کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

تحولات هوش مصنوعی فراتر از تصور است/تعدیل 200 نیرو در حوزه

خبرگزاری فارس , 5 آبان 1399 ساعت 17:18

مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور تاکید بر اینکه تحولات هوش مصنوعی فراتر از تصور است، اظهار کرد: هوش مصنوعی با همه ممیزات و عناصر خود، موضوعی برای علوم اسلامی است و فلسفه فقه، حقوق و اخلاق در قلمرو هوش مصنوعی شاخصه‌هایی از علوم اسلامی است که باید در این حوزه کار شود.


به گزارش قم نيوز آیت‌الله علیرضا اعرافی یکشنبه شب در نخستین همایش ملی هوش مصنوعی و علوم اسلامی که در مدرسه علمیه معصومیه شهر مقدس قم برگزار شد، با بیان اینکه دستگاه خلافت در عصر امام رضا(ع) راهبرد جدیدی را بکار گرفت که این راهبرد منحصر و تک بوده است، اظهار کرد: این راهبرد هضم ولایت و امامت در خلافت بوده است تا بتواند به جامعه نشان دهد که همه آنچه گفته می‌شد ناروا و ناثواب بود و امامت و ولایت در خلافت هضم شد.

وی اضافه کرد: این بزرگترین راهبرد خلافت عباسی بود که بسیار پیچیده‌تر از چند طرح و توطئه دهه‌های قبل از آن بود اما با اراده الهی و تدبیر رضوی این تهدید بی‌سابقه، پیچیده و خطرناک مبدل به یک درخشش و تابش جدید که همان هجرت امام رضا(ع) بود، شد و ایران ما نیز از پرتو این درخشش بهره‌مند شد.

مدیر حوزه‌های علمیه گفت: بعد از این تهدید امام رضا(ع) راهبردهای جدیدی را انتخاب کردند که با قبل فرق داشت و خطوط بسیار مشخص شد، پس از عصر رضوی همه آفاق برای تداوم عصر ظهور تاریک شد و سه امام متاخر دیگر هیچ امیدی به ظاهر برای ظهور و بروز در ابعاد کلان در جامعه نداشتند و همه با توطئه‌های بسیار پیچیده و غیرقابل وصف روبرو بودند و در نهایت یک راهبرد اصلی آن‌ها آماده‌سازی جامعه برای غیب بود و امام عسکری(ع) آخرین حلقه در این سلسله نور بود که روز به روز جامعه را آماده می‌کرد تا جامعه با وکلای امام رابطه را برقرار کند تا جامعه برای ارتباط با وکلا و بزرگان دین آماده شود.

وی گفت: پرچم اسلام توسط بزرگان دین به ویژه مکتب شیعه حفظ شد و امروز در عصر انقلاب اسلامی به دست امثال ما رسیده است و ما باید رهنمودها را دریافت کرده و قدم‌های بزرگ‌تری برداریم چراکه حوزه عصر انقلاب رسالت‌های بزرگ‌تری نسبت به دوره‌های قبل دارد.

اعرافی تصریح کرد: حوزه در پرتو هدایت‌های رهبری معظم، مراجع عظام، مصوبات شورای عالی بیش از 100 پروژه و طرح در قالب اسناد مورد نظر شورای عالی را مورد توجه قرار داده است و در عرصه فضای مجازی، فناوری و هوش مصنوعی ده‌ها طرح در دست اجرا دارد.

وی گفت: در اسناد کلان و نظام‌های جامع سه سند و نظام جامع مرتبط با فضای مجازی و حوزه‌های فناوری اطلاعات است که راه یکی دو دهه آینده در آن تبیین شده است.

امام جمعه قم گفت: در درختواره جامع رشته‌های حوزه که برای نخستین بار شامل 16 قلمرو دانشی و تعداد قابل توجی گرایش و مقطع و با کار مشارکت بیش از 600 استاد به پایان رسیده است، موضوع فضای مجازی مورد توجه قرار گرفته است.

وی از فعالیت‌های شورای انجمن فضای مجازی یاد کرد و گفت: برای تدوین پایان‌نامه‌ها با موضوع فضای مجازی مصوبه‌ای ارائه شده است؛ سامانه تقریر نیز برای اینکه همه درس‌های تحقیقاتی در یک بازار علم مشترک حضور یابد ارائه شده است، مدیریت حوزه در درس های حوزه سامانه تقریر را آورده که افراد ممتاز زیر نظر استاد آموزه‌های علمی را ارائه می‌کنند.

اعرافی با بیان اینکه مراجع بزرگوار نیز در سامانه تقریر پیشگام شده‌اند، عنوان کرد: در شرایط کرونایی ضمن اینکه در مدارس و مراکز مختلف اقدامات مختلفی در حوزه آموزش مجازی انجام شده است به شکل سامان‌دهی‌شده و کلان ظرفیت‌های آموزش آنلاین و آفلاین فراهم شده است.

وی از پیگیری پروژه علم‌سنجی در علوم اسلامی در حوزه علمیه یاد کرد و گفت: ایران طی سال‌های اخیر اقداماتی را در این حوزه داشته است اما علوم اسلامی و علوم انسانی از منظر اسلامی نیازمند یک رتبه‌بندی و طبقه‌بندی و علم‌سنجی دارد که از منظر حوزه انجام شود نه در بیرون حوزه و این کار نیز با مدیریت مرکز نور درحال انجام است هر چند کار بزرگی است که شرایط ویژه‌ای دارد.

اعرافی با بیان اینکه در حوزه فقه معاصر نیز اقدامات مطلوبی انجام شده که بخشی از آن باید ناظر بر حوزه‌های فضای مجازی شود، عنوان کرد: در بخش رسانه حوزه قسمت فضای مجازی تشکیل شد و شورایی آغاز به کار کرد که اقدامات مختلف در این حوزه پیونده داده شده و گام‌های مطلوبی برداشته خواهد شد.

مدیر حوزه‌های علمیه گفت: در نهادهای حوزوی از جمله حوزه خواهران، دفتر تبلیغات اسلامی و دیگر نهادها شاهد برداشتن گام‌های بلندی در حوزه‌های نرم افزاری و سخت افزاری هستیم که باید همه آن‌ها را مبارک دانسته و به این موضوع توجه داشته باشیم که نهادها در شرایط کرونایی به دنبال این هستند که مراجعات و برنامه‌های حضوری خود را کاهش دهند.

وی با اشاره به اینکه بودجه‌ برنامه‌ای طی این سال‌ها برای هوش مصنوعی نداشته‌ایم، عنوان کرد: تعدیل 200 نیرو در مجموع مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه انجام شده است به همین علت اتفاقات مختلف با قناعت ویژه‌تر از قبل درحال انجام است؛ هوش مصنوعی نیازمند هزینه‌های میلیاردی است و بنده ماهی 10 الی 15 میلیون تومان از یک بخش خیر و نیکوکار برای این پروژه هزینه می‌کنم و اکنون طلاب و دانشجویان بیش از 50 پایان‌نامه در این حوزه می‌نویسند.

اعرافی با تاکید بر اینکه تحولات هوش مصنوعی فراتر از تصور است، اظهار کرد: هوش مصنوعی با همه ممیزات و عناصر خود، موضوعی برای علوم اسلامی است و فلسفه فقه، حقوق و اخلاق در قلمرو هوش مصنوعی شاخصه‌هایی از علوم اسلامی است که باید در این حوزه کار شود.

وی با بیان اینکه هوش مصنوعی می‌تواند در نظام‌سازی‌ها و برقراری ارتباط میان مفاهیم تاثیرگذار باشد، اضافه کرد: اگر احتمال عقلایی دهیم که کاربرد این شیوه و ابزار در فضای اجتهاد و دامنه‌دار کردن حوزه تفکر ما مؤثر است بر ما وظیفه می‌شود که به سراغ آن برویم.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: ما در یک فضای غبارآلودگی که مسائل روشن نیست قدمی برمی‌داریم و نیت ما خدمت به این دستگاه است و امیدواریم حضرت ولی‌عصر(عج) دست ما را گرفته و ما را هدایت کنند تا بتوانیم معارف شیعه را به بشریت عرضه کنیم.

انتهای پیام/ 137


کد مطلب: 92197

آدرس مطلب :
https://www.qomnews.ir/fa/news/92197/تحولات-هوش-مصنوعی-فراتر-تصور-تعدیل-200-نیرو-حوزه

قم نیوز
  https://www.qomnews.ir