کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

روایت رزمنده عراقی از سال‌‎ها جنگ سخت و نرم با داعش

خبرگزاری فارس , 3 آبان 1399 ساعت 17:07

رزمنده جوان عراقی که سال ها در مقابل داعش جنگیده است از حضورش در جنگ نرم می گوید و معتقد است که انتشار یک عکس در فضای مجازی می تواند مخرب تر از انفجار موشک باشد.


به گزارش قم نیوز «اگر تاثیر جنگ نرم را در نابودی دشمن می‌دانستم شاید خیلی زودتر برای مبارزه در این جبهه داوطلب می شدم» این بخشی از سخنان حسن عبادی رزمنده عراقی است که خود را اینگونه معرفی می کند «من سرباز امام زمان (عج) و سرباز ولایت هستم».

 چهره ای آرام و تبسمی بر لب دارد. 31 ساله است و از 15 سالگی جهاد و رزمندگی را تجربه کرده... از مقابله با تجاوز آمریکا در عراق تا مقابله با داعش و امروز در جبهه جنگ نرم با دشمن می جنگد.

زمانی که می خواهد خود را سرباز ولایت معرفی کند چهره اش جدی تر و صدایش تغییر حالت می‌دهد و بلند می گوید: «ما با ولایت زنده ایم تا زنده ایم رزمنده ایم» گویا این شعاری است که همه رزمندگان به آن پایبند هستند.

چهره معصومانه و مظلومی دارد و نمی توانی تصور کنی که نوجوانی و جوانی را در جبهه و مقابله با دشمن سپری کرده است، اما شرایط زندگی و تربیت خانوادگی او را مردی نفوذ ناپذیر تحویل جامعه داده است. گویا اعضای این خانواده همه برای عهده دار شدن رسالتی عظیم و برای دفاع از اسلام روی این کره خاکی قدم گذاشته اند.

از برادرانش که در عراق همچنان رزمنده اند تا مادری که شیرمردانی را در دامن خود پرورش داده و سربند شهادت برپیشانی پسرانش می بندد تا راهی جبهه شوند.

با او همراه می شویم تا آلبوم خاطراتش را ورق بزنیم. با دیدن این عکس ها تمام تصوراتی که پشت یک چهره آرام داریم رنگ می بازد،عکس هایی که سخت ترین شرایط را در جنگ مقابل با داعش را به ثبت می رساند. هنوز تبسمی شیرین بر لب دارد و می گوید بارها به جبهه رفتم تا شهید شوم اما هنوز به این درجه نرسیدم؛ در حالی که بسیاری از همرزمانم عاشقانه راه شهادت را پیش گرفتند و شهید شدند.

زمان حضورش در عراق برای مقابله با داعش به 6 ماه پیش از فتوای آیت الله سیستانی مربوط می‌شود. از منطقه عملیاتی اش در یوسفیه منطقه ای در نزدیکی بغداد و کربلا می گوید و حضورش را در منطقه اینگونه توصیف می‌کند: «یوسفیه منطقه ای بسیار خطرناک است که بین بغداد و کربلا قرار دارد و یکی از خطرناکترین مناطقی محسوب می شود که در حصر داعش بود. آنها می خواستند حضورشان را در کربلا و بغداد تثبیت کنند. 6 ماه جنگ اینگونه بود که یکماه آن را به شناسایی منطقه و نقشه برداری می گذشت و 5 ماه نیز عملیات می کردیم.»

آزادی 11 منطقه کوچک و بزرگ از دست داعش

تاریخ بیانگر رشادت ها و دلاوری های جوانانی است که برای دفاع از حریم اهل بیت (ع) در عراق و سوریه مقابل داعش جنگیدند تا این مناطق را آزاد کنند و نگذارند دست آلوده دشمن به حریم قدسی اهل بیت (ع) نزدیک شود.

لحظه ای غرق در تفکر می شود گویا خاطراتش را در ذهنش مرور می کند و ادامه می دهد: در مدت 6 ماه منطقه هایی که در حصر داعش بود را شناسایی کرده و هر بار یک منطقه را از چنگال دشمن در می آوردیم. تقریبا 11 منطقه کوچک و بزرگ در این مدت آزاد شد.

از منطقه کوچکی بین «وساط وکرهول» سخن برایمان می گوید که این منطقه بسیار خطرناک نقطه تمرکز داعش بوده است. منطقه ای که داعش حمله های پیوسته و مستمری داشته است تا اینکه نیروهای کمکی به جمع رزمندگان و مجاهدان پیوسته و توانستند منطقه را از حصر دشمن آزاد کنند.

نقل قولی از ابوعدنان قحطانی یکی از فرماندهان داعش را به خاطر دارد که می گفته است : «ان‌شاءالله ان‌شاءالله یک تا دو روز دیگر بغداد و کربلا به دست داعش فتح می شود» وقتی که این وعده داعش را می شنویم ناخوداگاه ذهنمان به سمت وعده صدام حسین در جنگ تحمیلی سوق پیدا می کند که وعده داده بود تا دو روز دیگر در تهران هستیم و این وعده نه تنها عملیاتی نشد بلکه خودش نیز به دست دولت هایی که او را علیه ایران تحریک کردند اسیر و به بدترین شکل ممکن کشته شد و چه حق است وعده خداوند « و مکرو و مکروالله و الله خیرالماکرین»

عبادی که نام مستعارش صائب است آزاد سازی این منطقه را اینگونه برایمان توصیف می کند:« این منطقه از مناطق صعب العبور، تنگ و کوهستانی است و با توجه به شرایطی که در آن حاکم بود نمی توانستیم ریسک کنیم، به همین دلیل تیم عملیاتی 200 نفره به گروه های 15 نفره تقسیم شدیم و با حملات مستمر دشمن را به زانو در آوردیم»

در لابه لای خاطراتش به جنگ وسیعی اشاره می کند که در همین منطقه روز دهم رمضان سال 2014 در مدت زمان دو روز رخ داد و روایتش را اینگونه ادامه می دهد: « منطقه خطرناکی بود و داعش تمام منطقه را بمب و مین کار گذاشته بود و جوانان بلد نبودند بمب را خنثی کنند و از طرفی یکی از همرزمان با بی سیم اعلام کرد دو شهید در منطقه مانده و اگر حمله نکنیم نمی توانیم پیکر آنان را به عقب برگردانیم در غیر این صورت این پیکرها توسط داعش قطعه قطعه می شوند.»

در این لحظه اشک از چشمانش در پهنای صورتش سرازیر می شود و بغضش را فرو می برد و روایتش را از فتح اینگونه بیان می کند: در این عملیات خیلی خسته شده بودیم و با دوستانم برای استراحت به خانه ای رفتیم که توسط داعش مین گذاری شده بود یکی از همرزمان گفت این خانه بین 7 تا 10 مین در آن کار گذاشته شده و من راه برای شما باز می کنم و این جوان به شهادت رسید. داعش حتی در رودخانه هم مین گذاری کرده بود و در این مسیر هشت نفر به شهادت رسیدند و من نیز به شدت مجروح شدم. یادآوری این لحظات سخت و شهادت مظلومانه جوانان عرب امانش نمی دهد و کلامش در میان بغض و اشک در هم می پیچد و لحظه ای او را به تامل فرو می برد.

بازگشت به رزم بعد از سه سال

رزمنده است و همانگونه که می گوید تا زنده ایم رزمنده ایم در عمل نیز چنین است و با اینکه مدت زمان درمانش حدود 3 سال زمان برده است اما باز هم راهی جبهه شده است گویا منتظر بوده تا بتواند قدمی روی زمین بردارد تا دوباره عازم شود.

عبادی مجاهدتش را اینگونه تعریف می کند: تا سال 2017 مشغول درمان بودم چشم،گوش و زانوی من در عملیات آسیب دیده بود بعد از اینکه وضعیت جسمی ام بهتر شد و توانستم با عصا حرکت کنم، راهی جبهه شدم تا از اسلام و حریم اهل بیت (ع) دفاع کنم و نگذارم خون دوستان شهیدم روی زمین بماند.

پرسشی ذهنم را درگیر کرده که آیا با خود لحظه ای تصور نکرده که اگر دِینی بر عهده اش بوده ادا شده و نوبت دیگران است که ادامه راه را بروند؟ با بیان این پرسش ابروهایش گره می خورد و با لحنی بسیار جدی اینگونه پاسخ می دهد: « هرگز...! حتی یکبار هم با خود تصور نکردم که اگر وظیفه ای هم بوده ادا شده و برای شهادت بسیار مشتاق بودم و هستم و هر بار که اعزام شدم فیض شهادت نصیبم نشد»

 هدف والایش را برای رفتن به جنگ، سربازی امام زمان و پیروی از ولایت فقیه و برای حمایت از مظلومان شیعه می داند و همین تفکر موجب می شود اگر صد سال دیگر هم به حضورش در جبهه نیاز باشد باز هم برای دفاع حق علیه باطل بشتابد.

ادامه نبرد با داعش در فضای مجازی

جالب است حالا که جنگ فروکش کرده باز هم سنگرش را حفظ کرده است و دفاع از حریم شیعیان را در جبهه های جنگ نرم و در فضای مجازی ادامه می دهد.

«نزدیک سال 2018 برای مبارزه با داعش در فضای مجازی بازگشتم تا در این جبهه با داعش بجنگم و در همین راستا گروه جنگ نرم تشکیل دادیم شماری خبرنگار، نویسنده و عکاس در گروهایی به نام الراصد و المنظر در کنار یکدیگر جمع شدیم تا بتوانیم فعالیت های شایسته ای در جبهه جنگ نرم داشته باشیم و در این راستا چند سایت منتسب به داعش و گروه های آنان در وایبر در واتساب و تلگرام تخریب شد».

او معتقد است که مبارزه در جنگ نرم تاکتیک های خودش را می طلبد و تاثیر آن فراتر از جنگ سخت است.

عبادی در توصیفی که از جنگ نرم دارد، بیان می کند: در این جبهه نقشه های دشمنان خنثی و از رشد افکارشان در جامعه جلوگیری می شود. به طور مثال بیش از پنج پایگاه بزرگ و فعال در فضای مجازی که توسط عوامل داعش فعالیت می کردند منهدم شده و با تاکتیک های مخصوص جنگ نرم جوانان و نوجوانانی که در دام داعش گرفتار شده بودند، رها شدند.

این رزمنده عراقی به کمین نیروهای داعش اطراف موصل اشاره دارد و می گوید: با تاکتیک های خاص جنگ نرم توانستیم دشمن را از این منطقه متواری کنیم. همچنین با ایجاد پایگاه های فرهنگی برای جوانان در فضای مجازی به تولید محتوا پرداختیم.

 او به فعالیت های مختلف و متنوعی در جنگ نرم اشاره دارد و می گوید: «هریک از این فعالیت ها تاثیری شگرف دارد که شاید در جنگ سخت نمی توانیم به چنین دستاوردی دست یابیم که از آن جمله می توان به تشکیل گروه فتوشاب و تصویر سازی اشاره کرد که گاهی انتشار یک عکس در فضای مجازی فراتر از یک موشک دوربرد عمل می کند.»

عبادی با لبخندی خاصی توام با آرامش به سخنانش ادامه می دهد و می گوید: من همچنان در سنگر هستم و زیر سایه حضرت معصومه(س) در جنگ نرم با داعش مبارزه می کنم و از حضرت معصومه (س) می خواهم این توفیق را برایم پایدارکند.

از او می خواهم کاربرد جنگ نرم را بیشتر توضیح دهد که به نا آرامی های گاه و بی گاه عراق اشاره و بیان می کند: داعش پس از اینکه در جنگ سخت و جنگ نرم شکست خورده است دنبال جنگ بدون عنف که همان تظاهرات است می رود تا بتوانند افرادی را به خیابان بکشانند و هرج و مرج کنند. اغتشاشات و مشکلات عراق فتنه های طراحی شده آمریکا، اسرائیل و عربستان سعودی است و ایران همواره به عنوان دوست و برادر ما بوده و هست که مصداق آن همان حضور میلیونی برادران ایرانی به مناسبت اربعین در عراق است و ما خالصانه هرسال از آنان پذیرایی می کنیم و امیدواریم به زودی ویروس کرونا از جهان ریشه کن شود تا شاهد حضور زائران ایران در عراق باشیم.

این سرباز مدافع حرم بزرگترین دغدغه اش را عمل به سفارش های رهبر معظم انقلاب می داند که بر مبارزه در جنگ نرم و توجه به جوانان توصیه کرده اند و نقش ولی فقیه را در پیروزی علیه داعش را اینگونه بیان می کند: «نظریه ولایت فقیه از دیرباز بوده ومتصل به ولایت رسول الله است و شیعیان به رهبری نیاز دارند که تابع نظریه ولی فقیه است»

تفکر بسیج در ایران از مرزها گذشته و جوانان بسیاری مانند حسن عبادی از این تفکر پیروی می‌کنند و با جان و دل فریاد می زنند:  «ما با ولایت زنده ایم تا زنده ایم رزمنده ایم».

انتهای پیام/ 137


کد مطلب: 92155

آدرس مطلب :
https://www.qomnews.ir/fa/news/92155/روایت-رزمنده-عراقی-سال-ها-جنگ-سخت-نرم-داعش

قم نیوز
  https://www.qomnews.ir