آماده-سازی-10-اثر-تاریخ-شفاهی-انقلاب-دفاع-مقدس-قم

قم نیوز
  https://www.qomnews.ir