پنجشنبه ۱ آبان ۱۳۹۹ ساعت ۱۴:۵۸
کد مطلب : 92124
منبع : خبرگزاری فارس

بررسی طرح پرورش آرتمیا و خاویار در دریاچه نمک قم

قم نيوز : طرح مطالعه جامع و یکپارچه بهره برداری از ظرفیت های دریاچه نمک در جلسه ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی استان قم ارائه شد.
بررسی طرح پرورش آرتمیا و خاویار در دریاچه نمک قم
بررسی طرح پرورش آرتمیا و خاویار در دریاچه نمک قم
به گزارش قم نیوز در این طرح که توسط یکی از شرکت های مشاور تهیه شده ضمن ابراز نگرانی از تغییر اقلیم منطقه دریاچه نمک از خشک به بسیار خشک بر ضرورت زنده نگهداشتن منطقه و افزایش تاب آوری آن تأکید شده است.

این طرح همچنین لزوم استفاده از پساب ها را با توجه به کاهش شدید منابع آبی در منطقه مورد توجه قرار داده و به ضرورت رهاسازی حقّآبه های زیست محیطی در منطقه اشاره دارد.

استفاده از منطقه دریاچه نمک و تالاب ها و کاروانسراهای اطراف به عنوان یک مجتمع گردشگری، طرح افزایش تولید و پرورش آرتمیا، احداث شهرک های خاویاری برای تولید و پرورش خاویار و همچنین طرح اصلاح و افزایش بهره وری نفرات شتر و ایجاد شغل پایدار برای عشایر از جمله طرح های پیشنهادی برای بهره برداری بهینه از ظرفیت های منطقه دریاچه نمک قم است.

در عین حال استفاده از زراعت و دامداری با محوریت کِشت محصولات کم آب بر و همچنین استفاده از پتانسیل های معدنی در منطقه نیز از دیگر طرح های پیشنهادی برای استفاده از ظرفیت های دریاچه نمک است.

طرح مطالعه جامع و یکپارچه بهره برداری از ظرفیت های دریاچه نمک که امروز در ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی استان قم ارائه شد همچنین بر ضرورت مدیریت یکپارچه بر این منطقه برای به نتیجه رسیدن نهایی طرح ها و بر اساس یک نقشه راه مصوّب دولت و متناسب با اسناد راهبردی موجود تأکید دارد.

پیشنهاد مشخص طراحان این طرح آن است که مدیریت منطقه دریاچه نمک در سطح ملی تعریف شود و ریاست آن با معاون اول رئیس جمهور و همچنین با عضویت برخی وزرای کابینه همراه باشد.

در عین حال پیشنهاد شده تا استانداران استان های همجوار منطقه شامل اصفهان، تهران، مرکزی، البرز، قزوین و سمنان نیز در کنار استاندار قم در ستاد مدیریت این منطقه حضور داشته باشند و در ذیل ستاد اصلی مدیریت، برخی کارگروه های تخصصی مانند کارگروه رهاسازی از سدهای حوزه آبریز، کارگروه إحیای اکولوژیک، کارگروه اشتغال و معیشت جایگزین و کارگروه ظرفیت های معدنی نیز تعریف شوند.

نیاز به استفاده از تجارب موجود در حوزه زاینده رود و دریاچه ارومیه و همچنین تجارب بین المللی و ارتباطات دانشگاهی نیز از دیگر مواردی است که در این طرح دیده شده است.

انتهای پیام/ 137
https://qomnews.ir/vdchkznw.23niidftt2.html
نام شما
آدرس ايميل شما